Nieuws uit Dordrecht: Politie: 'Laat uw Oud & Nieuw niet verknallen'

ylke

VWC lid
DRECHTSTEDEN - Nog maar een paar weken en dan is het Oud&Nieuw. Veel mensen kijken uit naar de jaarwisseling en maken er een gezellig feest van. Helaas zijn er ook altijd weer mensen die de feeststemming willen verknallen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, neemt de politie samen met gemeenten, justitie en brandweer maatregelen. Maar we hebben ook uw hulp nodig.

Toename zwaar (illegaal) vuurwerk
Vorig jaar zijn met Oud & Nieuw veel vernielingen gepleegd. Voornamelijk bushokjes, prullenbakken en brievenbussen moesten het ontgelden. De vernielingen werden vaak veroorzaakt door het gebruik van zwaar vuurwerk. Helaas zien we het gebruik hiervan elk jaar toenemen.

Gevaarlijk vuurwerk
Het afsteken van vuurwerk is gevaarlijk. Zowel voor degene die vuurwerk afsteekt, als voor zijn of haar omgeving. Tegenwoordig is er steeds meer zwaar explosief vuurwerk. Dat komt ook omdat men meer illegaal vuurwerk aanschaft via internet uit bijvoorbeeld Oost-Europa en Duitsland. Niet alleen worden daardoor verwondingen opgelopen. Hele prullenbakken of zelfs zolderkamers worden opgeblazen. Met name jongeren willen we hiervan bewust maken via een postercampagne op scholen en via social media.

Extra aandacht
Daarnaast worden mensen die vorig jaar rond de jaarwisseling zijn aangehouden, nu op voorhand benaderd en de komende tijd extra in de gaten gehouden. Ook mensen die bij de politie bekend zijn als vernieler. Eventuele schade wordt verhaald op de dader of zijn/ haar ouders.

Meld het!
U kunt ons helpen. Heeft u iemand in uw omgeving die handelt of in het bezit is van (zwaar) illegaal vuurwerk? Of kent u iemand die het nodig vond om een bushokje te vernielen? Meld het! Dit kan via het algemene telefoonnummer van politie op 0900-8844 of via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

Bron

Dus eigenlijk wordt de burger opgedragen om te melden wanneer het vermoeden bestaat dat er ergens in vuurwerk wordt gehandeld en dat dan alles in goede orde zal verlopen, gelukkig hoeft de burger niet te bellen wanneer er op die avond straalbezopen en of doorgesnoven personen auto,s of iets dergelijks in elkaar staan te trappen zonder gebruik te maken van vuurwerk want deze personen zijn niet gevaarlijk of vandalistisch ?

Fijn he dat het vuurwerk altijd de hoofdoorzaak nummer 1 is, ik wordt er zo moe van.

Ze vragen om hulp van de burgers Arjan, ze verplichten het ons gelukkig niet. (Al heb je als burger wel een plicht om bepaalde zaken te melden bij de politie, maar dat terzijde).

Persoonlijk vind ik dat het vandalisme hard aangepakt moet worden. Terecht dat de schade verhaald wordt bij jongeren en hun ouders. Die ouders zullen hun kinderen waarschijnlijk nog eens extra straffen.
Juist dit achterlijke vandalisme bezorgd vuurwerk een slechte naam. Met legaal vuurwerk blaas je echt geen bushokjes op, of verkeersborden.

Ik ben het volkomen met je eens dat het excessieve drank- en drugsgebruik, i.c.m. autorijden en geweldsincidenten ook aangepakt moeten worden. Maar dat zijn meestal acute zaken, dus niet van te voren aan te zien komen.

Als jij iemand al heel de week zwaar vuurwerk af ziet steken en je ziet hem later met een fles wasbenzine lopen, of een rol ducttape.... Dan mag iedereen van mij de politie bellen.

helemaal mee eens, al dat vernielen, leuk alles op film en youtube zetten, bah. Goed initiatief en zeker als liefhebber spreek ik jongeren aan die niet normaal met vuurwerk omgaan. Anders is het vanzelf een keer " dag" met ons vuurwerk.

Ze vragen om hulp van de burgers Arjan, ze verplichten het ons gelukkig niet. (Al heb je als burger wel een plicht om bepaalde zaken te melden bij de politie, maar dat terzijde).

Persoonlijk vind ik dat het vandalisme hard aangepakt moet worden. Terecht dat de schade verhaald wordt bij jongeren en hun ouders. Die ouders zullen hun kinderen waarschijnlijk nog eens extra straffen.
Juist dit achterlijke vandalisme bezorgd vuurwerk een slechte naam. Met legaal vuurwerk blaas je echt geen bushokjes op, of verkeersborden.

Ik ben het volkomen met je eens dat het excessieve drank- en drugsgebruik, i.c.m. autorijden en geweldsincidenten ook aangepakt moeten worden. Maar dat zijn meestal acute zaken, dus niet van te voren aan te zien komen.

Als jij iemand al heel de week zwaar vuurwerk af ziet steken en je ziet hem later met een fles wasbenzine lopen, of een rol ducttape.... Dan mag iedereen van mij de politie bellen.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens maar wat mij dwars zit is dat er op wordt geroepen om te melden als je iets ziet wat evt met vuurwerk te maken heeft. Ik had graag gezien dat ze de oproep veel algemener hadden gemaakt en oproepen tot melden bij alles wat met vandalisme en vw te maken heeft, dus elk verkeerd gedrag of het nu met of zonder vuurwerk gebeurt. Nu lijkt het wel alsof het weer alleen aan het vuurwerk ligt en dat is namelijk helemaal niet zo. Nu begrijp je mij misschien beter ?

Ik begreep je al wel hoor Arjan...
Ik deel je mening ook van harte!

Alleen je schreef "Dus eigenlijk wordt de burger opgedragen.."
Vandaar dat ik inhaakte dat het een verzoek is.
Ik ben het 100% met je eens dat zij dergelijke verzoeken ook zouden moeten doen buiten de vuurwerkmaand om!

Helaas werkt een algemene oproep niet zo effectief. Dus dan wijst de media - op zich begrijpelijk - naar vuurwerk. Want vuurwerk is hot, helaas op een negatieve manier. Dus hier krijg je meer respons op dan een algemene oproep.

Het is ook van de zotte dat zelfs vandalisme na overmatig drankgebruik onder 'vuurwerkschade' wordt gerekend. Jaarwisseling is nog steeds iets anders dan vuurwerk...

Dus eigenlijk wordt de burger opgedragen om te melden wanneer het vermoeden bestaat dat er ergens in vuurwerk wordt gehandeld en dat dan alles in goede orde zal verlopen, gelukkig hoeft de burger niet te bellen wanneer er op die avond straalbezopen en of doorgesnoven personen auto,s of iets dergelijks in elkaar staan te trappen zonder gebruik te maken van vuurwerk want deze personen zijn niet gevaarlijk of vandalistisch ?

Fijn he dat het vuurwerk altijd de hoofdoorzaak nummer 1 is, ik wordt er zo moe van.

Jij begrijpt het! Mensen die dingen vernielen mogen van mij wel gepakt worden. Maar helaas worden er door dit soort media berichten ook mensen verraden die wel goede bedoelingen hebben met vuurwerk, en die niks opblazen. Erg jammer dit soort oproepen om je eigen buurman er bij te lappen want daar komt het eigenlijk op neer.

Daar wil ik ook nog aan toevoegen dat we naar mijn mening allemaal mensen zijn, en allemaal met elkaar door een deur moeten. Dus lijkt het me een kleine moeite om even bij je buurman aan te kloppen om te melden dat je het maar niks vind dat hij zulk vuurwerk in zijn schuur opgeslagen heeft liggen.
Dan krijgt deze man nog de kans om zijn vuurwerk te verplaatsen. De samenleving word er allemaal niet beter op, iedereen naait elkaar waar hij naaien kan. En er word een ander niks meer gegund.

Dit is overigens alleen maar mijn mening, iedereen moet doen wat hij zelf wil. Ik zou iig never nooit zo triest zijn om een ander er bij te lappen. :)

eerste alinea's beetje op het gevoel van de burger inpraten en in het slotwoord beginnen over het melden van illegaal vuurwerk . laat ze lekker hun eigen werk opknappen . mensen die spullen slopen heb je elk jaar weer , jammer dat het gebeurd en dan mag inderdaad de politie gebeld worden.

Hier ben ik het helemaal mee ons hoor, maar dit is mij dus ten onrechte een keer overkomen. Ik liep met een bus terpetine op straat omdat wij een van die kaarsen hebben die daarmee gevuld moeten worden. Stopt er in één keer een politiewagen voor me en stappen er twee agenten uit. Moest ik stoppen en een verklaring af leggen waarom ik daarmee over straat liep en wat ik er mee ging doen.

Ze kunnen natuurlijk ook te ver gaan he. Ik had helemaal geen vuurwerk of iets bij me, maar gelukkig mocht ik doorlopen zonder mee naar het bureau te lopen!

Tja dordt dat word weer lachen met oud en nieuw veel po in burger in onherkenbare autos door de straten, nu kan je zelfs als niet vandaal zonder je nek in kronkel te draaien met plezier een belgisch vlindertje afsteken.mede doordat veel vuurwerkhaters de oproep ook gebruiken om gewone vuurwerkliefhebbers lekker dwars te zitten ik denk dat ik mijn nek brace weer van zolder kan halen

Back
Bovenaan