Nu al overlast vuurwerk

GOUDA - December moet nog beginnen maar nu al komen er klachten binnen bij de politie over het afsteken van vuurwerk.

De trend die de politie daarin bespeurt is dat er zelfgemaakte vuurwerkbommen worden afgestoken.

Tot nu toe zijn er nog geen jongeren doorverwezen naar Halt Hollands-Midden voor het te vroeg afschieten van vuurwerk. ,,Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook niet gebeurt,’’ zegt een medewerker van Halt in Gouda. ,,Ze zijn alleen nog niet aangemeld door politie.’’

Halt is al wel begonnen met de jaarlijkse voorlichting op Goudse basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Daarin worden jongeren gewezen op de gevaren van vuurwerk.

Luxen Vuurwerk aan de Rozendaal in Gouda laat weten vooralsnog geen last te hebben van stagnerende import uit China. Dit land waar het meeste vuurwerk wordt gefabriceerd, zou productieproblemen hebben gekregen na megagrote orders voor de Olympische Spelen.

,,De prijzen gaan wel wat omhoog, maar niet noemenswaardig. Dat ligt waarschijnlijk vooral aan onze leverancier, die schappelijke prijzen blijft hanteren.’’

In Alphen werd vorige week een 19-jarige bewoner van deze plaats aangehouden omdat hij 260 kilo illegaal vuurwerk bezat. De politie waarschuwt dat tegen dergelijke excessen ‘zeer streng wordt opgetreden’.

,,Zulke figuren komen er niet af met een boete, maar worden vastgezet en zelfs voorgeleid aan de rechter-commissaris,’’ meldde de politie naar aanleiding van het incident.

De politie zal de komende maanden extra controleren om de overlast van vuurwerk zo veel mogelijk te beperken. Dankzij de inzet van extra politiemensen kan intensiever worden gesurveilleerd. Tevens zet de politie camera’s in.

De Woerdense burgemeester Hans Schmidt gaat dit jaar voor het eerst voor de jaarwisseling in gesprek met Woerdenaren die voorheen ‘vervelende overlast van vuurwerk’ hebben veroorzaakt. Schmidt nodigt hen uit met hun ouders voor een gesprek met hem in het stadhuis.

Globaal dezelfde boodschap krijgen de daders van lichtere overtredingen en degenen die eerder een Halt-straf opgelegd hebben gekregen. Zij hoeven niet naar het gemeentehuis te komen, maar krijgen wel op het hart gedrukt zich dit keer te gedragen. ,,We weten wie je bent en we houden je in de gaten,’’ zegt de gemeente met de brief te willen benadrukken.

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/2795468/Nu_al_overlast_vuurwerk.html

Hier in Enschede hoor je ongeveer al een maand knallen s'avonds en ook heb ik al diverse blokken gezien erg leuk B.T.W.

Ja, hier ook hoor, piratten (nitraten, etc..) zijn in Belgie zo bekend...

Enschede? Was jij dan bij dat incident in 2000 :O?

Ja ik was bij dat ´´incident´´als hulpverlener.Ik zat toen bij de luctmacht en er werden heel veel mensen opgevangen op de vliegbasis Twenthe.Ik heb zelf 23 jaar daar gewoon maar was al een paar jaar voor de ramp verhuist.

Hhahah niet normaal er gaan hier al hele 100.000 klappers af lawine pijlen in den haag

bericht was van omgeving Gouda, daar was ik 2 week geleden en het was daar inderdaad net Oudjaarsdag; vrijwel constant geknal.

Echt niet normaal hiero om de minuut gaat er al 10 thunderkings de lucht in alleen maar knallen hoor je

Hier is het extreem rustig. Eens per week een keer een pot, en elke avond hooguit 1 knal.
Mijn ma zei gister nog dat dat een paar jaar geleden wel anders was, toen leek het de hele maand december wel oud en nieuw.

hier in heemskerk hoor je ook dagelijks knallen alleen ik zie NOOIT politisie dat vind ik wel mooi ik doe het ook soms maar heb nog nooit politsie gezien:D politie blijf zo door gaan haha

Ik woon in gouda , en ik weet wel 100 % zeker dat het GEEN zelfgemaakte vuurwerk ( BOMMEN ? ) zijn maar gewoon cobra's en super vlinder voornamelijk . Ook nitraten worden hier veel afgestoken , ik weet niet wie daarmee komt met zelfgemaakte bommen maar dat is echt de groote bullcrap die er is :S.

Ik zie dagelijks nog potten en pijlen , en NOOIT politie als ze nou slim zijn gaan ze dagelijks rijden , en dan niet met 2 bikers op heel gouda maar met 40. Zoeken ze maar meer mannen , dit gaat echt nergens om natuurlijk.

Grtz , Eric

Vooral met kerst avond was het echt erg ik kon snachts niet eens meer slapen en ik herkende de knallen echt goed ! Alleen maar harde dreunen van super vlinders ik zou zeggen pak ze maar op want ze maken alleen maar onrust op deze manier !

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan