Nederlandse officier pleit voor verbod zwaar vuurwerk in heel Europa

De Nederlandse officier van Justitie Gustaaf Biezeveld wil een Europees verbod op zwaar vuurwerk. Eerder pleitten politici van PvdA, GroenLinks en VVD al voor een vuurwerkverbod in Nederland.

Vuurwerkofficier Biezeveld zegt nu dat zo'n verbod alleen werkt als het in heel Europa wordt ingevoerd. "Anders is het dweilen met de kraan open", zegt hij in De Telegraaf.

Biezeveld zou graag zien dat de Europese Unie met China afspreekt dat zwaar vuurwerk helemaal niet meer naar Europa wordt verscheept. "De VS hebben al zo'n akkoord en dat werkt uitstekend". (anp/ka)

bron

Goed dat je dit bericht onder de aandacht brengt Baba.

Ik zou eigenlijk willen weten wat men precies onder zwaar vuurwerk verstaat.
Want daar kan je alle kanten mee op.

:bye:

Goed dat je dit bericht onder de aandacht brengt Baba.

Ik zou eigenlijk willen weten wat men precies onder zwaar vuurwerk verstaat.
Want daar kan je alle kanten mee op.

:bye:

Inderdaad, maarja beetje rare vergelijking met de VS. Elke staat heeft daar andere regels, wel zijn 500 grammers daar volgens mij in de meeste staten toegestaan.

Maarja geen zwaar vuurwerk verschepen naar Europa? Betekend dus ook dat we alleen nog maar vuurwerkshows met consumenten vuurwerk te zien krijgen.

Omdat verwezen wordt naar Amerika, vermoed ik dat men verwijst naar het echte zware spul, dus niet de 500 grammers of zelfs het feestvuurwerk uit Belgie.
Lawinepijlen, profi shells en groot kaliber flowerbeds bedoelen ze dan.

Overigens wordt wel erg makkelijk genoemd dat "het daar werkt". Men heeft er namelijk wel degelijk problemen met zwaar vuurwerk. Voornamelijk in de indianenreservaten wordt nog op grote schaal gevaarlijk knalvuurwerk traditioneel vervaardigd. Denk aan de originele M-80's en Cherry Bombs (hele andere dan die Original verkoopt ;) ) Deze dingen bevatten tussen de 5 en 15 gram flash. In het reservaat werd dit lang "gedoogd", maar men is bezig dit nu aan te pakken.

Daarnaast zijn er, net als in Europa, ook profi-bedrijven die wel eens wat via de achterdeur verkopen. Verbieden kun je dan wel doen (het is ook verboden), maar die handel blijft dan toch bestaan. Desondanks vind ik een dergelijk verbod zeer terecht. Het zal de circulatie van het echt linke spul zeker terugdringen.

Cameo

Ja inderdaat net wat jullie zeggen, ZWAAR is een ruim begrip.
In beide gevallen hoop ik dat dit niet door gaat want dat houd simpel weg in dat er geen show's meer zoals Nijmegen, spanje Fallas, Frankrijk NDF, italie, enz enz mogenlijk zullen zijn.

Hier wordt ook over verschepen gesproken van China naar europa, hoe zit dat dan met de spaande en Italiaanse fabrieken, moet die dan ook gaan stoppen met produceren :frusty:
Afwachten maar weer.

Net als meneer Gustaaf Biezeveld pleit voor de max 500gram wet waait hij nu weer de andere kant op.
Hij weet ook niet wat i wil.
Het lijkt zo af en toe wel een wedstrijd daar in Den Haag wie de mooiste regel of wet kan bedenken.:bonk:
Giron

Veel zwaar 1.1 knal werk komt al niet eens meer uit China maar komt nu van eigen europeese bodem... Het is bijvoorbeeld voor vuurwerkbedrijven hier al zeer lastig om,nog chineese salute bommen te kopen.

Als ze al bij een Leverancier te koop zijn vanuit China. Dan zijn de prijzen best wel hoog. Dus je gaat, omdat het transport al heel moeilijk is. Steeds meer, en meer europees knal werk of 1.1G goederen zien.

Bijvoorbeeld een Weco heeft al een paar jaar niet eens meer chineese salutes op haar prijslijsten staan. wat Weco nog aan salutes of ander knal tuig verkoopt komt veelal uit Italie, Spanje of Portugal.

Zo een verbod is in mijn ogen dan ook nutteloos..lol

Ik ben het compleet met bovenstaande reacties eens. Maar kijk ook even in welke krant het staat: De Telegraaf:bonk:. Als er een krant is die dingen opblaasd en van elke mug een olifant maakt is het deze krant wel, hij heeft niet voor niks de bijnaam 'sensatiekrant'. Ik maak me dus helemaal niet druk over wat dit officiertje heeft gezegd, hij heeft geen poot om op te staan en waarschijnlijk heeft de telegraaf zijn woorden weer flink aangedikt uit zn verband gerukt. Maargoed ik wordt een beetje moedeloos van alle mensen die momenteel vuurwerk (gedeeltelijk) willen verbieden...het is ff niet anders :frusty:

Biezeveld zou graag zien dat de Europese Unie met China afspreekt dat zwaar vuurwerk helemaal niet meer naar Europa wordt verscheept. "De VS hebben al zo'n akkoord en dat werkt uitstekend". (anp/ka)

De VS hebben dit onder het mom van anti terrorisme gedaan en niet omdat het zogenaamd overlast zou veroorzaken.

De meeste knallers zijn 1.4G gelabeld, hoe wil men dat tegenhouden?
Bij zo'n verbod zal de vraag stijgen en ook de prijs, de winsten voor de illegale handel zal ook steeds meer gaan worden en is het handelen nog lucratiever dan het nu al is.
Zo'n idee zou iets van de politiek kunnen zijn maar niet een officier van justitie, die moet toch beter weten.

Laatst bewerkt:
Wat een knakker(zou di resta zeggen) ik snap niet waarom hij het vuurwerk zou willen verbieden. Vele mensen hebben er toch plezier, dit kun je dan toch niet afnemen. Nederland mag best regels hebben, dit om het land te beschermen, alleen vuurwerk verbieden omdat er soms ongelukjes ontstaan vind ik te ver gaan.

In heel Europa het te gaan verbieden, lijkt me niet lukken. landen zullen dan wel gaan protesteren. Kijk eens naar Spanje met valencia. Een enorme publiekstrekker waar veel geld doorheen gaat.
Maar kijk eens naar al die winkels, die geinvesteerd hebben in die bunkers van duizenden euro's.

Als er iemand misschien weet waar ik een reactie bij deze beste man kan achterlaten, zou ik dat helemaal geweldig vinden.

De Nederlandse officier van Justitie Gustaaf Biezeveld wil een Europees verbod op zwaar vuurwerk.

Haha , die Guus ,grappenmaker...!!!!!!!Nederland zal het wel weer ff vertellen hoe het moet in Europa .Maak jezelf niet belachelijk man .
Ga je bezighouden met serieuze zaken die er WEL toe doen:angry:

Laten we de koe eens bij de horens vatten en nu eens serieeus kijken waar het echt mis is gegaan.

Dan kunnen alle normale burgers en vuurwerkgebruikers overgeslagen worden want die hebben geen blaam, en dat is toch de meerderheid.

Waar het fout ging was dat er op oudejaarsnacht een stelletje maloten waren die met gevaarlijk vuurwerk (strijkers, vlinders, enz enz) hulpverleners aan het bestoken waren.
Ik zal niet discrimineren maar na een uitzending van NOVA waarbij 6 daders aan de tand gevoeld werden en zo onherkenbaar mogenlijk in beeld gebracht werden dat je alleen de neus, mond, kin en keel zag ben ik van mening dat de buitenlandse jongeren eens een keer flink aangepakt moeten worden.
Hou je je niet aan de regels, een twee hoppekee terug naar waar je vandaan komt.

En dan kom ik tot de volgende slotsom: meneer Gustaaf Biezeveld... hou je bij je leest. en ga niet van die domme dingen lopen roepen.

Alle topics omtrend vuurwerk aan banden leggen, vuurwerkevenementen plaatsen in grote steden, en nu deze fariant, komen allemaal voort uit de problemen van oude jaars nacht en dat is en blijft nog steeds het met zwaar vuurwerk gooien naar hulp verleners en argeloos vernielingen aan richten en onschuldige burgers met een opzettelijk uitgebrande auto het nieuwe jaar in sturen. :angry:
Giron

Helemaal mee eens Giron,
Hulpverleners /politie belemmeren in hun werkzaamheden moet zeer zwaar gestraft worden.
Toch vraag ik mij af of een auto kan uitbranden door een illegaal stukje vuurwerk.
Ik geloof dat nimmer nooit.
Een jerrycan met benzine kun je overal op de hoek van de straat halen !
Maar ja , alle benzinestations sluiten is ook weer wat he !!

Ik word zo langzamerhand knettersgek van al die negatiefe berichten over vuurwerk.
Elke keer is er wel wat, nu dit weer.
Echt om gek van te worden.

Je zult nooit eens in de krant of op tv een leuk stukje over vuurwerk zien waar mensen uit de buurt gewoon gezellig met elkaar aan het knallen zijn.
Nee, dit is niet ineresant genoeg, ze hebben liever sensatie.

BAH

Biezeveld is niet negatief over vuurwerk,maar wel over verboden vuurwerk wat niet is toegestaan voor de particulier zoals:lawinepijlen,spanische crackers,vlinders,flowerbeds en mortieren die zonder aanduidingen in nederland te koop zijn.

Deze handelen wil hij verbieden d.m.v een importverbod van uit china.
In de telegraaf van vrijdag stond ook dat er 15 bedrijven in nederland zijn die professioneeel vuurwerk importeren,en dat daar rotte appels tussen zitten die het verboden vuurwerk naar nederland halen,of via een u-bocht constructie in het buitenland verkopen.

Het is de bedoeling dat er een paar bedrijven overblijven die een importvergunning krijgen voor professioneel vuurwerk,en niet zoals het nu is dat iedereen maar vuurwerk vanuit china kan laten komen.

Ik vind dit een goede zaak.

gr,
500gram

Biezeveld is niet negatief over vuurwerk,maar wel over verboden vuurwerk wat niet is toegestaan voor de particulier zoals:lawinepijlen,spanische crackers,vlinders,flowerbeds en mortieren die zonder aanduidingen in nederland te koop zijn.

Deze handelen wil hij verbieden d.m.v een importverbod van uit china.
In de telegraaf van vrijdag stond ook dat er 15 bedrijven in nederland zijn die professioneeel vuurwerk importeren,en dat daar rotte appels tussen zitten die het verboden vuurwerk naar nederland halen,of via een u-bocht constructie in het buitenland verkopen.

Het is de bedoeling dat er een paar bedrijven overblijven die een importvergunning krijgen voor professioneel vuurwerk,en niet zoals het nu is dat iedereen maar vuurwerk vanuit china kan laten komen.

gr,
500gram

Kijk dat licht een hele andere kijk op de zaak.
Maar zo staat het niet in deze ge-opende topic, daar staat namelijk alleen, ik citeer:
De Nederlandse officier van Justitie Gustaaf Biezeveld wil een Europees verbod op zwaar vuurwerk.
en iets later deze regel: Biezeveld zou graag zien dat de Europese Unie met China afspreekt dat zwaar vuurwerk helemaal niet meer naar Europa wordt verscheept.

Vandaar dat ik zeg, zwaar vuurwerk is een ruim begrip.

Als het op de manier zou gaan zoals 500gram beschrijft dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
Toch hoeven ze voor mij die regel niet door te voeren omdat in deze altijd de goeie onder de kwade moeten gaan lijden.
Giron

gr,
500gram

Zonder import vergunning voor vuurwerk kan ik niets laten overkomen uit china.
Elke vuurwerk fabriek en trade company wil een vuurwerk import vergunningen zien voordat ze containers opsturen.

.

Ik ben het compleet met bovenstaande reacties eens. Maar kijk ook even in welke krant het staat: De Telegraaf:bonk:. Als er een krant is die dingen opblaasd en van elke mug een olifant maakt is het deze krant wel, hij heeft niet voor niks de bijnaam 'sensatiekrant'. Ik maak me dus helemaal niet druk over wat dit officiertje heeft gezegd, hij heeft geen poot om op te staan en waarschijnlijk heeft de telegraaf zijn woorden weer flink aangedikt uit zn verband gerukt. Maargoed ik wordt een beetje moedeloos van alle mensen die momenteel vuurwerk (gedeeltelijk) willen verbieden...het is ff niet anders :frusty:

het gaat er niet om in welke krant het staat, ik heb dit overigens van een Belgische site Het laatste Nieuws, en is dus geschreven door iemand van die site/krant. Ten tweede is het een uitspraak van een politicus. En ten derde ja ik ben ook niet een fan van de televaag, maar wil je zeggen dat dit uit de duim gezogen is?

Back
Bovenaan