Noodzaak gehoorbescherming jaarwisseling nog onderbelicht.

ylke

VWC lid
De noodzaak van gehoorbescherming tijdens de jaarwisseling wordt nog teveel onderbelicht. Zeker nu vuurwerk deze week tot cultureel erfgoed verheven is, is het maatschappelijk belang van voorlichting over vuurwerkbescherming actueler dan ooit. Gelukkig is de noodzaak van oogbescherming al bij veel Nederlanders doorgedrongen. Maar als het aan Specsavers ligt, gaat Nederland dit jaar dubbel beschermd het nieuwe jaar.

Jaarlijks 5 keer meer slachtoffers met gehoorschade dan oogletsel

Specsavers vindt het zorgelijk en opvallend dat Nederlanders vooral denken aan het beschermen van hun ogen bij het kijken naar of afsteken van vuurwerk. Wieteke Lap, woordvoerder van Specsavers: "Ook de oren lopen risico, en dat lijken veel mensen zich nog niet te realiseren. Een klap van knalvuurwerk of een strijker kan levenslang oorsuizen opleveren."

Actie in de winkels met vuurwerkbrillen én gehoorbeschermers

De winkels van Specsavers staan daarom van 7 tot en met 31 december in het teken van vuurwerkbescherming, voor zowel volwassen als kinderen. Naast gratis vuurwerkbrillen (op=op) zet de retailketen vooral ook gehoorbeschermers in de etalage. Alpine-gehoorbescherming is daarom vanaf 7 december tot en met 31 december te koop voor de actieprijs van € 9,95 in plaats van de gebruikelijke € 12,95.

Bron

Tsja, mijn kids liepen toen ze klein waren wel met gehoorbeschermers....nu niet meer.
Zelf altijd een bril op maar geen gehoorbeschermers...gooi het vuurwerk goed weg en let op dat er niets in de buurt knalt, anders vingers in de oren..... :shocked:
Beetje raar dat je iedereen jouw harde vuurwerk laat horen maar jezelf met bescherming staat...

De noodzaak van gehoorbescherming tijdens de jaarwisseling wordt nog teveel onderbelicht. Zeker nu vuurwerk deze week tot cultureel erfgoed verheven is, is het maatschappelijk belang van voorlichting over vuurwerkbescherming actueler dan ooit. Gelukkig is de noodzaak van oogbescherming al bij veel Nederlanders doorgedrongen. Maar als het aan Specsavers ligt, gaat Nederland dit jaar dubbel beschermd het nieuwe jaar.

Jaarlijks 5 keer meer slachtoffers met gehoorschade dan oogletsel

Specsavers vindt het zorgelijk en opvallend dat Nederlanders vooral denken aan het beschermen van hun ogen bij het kijken naar of afsteken van vuurwerk. Wieteke Lap, woordvoerder van Specsavers: "Ook de oren lopen risico, en dat lijken veel mensen zich nog niet te realiseren. Een klap van knalvuurwerk of een strijker kan levenslang oorsuizen opleveren."

Actie in de winkels met vuurwerkbrillen én gehoorbeschermers

De winkels van Specsavers staan daarom van 7 tot en met 31 december in het teken van vuurwerkbescherming, voor zowel volwassen als kinderen. Naast gratis vuurwerkbrillen (op=op) zet de retailketen vooral ook gehoorbeschermers in de etalage. Alpine-gehoorbescherming is daarom vanaf 7 december tot en met 31 december te koop voor de actieprijs van € 9,95 in plaats van de gebruikelijke € 12,95.

Bron

Veel mensen denken dat wanneer ze gehoorschade oplopen je gewoon minder goed hoort.
Echter is dit natuurlijk ook wel zo, maar wat veel erger is is namelijk de ''tinnitus'' die je ervan kunt krijgen. Je hele leven lang een piep horen die nooit meer weg gaat. En die piep kan flink hard zijn. (veel mensen hebben zelfmoord gepleegd door tinnitus)
Ben het er dus wel mee eens.
Snap ook niet waarom er zoveel aandacht is geweest voor oogletsel, maar nooit voor gehoorschade.

Pfft, tinnitus is echt niet leuk...ik heb er last van en hoor dus de hele dag een piep in mijn rechter oor en dat al enkele jaen...niet door vuurwerk overigens...

Veel mensen denken dat wanneer ze gehoorschade oplopen je gewoon minder goed hoort.
Echter is dit natuurlijk ook wel zo, maar wat veel erger is is namelijk de ''tinnitus'' die je ervan kunt krijgen. Je hele leven lang een piep horen die nooit meer weg gaat. En die piep kan flink hard zijn. (veel mensen hebben zelfmoord gepleegd door tinnitus)
Ben het er dus wel mee eens.
Snap ook niet waarom er zoveel aandacht is geweest voor oogletsel, maar nooit voor gehoorschade.

Gehoorbeschadiging door vuurwerk, ik weet het niet. Ik zou er geen bescherming voor in doen.
Naar mijn idee valt de beleving dan weg. De fluit cakes bijvoorbeeld.
Zelf begin ik er niet aan.

WEL draag ik elke keer gehoorbescherming op een feest, concert of festival. En dat is echt een aanrader naar mijn mening. Doe ze maar eens in je oren en haal ze na een uurtje of 2 er spontaan uit... Niet te bevatten! Zo hard, het geluid! Daarom altijd gehoorbescherming in als ik naar een feest ga. Voor een kroeg of iets dergelijks zijn ze overigens niet echt nodig.

Persoonlijk ga ik nooit op stap, maar weet van vroeger nog wel dat ik voor de boxen stond op een hardcore feest, je kunt amper normaal adem halen.. laat staan die oortjes..

Op mijn 19e kreeg ik voor het eerst (zware!) midden- oor ontsteking aan beide oren(na een verkoudheid). Dit is echt geen pretje!.. Wanneer ik moest eten zat ik met tranen in mijn ogen mijn eten weg te werken. Bij iedere kauw die ik deed knapten mijn oren.
Dit is toen na een paar maanden pas minder geworden (doofheid bleef), en toen kwam het terug. En daarna kwam het wéér terug.. In totaal ben ik anderhalf jaar letterlijk doof geweest. Puur door oorontstekingen. Ook had ik last van piepen en oorsuizen.
Tot het moment dat ik met een dubbele salto in het water sprong vanaf een duikplank. Dit moment vergeet ik nooit weer!! Enorme klappen in mijn oren na 1,5 jaar! (onder water) Zó hard, dat ik er bijna bewusteloos van raakte. Ik kwam boven water en ik wist niet wat mij overkwam. Er waren misschien wel 100 kinderen in dat binnenzwembad aan het schreeuwen en doen en O wat deed dat pijn! Echt half versuft jankend het water uit. Daarna nog zeker een half uur niet beseft wat mij overkomen was.
Ik had mijn gehoor weer terug!
Eigenlijk was ik er al vanuit gegaan dat het blijvende schade was. Maar blijkbaar is er opnieuw druk komen te staan op mijn trommelvliezen. Achteraf gezien is er wel iets van blijvende schade maar niet ergerlijk of vervelend/ hinderlijk.

DOOF ZIJN IS VERSCHRIKKELIJK !!
Mijn ervaring dat anderhalf jaar, is toch echt verschrikkelijk te noemen!
Je hoort de hele dag je hartslag altijd continu (vooral wanneer je wil gaan slapen). Vervolgens hoor je je (radio-) wekker niet. Deze stond op 20 weet ik nog anders hoorde (Voelde) ik hem niet. Tegenwoordig staat hij op 11!
Vogels hoor je niet fluiten, auto's races je voorbij maar je verneemt alleen de wind die het meebrengt.
Straaljagers terwijl je ze ziet vlakbij.. je hoort ze niet je voelt ze alleen.. Heel appart
Allemaal van dat soort dingen..
Niet meer normaal met mensen kunnen praten. Altijd moeten vragen: 'Huh' , 'Wat zeg je?'
Vooral de kleine dingen in het leven zijn compleet weg. Je telefoon? Die hoor je niet overgaan..De deurbel net zo goed niet.. Wat dacht je van autorijden.. Je hoort je motor niet. (ik ben echt iemand die ook op het geluid van de motor rijd)
Ik kan zo nog wel 100 dingen opnoemen...

Echt geen pretje! En Ó wat ben ik blij dat deze hel voorbij is. Als dit blijvend was geweest snap ik best dat mensen daar niet mee kunnen en willen leven!

Een paar kennissen van mij (broer en zus), hebben een paar jaar terug te dicht bij een vlinder gestaan (iemand gooide die verkeerd) en die zijn nu ook 20/25% doof aan beide oren.

Dit jaar voor mij een bril en GOEDE oordoppen. Want je het oordoppen en oordoppen. De kwaliteit van het geluid hoeft niet zwaar achteruit te gaan wanneer je goede hebt.
Als je een uur bij het Carbid schieten staat, dan zijn de klappen ook niet meer leuk maar pijnlijk..!

Laatst bewerkt:
@Levensgenieter, je verhaal is toch wel een bedankje waard vind ik! Bij deze.
Ik heb et zelf persoonlijk over legaal consumenten vuurwerk.
Vlinders en Carbid schieten is er niet in mijn omgeving. Anders zou ik ook wel gehoorbescherming dragen. Wel zo verantwoordelijk.

Groet.

maar weet van vroeger nog wel dat ik voor de boxen stond op een hardcore feest, je kunt amper normaal adem halen..
ik ga alleen maar naar hardcore feesten onderhand al weer iets van 15 jaar +/- 2x in de maand, maar die tijd dat je amper normaal adem kan halen vooraan in de zaal, is helaas niet meer:(
denk niet zozeer dat de bass de schade brengt, maar juist de hoge tonen enzo.

Ah kijk, een echte liefhebber!
Ja inderdaad een jaar of 10 geleden was dat ook.. Maar 'we' hadden ook vaak 'besloten' hardcore feesten. Daar waren niet echt regeltjes zeg maar. / Zaaltje afhuren en knallen maar ^^.

Inderdaad die hoge schelle tonen zijn killing soms.

Komt omdat de resonantie (eigen waarde van je oor om trillingen van een extern iets over te nemen) hoger ligt in je oor. Hogere tonen zullen dus voor hevigere trillingen zorgen.

ik ga alleen maar naar hardcore feesten onderhand al weer iets van 15 jaar +/- 2x in de maand, maar die tijd dat je amper normaal adem kan halen vooraan in de zaal, is helaas niet meer:(
denk niet zozeer dat de bass de schade brengt, maar juist de hoge tonen enzo.

Ah kijk, een echte liefhebber!
Ja inderdaad een jaar of 10 geleden was dat ook.. Maar 'we' hadden ook vaak 'besloten' hardcore feesten. Daar waren niet echt regeltjes zeg maar. / Zaaltje afhuren en knallen maar ^^.

Inderdaad die hoge schelle tonen zijn killing soms.

De hoge tonen zullen sneller schade aanbreng en dan lagere tonen, maar ook lagere tonen kunnen de hogere tonen aantasten. Dit omdat de "haren" in je oorschelp voor het waarnemen van hoge tonen, voorin de oorschelp zitten. Toch zijn hardcore kicks vooral mid-freq sounds met een bass-tail (tenminste de kicks die ik altijd hoor van hardcore lijken veel op hardstyle :P). Bass doet net zo veel schade, alleen merk je het minder omdat onze oren minder gevoelig zijn voor bass en bass-frequencies komen weinig voor in het dagelijkse leven

Persoonlijk ga ik nooit op stap, maar weet van vroeger nog wel dat ik voor de boxen stond op een hardcore feest, je kunt amper normaal adem halen..

Ik herinner mij de feestjes in de Energiehal :cool:
Dat was inderdaad niet normaal zo hard haha.

Met vuurwerk heb ik er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan moet ik eerlijk zeggen.

Back
Bovenaan