Nederlanders kopen vuurwerk in België en steken het ook af: ‘Ik heb toch al een straf

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Nederlanders kopen vuurwerk in België en steken het ook af: ‘Ik heb toch al een straf

Oók in de provincie Antwerpen, die grenst aan Nederland, geldt sinds deze week een vuurwerkverbod. De verkoop van vuurwerk aan vooral Nederlandse klanten gaat wél door. Tot frustratie van Brabantse burgemeesters: ,,Dit is absurd!”

Nederlandse vuurwerkhandelaren moesten hun toko sluiten. Belgische vuurwerkhandelaren blijven handelen, ondanks het vuurwerkverbod én de lockdown. In plaatsen als Baarle-Hertog, Hamont-Achel en Lommel kun je het spul na een online bestelling afhalen bij een pick-up point.

Jeffrey (22) en Sebas (18) uit Noord-Holland (‘geen achternamen’) komen woensdagmiddag shoppen in Baarle-Hertog. Het vuurwerkverbod? Jeffrey: ,,Ik steek al vuurwerk af sinds ik 16 ben. Ik kan dat echt niet laten.” De twee zijn niet de enigen die de grens over gaan. Wat de Brabantse schilder die langs komt met het vuurwerk gaat doen? ,,Afsteken natuurlijk. Ik heb toch al een strafblad.” Straks komt er nog een grote Amsterdamse klant, zegt vuurwerkhandelaar Gijs ten Velde. ,,Maar die wil echt niet in de krant.”

Noodklok
Brabant luidt de noodklok. Om het vuurwerkverbod te kunnen handhaven moet óók het bezit van vuurwerk snel strafbaar worden én minister Grapperhaus moet afspraken maken met België om verkoop aan Nederlanders te ontmoedigen, stellen de burgemeesters.

,,Ik lig nu al in mijn bed te trillen door al die granaten die worden afgestoken”, zegt de Eindhovense burgervader John Jorritsma. ,,Dan mag je als Nederlander 25 kilo kopen, maar niet afsteken. Het is absurd. Hoe moeten wij als burgemeesters zo de handhaving voor elkaar krijgen?” De overlast neemt overal toe. Voorbeeld: in Tilburg waren er tussen 1 oktober en 15 november 233 meldingen van vuurwerkoverlast, tegen 89 in dezelfde periode vorig jaar.

Burgemeester Paul Depla van Breda zit in hetzelfde schuitje en weet: ,,Het verbod betekent niet dat er helemaal niks afgestoken wordt. We moeten hier echt een nationaal scenario voor ontwikkelen.” Depla wijst erop dat behalve de grens ook de illegale online handel een groot probleem is. Is hij ongerust? ,,Het zal heel bepalend zijn hoe de sfeer in de laatste week van december is.”

Zijn Belgische collega-burgemeester Frans De Bont van Baarle-Hertog erkent: ,,Het is heel raar en tegenstrijdig. We moeten de boel beter op elkaar afstemmen. In België mag je niet afsteken. In Nederland mag je niet afsteken. Maar kopen mag je het hier wel.”

Waarom gooit De Bont de winkels in Baarle-Hertog niet dicht? ,,De gouverneur en ik kunnen alleen het afsteken verbieden.” Gaat de minister van economie dan iets doen? ,,Dat is onduidelijk. Er wordt wel over gesproken.” De Bont vreest overlast tijdens de jaarwisseling. ,,Ik hoor van Nederlanders die hier vuurwerk willen komen afsteken. Maar dat mag helemaal niet.” En is, ook voor hem, niet te handhaven.

Liefhebber
Dat een groot deel van de Nederlandse bevolking zich wél iets aantrekt van het vuurwerkverbod, blijkt uit de rust op woensdagmiddag in Baarle-Hertog. Met zes vuurwerkwinkels is het daar in november meestal superdruk. ,,Ik had deze woensdag twaalf klanten”, zegt Gijs ten Velde van Zena Vuurwerk. ,,Normaal hebben we rond deze tijd 4.500 klanten op een weekend, vorig weekend waren het er maximaal vijfentwintig op een dag.”

Zijn collega Pieter Loots van de gelijknamige vuurwerkhandel: ,,Wie nu nog komt is een echte liefhebber. De vaders met hun zoontjes, het grootste deel van mijn klanten, komen niet. Alles moet van tevoren online besteld worden en ik heb maar zesendertig afhaalmomenten per dag.” Wie wel komt, neemt wel veel mee. Wat Loots dacht toen ons kabinet het vuurwerkverbod afkondigde? ,,Klote.” De handelaren net over de grens krijgen geen compensatie.

Brandwond
Anton Ederveen, burgemeester van grensgemeente Valkenswaard, zucht als hij hoort over de pickup points. Hij weet niet waar hij menskracht vandaan moet halen voor het handhaven van het vuurwerkverbod, zegt hij. ,,Ik neem de overlast heel serieus maar het zou helpen als Den Haag bij het bedenken van nieuwe wetgeving, ook bedenkt welke capaciteit erbij hoort.”

Zijn collega-burgemeester Theo Weterings van Tilburg, hoofd van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. doet vanwege de handhavingsproblemen een klemmend beroep op de bevolking: ,,Ik maak me zorgen over wat er kan gebeuren met alle dingen die hier in de regio samenkomen. Ik doe een oproep aan iedereen om geen vuurwerk te kopen. Is het nou zo’n probleem om dit één jaar te laten om de mensen in de zorg te ontlasten?” Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven: ,,Kijk niet alleen naar de politie en de burgemeester. Kijk verdomme naar jezelf. Bedenk dat je straks misschien niet kan worden behandeld aan je brandwond, omdat er geen plek is.”

Aan Jeffrey en Sebas uit Noord-Holland zijn deze woorden niet besteed. Zij lopen met een volle rugzak terug naar de bushalte en knallen vast wat rotjes Baarle-Hertog in. De politie in Brabant heeft extra grenscontroles aangekondigd, maar vooralsnog legt niemand de twee een strobreed in de weg: ,,Volgende week komen we weer.”

https://www.ed.nl/binnenland/nederl...ook-af-ik-heb-toch-al-een-strafblad~ab808b0d/

Back
Bovenaan