Nul blinde ogen door vuurwerk in 2022; grote impact vuurwerkverbod op oogletsel

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Niemand is dit jaar blind door vuurwerk geworden. Dat is in veertien jaar registreren van oogletsels door vuurwerk nooit eerder gebeurd. Hiermee is bewezen dat een landelijk verbod op consumentenvuurwerk werkt.
Dit stelt de beroepsvereniging van oogartsen (NOG). Zij blijft achter haar standpunt staan dat consumentenvuurwerk gevaarlijk is en definitief verboden dient te worden in ruil voor professionele vuurwerkshows. Tijdens deze jaarwisseling hebben 58 mensen oogletsel door vuurwerk opgelopen. 13 mensen hebben blijvend letsel opgelopen. Dergelijk lage aantallen hebben de oogartsen niet eerder tijdens de duur van de registratie vastgelegd.

Vuurwerkverbod werkt
‘Sinds de start van de registratie hebben we nog nooit meegemaakt dat niemand blind is geworden door vuurwerk. Het bewijs dat een verbod op consumentenvuurwerk werkt, is geleverd. Ik heb de afgelopen jaren honderden ogen blind zien worden door vuurwerk dat werd afgestoken door burgers, waarvan de helft omstander was. Vuurwerk in handen van de consument blijkt keer op keer te risicovol en wij blijven dan ook strijden voor een verbod op consumentenvuurwerk’, zegtTjeerd de Faber, oogarts en vuurwerkwoordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap.

Naast illegaal vuurwerk is ook legaal vuurwerk te onveilig om door burgers afgestoken te worden. Legaal vuurwerk is nog steeds de grootste veroorzaker van oogletsel.

Vuurwerkshows
In 2009 hebben de Nederlandse oogartsen een motie aangenomen dat het afsteken van vuurwerk door consumenten te risicovol en te onveilig is. Als alternatief willen oogartsen professionele openbare vuurwerkshows door de gemeentelijke en provinciale overheden. Het effect van de afgelopen twee jaar met een tijdelijk verbod op consumentenvuurwerk laat zien dat het gedogen van consumentenvuurwerk niet langer verantwoord is voor de samenleving, het dierenwelzijn en milieu.

Nationaal Vuurwerkmanifest
In 2014 is het Nationaal Vuurwerkmanifest gestart. Inmiddels hebben zich meer dan 700.000 particulieren en organisaties (> 1200) aangesloten. Het Nationaal Vuurwerkmanifest kan nog steeds ondertekend worden en blijft online tot het consumentenvuurwerkverbod landelijk doorgevoerd is: www.vuurwerkmanifest.nl

https://flevopost.nl/regio/Nul-blin...act-vuurwerkverbod-op-oogletsel-27379624.html

Apart, NOG zegt 58 mensen met oogletsel door vuurwerk.
Veiligheid.nl zegt 147 mensen met oogletsel (19% van 773).

Ik vindt dit maar iets apparts. Consumentenvuurwerk eruit gooien omdat het legale vuurwerk gevaarlijk is. Tegelijkertijd zeg je dat illegaal vuurwerk veilig is, deze illusie wekt dat bij vele mensen.

Het vuurwerkverbod werkt. Nou nee niet bepaald er zijn nog zat ongelukken geregistreerd dus kunnen we niet spreken het heeft gewerkt als er een verdubbeling te zien is vergeleken met vorig jaar. Goed dat er geen oogletsels zijn laat ik dat voorop stellen.

Maar wees nu is eerlijk er wordt niet voor niets gepraat over dat manifest, want ik weet zeker dat ook hier met cijfers gegoocheld wordt en dan zeggen ja het heeft gewerkt dat verbod. Weet niet maar 773 gewonden vindt ik veel en dat kwam niet door legaal siervuurwerk. Wanneer zien ze nou gewoon is in wat je ook probeert het verbod dit, het verbod dat, dat ze het alleen maar erger maken met het illegale vuurwerk.

Het manifest, in 2007 was er een petitie door burgers gestart. In 2008 waren er nog meer burgerinitiatieven tot het manifest kwam. Die petitie was zelfs door buitenlanders getekend die hier niet woonden. Zo kom ik ook aan cijfers van 700.000 als ik zulke capriolen uithaal. 1200 organisaties maar is nog weinig. Hoe je het ook wendt of keert je bent in de minderheid. Van die 700.000 kun je er nog 1000den afhalen. Daar zijn ze goed in bij het frauduleuze manifest liegen en bedriegen en met cijfers goochelen.

Maar de arts in dit artikel moet zich kapot schamen, 773 gewonden 40% minder dan 2019. 7% door siervuurwerk kan ik rustig concluderen, het verbod heeft niet gewerkt en dat weigeren ze accepteren.

Die vuurwerkshows, tja daar kan ook van alles gebeuren. Rellen, ruzie maken, drinken van alcohol lekker de drukte in met alle gevolgen van dien en wat krijg je dan? Juist gewonden door geweld/ongelukken. En nog steeds niet willen begrijpen dat de meerderheid geen shows wil, want zo als die in Sydney of Engeland zullen we hier niet krijgen. En uiteindelijk wordt daar ook de stekker uitgetrokken want de vogeltjes de diertjes kan niet meer zo een show is niet van deze tijd.

Allemaal gezwets voor de bühne maar laat Nederland lekker zijn potje afsteken voor de deur met een oliebol en een gezellige groep buurtjes. Die gezelligheid heb je niet met zo een idiote show van 5 minuten. En mogen wij ook is een keer los na 2 jaar een verbod stel misgunners, maar 1 conclusie kan ik trekken beide jaarwisselingen heeft het verbod niet gewerkt heel Nederland kon dat aanschouwen, zowel met vernielingen als de gewonden.

Zou ook wel benieuwd zijn naar andere cijfers.
Bijvoorbeeld aantal oog trauma's door heel 2021, zitten daar bijvoorbeeld ook piek momenten in.
Of SEH bezoeken tijdens koningsdag of carnaval.
Hoe verhoudt zich dat tegenover oud en nieuw.

ach, weer diezelfde tjeerd de faber... altijd diezelfde arts die elk jaar alles doet om vuurwerk af te kraken in de media.

blijft wel bizar dat ze er hoe dan ook een draai aan geven die in het voordeel is voor hun standpunt. met zulke mensen kan je ook geen discussie voeren.

ach, weer diezelfde tjeerd de faber... altijd diezelfde arts die elk jaar alles doet om vuurwerk af te kraken in de media.

blijft wel bizar dat ze er hoe dan ook een draai aan geven die in het voordeel is voor hun standpunt. met zulke mensen kan je ook geen discussie voeren.

Het probleem is die sukkels hebben het nog niet door ook. We hebben 0 ogen behandeld, laat ik voorop stellen is goed nieuws natuurlijk. Maar legaal vuurwerk was er niet. In feite moedig je nu het verbod aan en tegelijkertijd moedig je illegaal vuurwerk aan want dat is velen malen veiliger. Ze geven iets weer wat ook tegen ze kan keren met zulke uitspraken. En vraag me oprecht af begrijp DHR Faber het zelf wel, dat verbod werkt niet want gewonden zijn er gevallen op een andere manier.

Back
Bovenaan