Nederland blijft buitenbeentje met vuurwerk

moontan

VWC lid
Nederland blijft buitenbeentje met vuurwerk
12 december 2008, 09:06 uur. Pieter Verbeek, [email protected] Vorig jaar kostte oudejaarsavond onze samenleving ongeveer een miljard euro aan schade door vuurwerk. Dat probleem kennen ze niet in de landen om ons heen.

Nergens anders ter wereld gaan zes miljoen mensen om twaalf uur de straat op om massaal vuurwerk af te steken. Daar organiseren gemeenten vuurwerk- of lasershows en gaan inwoners niet zelf met pakketjes de straat op. In veel landen, waaronder Ierland en Duitsland is de verkoop aan consumenten zelfs verboden. ‘We kunnen dan ook veel leren van andere landen’, stelt Cees Meijer van de stichting Consument en Veiligheid. ‘Kijk hoe Frankrijk het heeft georganiseerd op 14 juli. Prachtige vuurwerkspektakels, georganiseerd door de overheid.’

Zelfs België, waar het meeste illegale vuurwerk in ons land vandaan komt, kent geen miljardenschade met oud en nieuw. Vuurwerk is hier het hele jaar door te krijgen, maar om het af te steken moet je wel een vergunning van de lokale politie krijgen. Steeds meer Vlamingen nemen wel onze gewoonte over om vuurwerk af te steken met oud en nieuw. ‘Toch is dat lang niet zo massaal als bij ons’, aldus Meijer. Een aantal Vlaamse gemeenten verbiedt dit jaar vuurwerk met oud en nieuw.

Traditie
Een verbod op consumentenvuurwerk zit er in ons land voorlopig niet in
. Het kabinet gaf eerder dit jaar aan daar tegen te zijn. Terwijl de helft van de Nederlanders er wel voor is. ‘Als we op een normale manier met vuurwerk omgaan, hoeft het geen probleem te zijn, vindt Gustaaf Biezeveld, coördinator aanpak illegaal vuurwerk bij het Landelijke Overleg Milieuhandhaving. ‘Helaas hebben we hier de neiging om naar illegale spectaculaire knallers te grijpen.’

Maar de problemen gaan verder dan illegaal vuurwerk, vindt het Comité Staakt het Vuren. Die startte deze week een burgerinitiatief om een geheel vuurwerkverbod op de politieke agenda te krijgen. ‘Als de helft voor is en de helft tegen moet je debat voeren’, vindt Meijering, en dat gebeurt niet. ‘De politieke partijen laten het afweten, ze durven hun nek niet uit te steken.’

Lees meer over dit onderwerp in re.Public 29 van vrijdag 12 december.

http://www.republic.nl/nieuws/2008/50/Nederland-blijft-buitenbeentje-met-vuurwerk.htm

politieke partijen laten het afweten, ze durven hun nek niet uit te steken.’

niet getreurt dat doen wij al voor ze :devil:

Ja idd, heel mooi hoe ze dat doen in Frankrijk op 14 juli! Wij hebben geen feestdag als 14 juli, de4e van juli in de VS! Zij snappen het tenminste, hier niet. En moeten wij maar net zo doen als 1 van onze buurlanden? Waarom? Als iemand in de sloot springt, hoef jij er toch ook niet in te springen?! Laat ons...

lekker gekleurd bericht weer; je kunt bv ook zeggen dat de helft van de bevolking tégen een verbod is...dit soort niet neutrale media... :angry:

Waarvoor laten ze hier in nederland niet gewoon netzoals in Belgie het hele jaar door verkopen en ook gewoon hetzelfde vuurwerk als in belgie, dan zal er minder schaden dnek ik komen. Want in belgie gaat het al zo.

Precies, die vent heeft zijn werk maar half gedaan. In duitsland wordt zeer zeker aan de consument verkocht en verder is het toch zo dat men in Belgie een vergunning moet vragen aan de gemeente/burgemeester en niet de politie!?

En 1 miljard.. geloof er zeer weinig van.

Als er nou is wat minder schade wordt aangericht kijkt de politiek ook gelijk anders tegen vuurwerk aan. Ik vind wel dat je alleen vuurwerk kunt kopen voor de 3 dagen van oud en nieuw, want dan kun je elk jaar genieten en bij Belgie ligt dat anders, want daar is het niet meer zo speciaal dus wordt er ook minder schade aangericht.

nederland durft niet toe te geven dat als ze dezelfde regels als een duitsland en belgië gaan hanteren dat de situatie verbeterd..in die landen hoor je ook niets over ongelukke

zekker wel en een miljard euro aan schade kom op jongens dat kan hoger:D
Samichan, ik denk dat velen, waaronder ik, deze uitspraak absoluut niet waarderen!
Dit soort dingen willen we niet zien op dit forum! Bij deze ben je dus gewaarschuwd.

Njah zo sarcastisch dat er een vorm van waarheid in zit.
Het kan in elk geval een andere indruk wekken aangezien er meerdere berichten waren.

Maar we gaan het weer hebben over dit persbericht!

Ik denk dat dat enorm sarcastische bedoeld is.

Dat hoop ik ook, want ik schaar me niet achter die mening. Elke euro is teveel! Ik werk me de tering voor het belasting(letterlijk belastend) geld.

Ontopic: Ik ben niet van mening dat NL een buitenbeentje is, nergens ter wereld is vuurwerk zo populair als hier. Mede liefhebbers uit het buitenland kijken met jaloezie
naar NL omdat wij nog wel mogen afsteken. En dat moeten we koesteren èn verdedigen.

Laatst bewerkt:
zekker wel en een miljard euro aan schade kom op jongens dat kan hoger:D

waar slaat dit op :mad:
en als er iets is waar ik heel erg tegen ben is de boel slopen :mad::mad:
wat ik bedoelde is dat wij een beweging moet starten om ongein tegen te gaan :angry:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie is wel dat de vuurwerkliefhebbers het initiatief hebben genomen om wat tegen vuurwerkvandalisme te doen!
Ik vind dat de politieke partijen dat zeker mee moeten laten wegen in het besluit over wel of geen consumentenvuurwerk.

Zoals eerder al aangegeven: het voorbeeld met hooligans en voetbal

Back
Bovenaan