Nogmaals Vuurwerkverbod

moontan

VWC lid
Laatste standpunt van de regering over het vuurwerkverbod, geformuleerd door de Minister van Justitie in een brief van 7 maart aan de Tweede Kamer.

Vuurwerkverbod

Ook begin 2011 is een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk aan de orde geweest. De burgemeester van Schiedam heeft aangegeven hierover in het Nederlands Genootschap van Burgemeesters te willen discussiëren.

Het kabinet is nog steeds van mening dat het afsteken van consumentenvuurwerk niet verboden moet worden. Vuurwerk hoort bij oud en nieuw en zolang het verantwoord wordt gebruikt, beleven veel mensen er plezier aan. Bovendien blijkt uit gesprekken met het OM en politieagenten dat een vuurwerkverbod zal stuiten op problemen met de handhaving daarvan.
Diverse malen is de suggestie gedaan om door de gemeente een vuurwerkshow te laten organiseren. Het organiseren van een dergelijk evenement kan zeker behulpzaam zijn bij het beperken van de overlast tijdens de jaarwisseling.

Ik blijf erbij dat een vuurwerkverbod averechts zal gaan werken. Het gaat veel gedaan werk betreffende het tegengaan van illegaal vuurwerk te niet doen daar mensen er bij een verbod toch voor gaan kiezen vuurwerk uit het buitenland te gaan halen om het hier alsnog zelf af te steken.. want hoe groot is nu de kans dat je gepakt wordt wanneer je een beetje blijft lopen?
Ik denk dus dat ze een resultaat gaan bereiken waar absoluut nooit op gehoopt is.

Uiteindelijk blijft dit toch altijd een zinloze discussie. Het is een welles nietes spelletje en ik denk dat dat verbod nog heeel lang op zich zal laten wachten.

Een vuurwerkverbod is voor Nederland (en welk land waar een jarenlange traditie plaatsvind) onhaalbaar. Schade door vuurwerk gemaakt verhalen op consumentenvuurwerk? De regering weer ook wel dat het een onbegonnen zaak is waar ze beter de oorzaak van het vuurwerkvandalisme kunnen aanpakken in plaats van de doorsnee consument pakken die niets met deze kostenpost te maken heeft benadelen door een vuurwerkverbod in te stellen. Daarnaast zullen vuurwerkverkooppunten ook benadeeld worden terwijl deze hier ook geen invloed op hebben.

De oorzaak van het onderwerp vuurwerkverbod heeft alles te maken met het zwaardere vuurwerk wat men nu uit de oostbloklanden en Spanje/Italie. Anno 2010 moest alles groter en zwaarder volgens de mensen die daar op kickten. Voor de media een mooi verhaal om in plaats van het woord "vlinderbommen" nu "zo hard als een granaat" te gebruiken en daar kijkt de nietswetende zeurende Nederlander achter de Geraniums van op, want die nemen kwakkeloos alles over wat ze lezen, die geloven alles zonder navraag te doen (net als de media dus).

En laten we het eens hebben over de Staatsinkomsten?
Er moet nu 30 miljoen ofzo bezuinigd worden? Lijkt het me niet handig om consumentenvuurwerk te verbieden wat voor de Staat jaarlijks nogal zo'n:
(60 miljoen : 100) x 19% = 11.400.000 opbrengt.

Daar heb je absoluut gelijk in .. maar toch denk ik dat er meer mis gaat bij een verbod dan dat het gaat opbrengen.
Ook die shows die gegeven moeten gaan worden per gemeente gaan ontzettend veel geld kosten.. waarschijnlijk meer dan al die schade bij elkaar opgeteld.

De meeste schade wordt gepleegd met buitenlands- en misbruikt professioneel vuurwerk. Het heeft weinig te maken met consumentenvuurwerk. Het verbieden van consumentenvuurwerk vermindert niet het illegale vuurwerk (in tegendeel) en dus ook niet de schade.

Beter controleren op overtreders en deze hard aanpakken blijft het effectiefste.

Zelf wil ik geen illegaal vuurwerk meer, anders zou ik zelf aan een verbod meewerken.

Back
Bovenaan