Nederland vuurwerkshopt bij ons.

ylke

VWC lid
Essen.jpg
Noorderburen verkiezen harde knallers uit België boven eigen aanbod.

Essen - De traditie wil dat er tijdens de eindejaarsnacht vuurwerk wordt afgestoken. Handelaars in België verkopen dan ook weer massaal veel vuurwerk aan de Nederlanders. Vooral Chinese rollen of knalvuurwerk zijn bijzonder geliefd bij de noorderburen.

Vanaf begin november steken veel Nederlanders de grens over om te gaan vuurwerkshoppen in België. “We zijn op zoek naar leuke dingetjes die niet te duur zijn”, zegt Patrick (26) uit Roosendaal. “Het aanbod is in Nederland iets minder, al doet Nederland een inhaalmanoeuvre. In Roosendaal geeft het bedrijf Vesta Vuurwerk zelfs vuurwerkshows. Je weet dan precies wat je koopt. Vergelijk het met een tupperwareavond. Ze laten zien wat ze in hun assortiment hebben, waarna je meteen je aankopen kunt doen.”

“Nederlanders komen vooral naar België voor rotjes, klappers of knalvuurwerk”, zegt Joey (22). “Nederland heeft dan weer mooier siervuurwerk. Kinderen vanaf 12 jaar kunnen hier zelfs vuurwerk kopen. Of dat wettelijk is weet ik niet, maar wanneer je op nieuwjaarsdag door de straten rijdt, zie je kinderen met een rugzak vol vuurwerk door de straat lopen. Niemand die daar wat van zegt.”

“We proberen het vuurwerk terug in eigen land te houden”, zegt Thom Mandos van Vesta Vuurwerk in Roosendaal. “Het is wel een feit dat mensen die van harde knallen houden vuurwerk kopen in België. Daar mag je flashkruid in een rotje stoppen. Ik heb het gevoel dat België toch tussen wal en schip aan het vallen is. De grote toeloop is aan het minderen.”

Bron

Zolang Belgische flash knallers hier niet gelegaliseerd worden, zul je dit altijd blijven houden. De overheid loopt hiermee dan ook behoorlijk veel geld mis. Ik snap ook al die angst niet rondom flitspoeder. Als ik de politie hierover hoor praten in media berichten of interviews, hebben ze het er altijd over dat dit spontaan af kan gaan. Als je kijkt met hoeveel kwaliteit het Belgische vuurwerk gemaakt word, kunnen wij daar in Nederland nog een hoop van leren.Vind het wel weer leuk om te zien dat er gewoon allemaal volwassen mensen daar hun vuurwerk gaan halen :)

Back
Bovenaan