Noodvuurwerk

moontan

VWC lid
Het was 31 december. Een mooi moment om het (bijna) verlopen noodvuurwerk uit te proberen. En eerlijk gezegd kan ik dit iedereen aanraden, hoewel ik verwacht dat de meeste watersporters dit ook wel doen. Waarom? Omdat dit je kan helpen bij de aanschaf van noodvuurwerk en het gebruik in een echte noodsituatie.

Zo had ik de beschikking over 3 parachute pijlen, 2 flares en 1 oranje rooksignaal.

De eerste parachutepijl was de MK3 van Pains Wessex. De bediening was niet intuitief en het kostte dus wat tijd om goed te kijken hoe deze pijl afgevuurd moest worden. Kapje van de bovenkant af, kapje van de onderkant af en dan... Het rode veiligheidsclipje aan de onderzijde wegnemen zodat het metalen hendeltje vrij valt. Met een hand de huls stevig vasthouden en met de andere hand het hendeltje naar buiten en naar boven drukken. Dan in een fractie van een seconde een hoop gesis, druk op de hand waarmee je de huls vasthoud en een gevoel van warme (nee, niet hete) stoom welke langs je hand gaat. Als je beseft dat de pijl is afgevuurd en je deze nakijkt, is deze al bijna op volledige hoogte. Een fello rode lichtkogel daalt langzaam af onder een parachute om na ongeveer 40 seconden te verdwijnen. Het lijkt lang, maar is aan de andere kant ook zo weer over. Kortom, beter meer vuurpijlen aan boord dan vertrouwen op slechts 1, want 40 seconden zijn zo gemist.

Vervolgens een rode flare van Pains Wessex laten proberen door Wilco Brouwer (zie foto). Het plastic handvat uittrekken, een slag draaien en naar binnen drukken. Vrijwel meteen begint de flare helrood te branden. Er in kijken is niet verstandig met duizenden candela's aan licht en naarmate de tijd verstijkt krijgt de afsteker het wat warm. Op een afstand zien we hoe de metalen huls oranje begint te gloeien. Vrij heet dus! Behalve een felle rode vlam komt ook de nodige rode rook vrij en lijkt Wilco "de ghost from christmas past"

Nu proberen we weer een "fallschirmsignalrakete" van het Duitse Comet GmbH Pyrotechnik Apparatenbau. Deze is heel duidelijk in de bediening (uitleg op de pijl) en intuitief. Dopje eraf draaien, handvat met "vingeruitsparingen" vastpakken en aan het touwtje met het balletje trekken. En weg schiet de pijl weer met een ongelofelijke snelheid en met dezelfde "terugslag", warme lucht en sissend geluid van waarschijnlijk meer dan 100 decibel gedurende een seconde.
De derde vuurpijl is van dezelfde makelij en vuurt even makkelijk.

Nu is het de beurt aan een oranje rooksignaal. Ook deze is van Comet, met als voordeel dat het ding dezelfde vorm heeft en dezelfde bediening. Kortom, wel even opletten of je het rooksignaal pakt of de vuurpijl. Een vergissing is echter niet snel gemaakt; het rooksignaal heeft een dikkere en kortere behuizing en wordt uiteraard aangeduid met Rauchfackel, smoke flare (en wat andere vertalingen). Ook bij deze is het een kwestie van de handgreep pakken bij de uitsparingen voor de vingers en aan het touwtje trekken. De bovenzijde smelt nu open en door het gat komt een dikke oranje rook. Geen vuur, geen warmte, alleen rook.

Tenslotte is het de beurt aan een rode flare van Dauriac Nautic Securite. Tsja, Frans.... Voor de uitleg op de huls moeten we met 2 man en 1 vrouw kijken hoe we het ding moeten bedienen en zijn we al enige tijd kwijt voordat we het dopje eraf durven schroeven. Vervolgens moet de metalen huls andersom weer teruggeplaatst worden in de kunstof huls en vastgedraaid worden. Je kunt dan de kunststof huls in je hand houden terwijl de metalen huls met het brandbare goed enkele centimeters van je hand blijft. Bovenop de metalen huls zit een kapje met een daaruitstekende metalen pen waar een veiligheidspin in zit met een ringetje eraan. De bedoeling is dus dat je die pen aan de zijde waaruit het rode vuur komt moet wegtrekken. Dat klinkt nou niet echt aanlokkelijk... Ik hou het ding in mijn rechterhand van me af en trek met mijn linkerhand snel aan het oogje; snel omdat ik niet wil dat mijn hand in de buurt van het ontstekende apparaat blijft hangen. Er gebeurt niets en de veiligheidspin blijkt er slechts half uitgetrokken omdat het ringetje uit m'n vingers is geschoten. Nog maar een keer dan; slechts een klein rukje nodig denk ik... Met een stevige ruk trek ik het pennetje weg en schiet het metalen hoedje van de metalen huls... en vervolgens gebeurt er helemaal niets! Tsja, wat doe je dan? Straks ontbrand het ding spontaan, dus blijf hem maar van je afhouden. Na enkele minuten besluiten we maar om een gat in de grond te graven en daar het ding in te steken om de volgende dag te ruimen.

flare_dauriac.jpg

En wat was nu het resultaat van deze oudjaarsnacht test? Dat het Comet vuurwerk duidelijk mijn persoonlijke voorkeur heeft. Betrouwbaar, duidelijk en intuitief. In een echte noodsituatie eenvoudig te gebruiken en absuluut "niet eng". Bovendien ook "efficient" in elkaar gestoken qua formaat dus makkelijk op te bergen en te grijpen.

En dan de slotvraag; hebben we nog wel vuurwerk aan boord nodig met alle huidige moderne middelen zoals DCS marifoon, epirb enzovoorts? Ik zou zeggen "baat het niet dan schaadt het niet" en zoveel ruimte neemt het nu ook weer niet in. Electra kan immers uitvallen... Benieuwd naar wat de RYA erover zegt? Klik dan op de onderstaande link.

http://www.rya.org.uk/SiteCollectio...nd Safety/Distress-Alerting-Info-Sheet-A4.pdf

bron:
http://www.wvalmere.nl/index.php?op...=116:noodvuurwerk&catid=37:techniek&Itemid=39

Ik hoop wel dat je dit heb gedaan buiten een woonwijk! Want bij mij vloog er een lichtkogel tegen een huis aan die in de brand vloog.

Afgelopen oudjaar hadden wij ook enkele Noodsignalen ala Parachuten..
Deze op een groot veld afgestoken, maar in het filmpje komen de parachuten helemaal tot de grond terwijl z nog branden.. bij ons was die toen allang al uitgebrand.. en stond geen wind, misschien heeft dat er iets mee te maken ?

Normaal moet je ze uiteraard alleen gebruiken op boten als je in gevaar bent, maar hier in de buurt zijn er teveel in de omgang waardoor je er heeel makkelijk aan kunt komen.

Afgelopen oudjaar hadden wij ook enkele Noodsignalen ala Parachuten..
Deze op een groot veld afgestoken, maar in het filmpje komen de parachuten helemaal tot de grond terwijl z nog branden.. bij ons was die toen allang al uitgebrand.. en stond geen wind, misschien heeft dat er iets mee te maken ?

Normaal moet je ze uiteraard alleen gebruiken op boten als je in gevaar bent, maar hier in de buurt zijn er teveel in de omgang waardoor je er heeel makkelijk aan kunt komen.

Dus als ze veel in de handel zijn moet je het maar doen?
Dus als ik zie dat er veel shells worden aangeboden moet ik die ook maar kopen? Beetje rare beredenatie.

Noodvuurwerk hoort thuis in de watersport en niet bij de normale consument thuis. En dan met nadruk om de valschermen.

Dus als ze veel in de handel zijn moet je het maar doen?
Dus als ik zie dat er veel shells worden aangeboden moet ik die ook maar kopen? Beetje rare beredenatie.

Noodvuurwerk hoort thuis in de watersport en niet bij de normale consument thuis. En dan met nadruk om de valschermen.

Ik zie hem nergens zeggen dat hij ze dan wel moet kopen. Hij zegt alleen dat ze veel worden aangeboden en dus makkelijk te krijgen zijn, waardoor hij ze dus kocht.:wink:
Ik zal me niet snel wagen bij de para rockets, maar een handfakkel op Oud en Nieuw moet kunnen vind ik.

Back
Bovenaan