Nieuwe vuurwerkcampagne met 'humor'

pyromaniac

VWC lid
De Stichting Consument en Veiligheid heeft haar jaarlijkse vuurwerkcampagne gelanceerd. Vraag is alleen of de nieuwe campagne ook daadwerkelijk de boodschap op een gewenste manier over weet te brengen.

De nieuwe campagne, getiteld Shit Happens, richt zich voornamelijk op jongeren, zo zegt de stichting. Uit cijfers over de vorige jaarwisseling blijkt dat nog altijd de helft van de vuurwerkslachtoffers getroffen wordt door vuurwerk van een ander. Bij 80% van deze slachtoffers was er sprake van oogletsel.

Consument en Veiligheid zegt dat Shit Happens een campagne is met een knipoog, want jongeren zouden geen behoefte hebben aan betutteling. Daarom is getracht "feiten op een humoristische wijze te communiceren", omdat dat wèl jongeren aan zou spreken.

Bij het zien van het promotiefilmpje echter, kan je je afvragen of dat nou de humoristische wijze is waarop risico's gecommuniceerd moeten worden. Wat denk jij? Helpt dit? Bekijk het filmpje en geef je oordeel. Zou jij voorzichtiger met vuurwerk omgaan na het zien van deze video?

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieu...rdelen/nieuwe-vuurwerkcampagne-gelanceerd.xml

Ik vind het wel een grappig filmpje, maar ik ben wel bang dat dit filmpje zijn doel gaat missen. komt gewoon omdat op het laatst de grap gedaan is, dan lijkt de focus daarop te vallen. en niet op de "ernst" die in deze boodschap verweven zit. ik vind nog steeds het frietzakje met de vingers de beste hoor :wink:

Ik moet zeggen dat ik zelf na het zien van het filmpje letterlijk in een scheur:D lag.

Ik vind hem rete:p goed qua humor.

Maar of er minder slachtoffers door gaan vallen trek ik in twijfel.

grtz
Pyromaniac 1975

Ik weet wel zeker dat deze z'n doel gaat missen. Wat een belachelijk filmpje, dit slaat totaal nergens op! Dit getuigt maar weer eens hoe dom en kinderachtig de media is. Maar ja dat is weer typisch Nederland, dat kun je alleen hier verwachten en zo wordt vuurwerk steeds in een kwader daglicht gesteld.
Ik vind dit filmpje in en in triest!

Meeste gewonden door andermans vuurwerk

Meeste gewonden door andermans vuurwerk

Meer dan de helft van de mensen die jaarlijks gewond raken door vuurwerk, wordt getroffen door vuurpijlen, rotjes en strijkers die anderen afsteken. Dat is de boodschap van de vuurwerkcampagne waarmee de Stichting Consument en Veiligheid dit jaar jongeren bewust wil maken van de gevaren.

'Shit happens' heet de nieuwe campagne die vandaag van start gaat. Op de gelijknamige website laat de stichting zien welke schade vuurwerk bij anderen kan aanrichten. Een campagne met een knipoog, want jongeren hebben geen behoefte aan betutteling, stelt de stichting.

"Jongeren willen niet beleerd worden hoe je vuurwerk moet afsteken en wat de gevolgen kunnen zijn. Nieuw onderzoek toont aan dat jongeren zichzelf zien als echte vuurwerkexperts. Ze willen feiten horen die het gevaar van en ongelukken met vuurwerk verkleinen", aldus de stichting. "Het communiceren van feiten op een humoristische wijze spreekt jongeren wél aan."

http://frontpage.fok.nl/nieuws/122340

Wat stompzinnig. Geeft totaal geen informatie en is júist betuttelend door het serieuze met een grap te verzwakken en dus de eigen verantwoordelijkheid te licht te nemen. De jongere, het vuurwerk en de risco's worden niet serieus genomen. Epic fail.

Het ziet er op het eind grappig uit ja, maar de reclame mist compleet zijn doel,laat maar echte brandwonden zien dat schrikt af en laat slachtoffers van vuurwerkvoorlichting geven op scholen confronteren moet je dat werkt het beste!!
Laat nu eens vuurwerkfilmpjes zien waar vuurpijlen in een buis/pijp worden afgeschoten,cake's vastgeklemd tussen een paar stenen en laat vooral vuurwerkbrillen zien!

Ook ben ik van mening dat goedkope kleine vuurpijlen verboden moeten worden,(ik heb er dozen van weg gestookt hoor)er worden heel veel heksekringen meegemaakt en daar gebeuren veel ongelukken mee door die kleine rotpijltjes kan je mooi blind worden(evenals beton in harde knallers) levensgevaarlijk als je dat in je oog krijgt heb je echt een probleem.
Ik had vorig jaar heel de dag mn vuurwerkbril op en je merkt dat jonge gasten dat raar vinden,raar maar ik kreeg er mooi wat tegen aan s'middags en sávonds!!dus dit jaar staat hij weer op!

Ik weet wel zeker dat deze z'n doel gaat missen. Wat een belachelijk filmpje, dit slaat totaal nergens op! Dit getuigt maar weer eens hoe dom en kinderachtig de media is. Maar ja dat is weer typisch Nederland, dat kun je alleen hier verwachten en zo wordt vuurwerk steeds in een kwader daglicht gesteld.
Ik vind dit filmpje in en in triest!

het is wel duidelijk dat jij niks van doen hebt met media uitingen :-P

ik heb zelf een reclame bureau en dit is mijn mening:

deze "viral" is weldegelijk goed.
het eerste stukje is schokkerend, de explosie met de pijl e.d. daarna het shot in het ziekenhuis, ook erg goed... wanneer hij zegt, je ogen zijn nog in tact, het shot op de borsten, ook nog allemaal prima.

daarna de kontscene:
ik ben het wel eens dat de kont keuze misschien niet zo slim was, maar wanneer ze er iets anders van hadden gemaakt had de campagne het nieuws niet bereken, zou jij de viral niet door sturen naar andere mensen, en zou die waarschijnlijk hier het forum nog niet eens gehaald hebben.

wat zou er in plaatst van een kont moeten worden gebruikt? een zwaar misvorm gezicht? is natuurlijk een optie, maar zou jij het filmpje dan door sturen naar andere mensen? ditr zijn allemaal factoren waar naar gekeken moet worden.

Ik ben van mening dat dit wel degelijk een goede viral is maar of het effect op de doelgroep heeft, ik betwijfel het... maar wat wil je bereiken? Hoe schokkerend of grappig je ook iets maakt, alle campagnes zullen geen tot zeer weinig effect hebben binnen de vuurwerkwereld (de doelgroep). Natuurlijk is het gewoon zo dat er elk jaar wel aandacht aan besteed moet worden omdat vuurwerk simpelweg gewoon weldegelijk gevaren met zich mee brengt.

Dit is natuurlijk mijn mening.

Wat is dan de boodschap van deze 'viral'? Ik ontwaar er geen, behalve dat een ongelukje met vuurwerk kan gebeuren. Ja, met m'n oven ook, of met m'n fiets. Compleet leeg en niet-informatief. Een geintje, meer niet. Dan kan de structuur wel kloppen, de inhoud is compleet zoek. Het uitgangspunt is denk ik ook al verkeerd, en dan blijft de uitwerking niet achter.

Hoe schokkerend of grappig je ook iets maakt, alle campagnes zullen geen tot zeer weinig effect hebben binnen de vuurwerkwereld (de doelgroep).

ik weet niet of dat zo is. De frietzak met de vingers, zoals velen die zich nog wel zullen herinneren staat in mijn geheugen gegrift. Ondanks dat daar ook veel humor in zat, heeft dat mij wel doen nadenken bij het gevaar van vuurwerk! Sterker nog, ik was toen heel jong, maar ik weet het nog. Ik ben benieuwd of ik deze campagne nog weet over een jaar of 10. uiteindelijk moet het wel een boodschap zijn die moet blijven hangen. Bij mij bleef alleen de kont onder aan het gezicht hangen :wink:

Wat is dan de boodschap van deze 'viral'? Ik ontwaar er geen, behalve dat een ongelukje met vuurwerk kan gebeuren. Ja, met m'n oven ook, of met m'n fiets. Compleet leeg en niet-informatief. Een geintje, meer niet. Dan kan de structuur wel kloppen, de inhoud is compleet zoek. Het uitgangspunt is denk ik ook al verkeerd, en dan blijft de uitwerking niet achter.

boodschap is dat mensen die afsteken niet degene zijn die de verwondingen krijgen maar mensen die er bij staan te kijken en zich nergens van bewust zijn.

ik weet niet of dat zo is. De frietzak met de vingers, zoals velen die zich nog wel zullen herinneren staat in mijn geheugen gegrift. Ondanks dat daar ook veel humor in zat, heeft dat mij wel doen nadenken bij het gevaar van vuurwerk! Sterker nog, ik was toen heel jong, maar ik weet het nog. Ik ben benieuwd of ik deze campagne nog weet over een jaar of 10. uiteindelijk moet het wel een boodschap zijn die moet blijven hangen. Bij mij bleef alleen de kont onder aan het gezicht hangen :wink:

daar heb je gelijk in maar er zijn bepaalde richtpunten waar je je natuurlijk aan moet houden, de frietzak met vingers weet ik ook nog goed, maar ook die actie had weinig effect bij mij.
overigens ben ik hier niet om de campagne te verdedigen, ik geef alleen mijn mening. laten we dat even duidelijk stellen want ik merk dat ik al aardig word aangevallen hihi.

Vind het goed dat ze de campagne op deze manier op hebben gezet.
Met een beetje mazzel zullen de jongeren wat meer om zich heen kijken voordat ze iets afsteken, en daar kan iedereen bij gebaat zijn. Denk hierbij ook aan dieren bijvoorbeeld. Of het bijzonder grote "kuiltje in de kin" hier aan bij draagt weet ik niet. Spraakmakend is het wel in ieder geval, er zal wel over gepraat worden en dat ik denk ik ook het doel van de campagne, de zaken bespreekbaar maken.

Vraag mezelf wel af waar die gozer uit het filmpje voortaan op zitten moet :S

het is wel duidelijk dat jij niks van doen hebt met media uitingen :-P

ik heb zelf een reclame bureau en dit is mijn mening:

deze "viral" is weldegelijk goed.
het eerste stukje is schokkerend, de explosie met de pijl e.d. daarna het shot in het ziekenhuis, ook erg goed... wanneer hij zegt, je ogen zijn nog in tact, het shot op de borsten, ook nog allemaal prima.

daarna de kontscene:
ik ben het wel eens dat de kont keuze misschien niet zo slim was, maar wanneer ze er iets anders van hadden gemaakt had de campagne het nieuws niet bereken, zou jij de viral niet door sturen naar andere mensen, en zou die waarschijnlijk hier het forum nog niet eens gehaald hebben.

wat zou er in plaatst van een kont moeten worden gebruikt? een zwaar misvorm gezicht? is natuurlijk een optie, maar zou jij het filmpje dan door sturen naar andere mensen? ditr zijn allemaal factoren waar naar gekeken moet worden.

Ik ben van mening dat dit wel degelijk een goede viral is maar of het effect op de doelgroep heeft, ik betwijfel het... maar wat wil je bereiken? Hoe schokkerend of grappig je ook iets maakt, alle campagnes zullen geen tot zeer weinig effect hebben binnen de vuurwerkwereld (de doelgroep). Natuurlijk is het gewoon zo dat er elk jaar wel aandacht aan besteed moet worden omdat vuurwerk simpelweg gewoon weldegelijk gevaren met zich mee brengt.

Dit is natuurlijk mijn mening.

Ik blijf van mening dat ik deze spot gewoon belachelijk vind, het heeft nul komma nul met vuurwerk te maken. Wat voor spot de gevaren van vuurwerk ook moet aangeven, ongelukken blijven gebeuren, net zoals ongelukken in het verkeer gebeuren en daar gebeuren er jaarlijks heel wat meer of ongelukken in en om het huis met gereedschap waar een gebruiksaanwijzing zit. Natuurlijk ook daar zijn spotjes over (geweest), maar die raken pas goed, maar daar worden niet van die achterlijke (sorry dat ik het zo zeg) spotjes gepresenteert als bij vuurwerk. Vuurwerk is alleen gevaarlijk bij misbruik, maar dat is autorijden ook, ga je met (teveel) alkohol nog achter het stuur, dan vraag je om problemen. En daar zijn ook campagnes van en die laten je meer met de werkelijkheid confronteren, dan zo'n belachelijk spotje met die opgeblazen kop.
Maar ja dat is MIJN mening.
Ik val hiermee ook niemand mee aan, ik zeg alleen mijn mening.
Denk je dat zo'n spotje mij wat doet? Echt niet.
Die van drank in het verkeer WEL.

Trouwens wat is een viral?
Nog nooit van gehoord trouwens.

[B]Shit Happens - Slechtste vuurwerkcampagne ooit?

Vandaag was het dan eindelijk weer zover, de jaarlijkse vuurwerkcampagne werd gelanceerd. Op shithappens.nl probeert stichting Consument en Veiligheid jongeren duidelijk te maken dat de helft van de vuurwerkslachtoffers door andermans vuurwerk getroffen is. Doormiddel van 'grappig' filmpje moeten jongeren op de gevaren van onveilig vuurwerk afsteken gewezen worden. Een ongelofelijk goed initiatief dus!

Een goed initiatief ja, maar helaas is de uitvoering ronduit dramatisch te noemen. Nadat je op de hoofdpagina van shithappens.nl bent aangekomen krijg je een filmpje te zien, van een jongen die door een vuurpijl wordt geraakt. Vervolgens krijg je een melding dat het filmpje schokkende beelden kan bevatten, en kun je voor een zogenaamde kinderversie kiezen. Deze bestaat niet, en je word doorgestuurd naar de website 'kinderspelletjes.nl'.

Na akkoord te gaan met de schokkende beelden krijg je een filmpje te zien van een jongen die compleet in het verband zit na een operatie, waarbij zijn mond vervangen is door zijn achterwerk. Hierna kun je eventueel nog kiezen om de zogenaamde veiligheidstips te bekijken; filmpjes van een schetende jongen met ondertiteling hoe je bepaalde stukken vuurwerk afsteekt.

En hier laat consument en veiligheid al helemaal steken vallen.
Vuurpijlen zouden in een verzwaarde fles afgestoken moeten worden... Iets dat écht niet meer kan. Zelfs een verzwaarde fles kan omvallen en PyroPlaza adviseert dan ook het gebruik van een PCV buis. Een ander filmpje van shithappens laat vervolgens zien dat je bij het afsteken van vuurwerk altijd rekening met de windrichting moet houden. Ook weer zo'n punt dat nergens op slaat, want tot windkracht 5 zal vuurwerk (zoals de romeinse kaars die ze in het filmpje laten zien) echt niet afbuigen, en vanaf windkracht 5 moet je gewoon helemaal geen vuurwerk meer afsteken!

Niet alleen zijn de filmpjes vreselijk irritant en totaal niet grappig, bovendien dragen ze helemaal niks bij aan een veiligere jaarwisseling. Dit is naar mijn mening de slechtste vuurwerkcampagne in jaren tijd, en ik neem consument en veiligheid daarom totaal niet serieus meer.
Ze zouden eens een paar normale filmpjes moeten maken met een vuurwerkdeskundige die verteld hoe het wél moet inplaats van een pratende anus die adviseert om vuurpijlen uit een fles te schieten.

Wil je wel veilig vuurwerk afsteken dit jaar? Verdoe je tijd dan niet aan Shit Happens! Kijk dan eens naar onze pagina's over veiligheid of surf naar vuurwerkveilig.com voor een écht goed advies geschreven door vuurwerkliefhebbers!

Bron: PyroPlaza.nl
[/B]

en eigelijk kan ik me wel vinden in deze on gezoute critiek .
want het filmpje is wel erg lach wekkend vind ik :rolleyes:

ik vindt dat ze ook is wat meer aandacht mogen besteden aan vuurwerk in combinatie van alcohol. Ik denk dat daardoor ook redelijk veel gewonden vallen.

Heb de reclame gisteren op TV gezien en ik lachte mezelf kapot, vond het echt een goed spotje. Maar of het nu ook iets duidelijk maakt weet ik niet (denk het eigenlijk niet).

Back
Bovenaan