Nieuw vuurwerkboek van DavidH voor de liefhebbers!

davidh

VWC Meteoroloog
Een nieuw vuurwerkboek over jaren 70-80 en 90.

“De decembermaand vanaf de jaren 70…veel (il)legaal vuurwerk”

Nu onze vuurwerktraditie ten einde lijkt te lopen, heb ik mijn herinneringen in een boek gezet. 160 A4 pagina’s vuurwerk uit de jaren 70-80 en 90 maar ook een kleine uitloop naar het nieuwe millennium. Verhalen, anekdotes, foto’s, projecten maar ook herinneringen aan de beleving naar oud en nieuw toe, evenals Sint en kerst. Het zijn mijn herinneringen aan een fantastische periode; zelf ben ik van 1970.

Een flink stuk van het boek gaat over illegaal vuurwerk; dat was toch wel de rode draad in mijn leven in die tijd. In de jaren 80 en 90 kwamen namelijk waanzinnig veel en onvoorstelbare vuurwerkitems op de markt, die natuurlijk allemaal in bezit geweest zijn. Veel foto’s van oud vuurwerk, verpakkingen, oude bestellijsten, krantenartikelen, illegale lijsten met prijzen uit de jaren 90, oude Lesli importeurbrochures, jaren 60 importeur bestellijsten en nog veel meer. Shoppen bij Bex in België, zelf projecten bouwen, strijkers en lawinepijlen testen, overheidscampagnes…. van alles komt voorbij.

Wie dacht dat we in de jaren 80 alleen tijdens oud en nieuw aan het knallen waren…zeker niet. Het hele jaar door moest er geknald worden en wel zo hard mogelijk. In dit boek lees je hoe we dat deden.

Het is een heerlijk naslagwerk hoe wij vroeger vuurwerk beleefden in het noorden van het land. Het brengt je even terug en voor sommige zal het wellicht lezen als hun eigen jeugd. De jongere generatie zal vooral met verbazing lezen wat er allemaal kon en mocht in die tijd. We waren echt altijd op straat te vinden en vraten heel wat uit.

Het boek met zachte kaft op glossy A4 formaat (meer dan 500 gram in totaal) wordt gedrukt bij drukkerij De Bunschoter te Bunschoten, waar ik goede ervaringen mee heb; ze hebben al eerder werk van mij uitgebracht.

De kostprijs van het boek hangt af van het aantal bestellingen en zal tussen 30 en 40 euro liggen, inclusief verzendkosten.

Je kunt intekenen op het boek tot en met 20 november 2025 door een mail met naam, adres en hoeveelheid boeken te sturen naar [email protected]
Na intekening krijg je een mail met meer informatie.

Het boek zal maar 1 keer gedrukt worden ofwel een mooi collectorsitem. Daarna is het alleen nog als PDF verkrijgbaar voor 20 euro.

Voor eind november wordt het boek gedrukt en verzonden, zodat je het naslagwerk met de Sint en/of kerst binnen hebt. Een mooie afsluiter van een geweldige periode en must voor de liefhebber die in de boekenkast hoort te staan.

hartelijke vuurwerkgroet,

David (VWC meteoroloog)

Bijlagen

• vuurwerkboek.jpg
    vuurwerkboek.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Leuk David, je kunt nooit genoeg boeken hebben over onze mooie hobby :)

Als ik die foto's zie met die strijkers en die doosjes komen bij mij ook de herinneringen boven, hoeveel van die dingen zou ik wel niet weg gestookt hebben... Ik ga er vanuit dat er nog veel meer mooie herinneringen boven zullen komen als ik de waarschijnlijk zeer herkenbare verhalen ga lezen dus de email om in te tekenen komt er spoedig aan :)

Mooi David! ik weet dat je altijd al veel bezig was met vuurwerk uit deze jaren, heb je er al vaker enthousiast over horen praten. Leuk dat je hier zoveel tijd in hebt gestopt om er een boek van te maken. Van mij kan je wel een email verwachten. Ben benieuwd!

Back
Bovenaan