Nieuwjaarsarrestanten voor de rechter

ROZENBURG - Zeker drie Rozenburgers, twee van 16 jaar oud en een van 20, moeten zich voor de rechter verantwoorden vanwege de gewelddadige nieuwjaarsnacht in hun dorp.
Voor een vierde dreigt ook strafvervolging. Er loopt nog een onderzoek naar het kaliber van de vuurpijl die hij heeft afgeschoten.

Het viertal is met twintig dorpsgenoten door de Mobiele Eenheid opgepakt, omdat er brand dreigde op het Raadhuisplein. Jongeren mikten zware vuurpijlen op onder meer de molen en het reisbureau. De arrestanten bestonden voor het merendeel uit jongens in de leeftijd tussen 14 en 17 jaar, maar ook een 51-jarige vader die zijn dochter kwam ophalen, werd in een arrestantenbus geslingerd.

Daags na dat ME-ingrijpen, was er kritiek op de politie. De oproeragenten zouden willekeurig en met buitensporig geweld te werk zijn gegaan. De arrestanten hielden gebroken tanden en blauwe ogen over aan hun aanhouding. Ze moesten geboeid op hun knieën met hun hoofd omlaag op de vloer van de arrestantenbussen zitten en een aantal werd gedwongen zich voor drugsonderzoek uit te kleden. Tien ouders hebben een klacht tegen het politie-optreden ingediend.

Volgens justitie zijn alle arrestaties terecht. ,,Het was, door al dat vuurwerk, heel mistig. De ME heeft steeds groepjes opgepakt, omdat uit die plukjes mensen vuurpijlen kwamen. Als er vuurpijlen ín een zaak worden geschoten, is er sprake van brandstichting dan móet je ingrijpen. Tijdens de verhoren bleek bijna niemand ergens van af te weten en niemand elkaar te kennen. Onbegrijpelijk natuurlijk voor een dorp als Rozenburg, maar dat maakte het onderzoek wel lastig,’’ zegt woordvoerster Jeichien de Graaff van het Openbaar Ministerie in Rotterdam.

Uiteindelijk zegt justitie voldoende bewijs te hebben om in ieder geval drie en misschien vier mensen strafrechtelijk te vervolgen. Tweevan hen zijn 16 jaar. Eentje is twintig. Hun wordt openlijke geweldpleging verweten. De andere twintig arrestanten kunnen opgelucht ademhalen.

De gemeente, die een plan opstelde om de steevast onrustige jaarwisseling in Rozenburg nu eens met onder meer een eigen vuurwerkshow en het uitdelen van opvrolijkende chocolade goed te laten verlopen, is nog bezig met een evaluatie van oud en nieuw. Althans, ze werkt aan de tweede versie daarvan, nadat de eerste lezing door de gemeenteraad werd getorpedeerd.

Ja de politie in regio Rijnmond gaat gelukkig nooit over de schreef. Heel sneu om te lezen dat eventueel wangedrag van oom agent meteen goed gepraat wordt omdat er een aantal hondenkoppen niet normaal kunnen doen met Oud en Nieuw.

Vooral sneu voor die kerel die zn dochter op kwam halen, dat kan tegenwoordig iedereen dus over komen.'

Ja de politie in regio Rijnmond gaat gelukkig nooit over de schreef. Heel sneu om te lezen dat eventueel wangedrag van oom agent meteen goed gepraat wordt omdat er een aantal hondenkoppen niet normaal kunnen doen met Oud en Nieuw.

Vooral sneu voor die kerel die zn dochter op kwam halen, dat kan tegenwoordig iedereen dus over komen.'

Ik praat niets goed maar verplaats je eens in die agenten. Ze worden uitgescholden er wordt gesloopt. Kneusjes die dronken zijn en niet meer weten wat ze doen. Bekogeld worden met vuurwerk etc. Ik ben geen heethoofd maar geloof me als ik de kans kreeg sloeg ik ze met de knuppel ook bont en blauw. Vergeet niet het merendeel van deze menssen zorgen voor het negatieve imago van het vuurwerk, onze liefhebberij!!!! En ja die vader, er zijn soms mensen die overal met de neus voorop moeten staan. Als hooligans rotzooi trappen ga ik er ook niet tussen staan. Oom agent is niet mijn vriend maar soms is een hard optreden nodig:bonk::bonk::)

Dan nog hoor je je als agent aan de geweldsinstructie te houden. Blind rauzen slaat nergens op. Voor agenten is Oud en Nieuw naast voetbalwedstrijden het moment om eens los te gaan. En met een dergelijke instelling van "vegen waar het kan" kom je ook nergens.

Ik heb 2 jaar terug een vent in de straat gehad die voor problemen zorgde, die vent werd na een knokpartij zelfs in bedwang gehouden zodat hij niet gelynched zou worden door anderen en de politie hem af kon voeren. Nee, in plaats van dat de politie deze kerel netjes afvoerde, liepen ze in volledig ME teneu zich al klaar te maken om een kleine straat met eenvoudigweg mensen die leuk nieuwjaar wilden vieren leeg te rammen. Nee, geen respect voor de politie wat dat betreft, voor hen is Oud en Nieuw na voetbalwedstrijden en manifestaties het eerstvolgende waar ze zich lekker kunnen laten gaan en kunnen afreageren.

Dan moet er wel onderscheid gemaakt worden in de diverse regio's. Regio Haaglanden is heel anders dan regio Rotterdam Rijnmond. De agressie in Rijnmond is van politiezijde veel groter dan in bv. Haaglanden. En dat heeft meer te maken met de opstelling van de ambtenaren dan met wat er op de straat gebeurt denk ik.

Back
Bovenaan