Natte jaarwisseling met stevige wind voor de boeg

27-12-12 11:34 uur - Bron: Weerplaza
© ANP

Helaas geen goed nieuws voor mensen die de inluiding van het nieuwe jaar buiten willen vieren. Weerbureau Weerplaza voorspelt namelijk dat het zachte weer aanhoudt tot na de jaarwisseling. Tijdens nieuwjaarsnacht komt volgens diverse weermodellen zelfs een grote storing over het land, die veel regen en harde wind met zich meebrengt.

Voor vuurwerkliefhebbers zijn een kraakheldere lucht, geen wind en geen regen de ideale weersomstandigheden. Het ziet er volgens Weerplaza naar uit dat dit weerbeeld niet van kracht zal zijn. Het wisselvallige weer houdt de komende dagen stand. Het lijkt er sterk op dat we er 2012 mee eindigen en 2013 mee beginnen.

De weermodellen berekenen voor de jaarwisseling de passage van een grote regenstoring. Die kans is 95 procent. Volgens Weerplaza gaat het niet om een buitje dat na een uurtje is overgewaaid, maar een omvangrijk regengebied dat op de 31ste in de loop van de middag Nederland moet bereiken en pas op 1 januari in de ochtend het land weer uittrekt. Tijdens de jaarwisseling krijgen we temperaturen die schommelen tussen de 5 en 10 graden.

Harde wind
De voorspelde regen zal gepaard gaan met krachtige wind, dus mensen die vuurpijlen willen afsteken dienen daar rekening mee te houden. De politie adviseert op hun website om vuurpijlen af te steken in een fles (gevuld met zand) die klem staat tussen een aantal bakstenen. Ook is het raadzaam om de windrichting in de gaten te houden tijdens het afsteken en voor het afsteken van grote vuurpijlen een pvc-buis in de grond te slaan.

Helemaal zeker is deze voorspelling nog niet. Een weersverwachting van vijf dagen vooruit voor een bepaald uurvak is namelijk behoorlijk onzeker. Lagedrukgebieden kunnen een iets andere koers kiezen of net wat sneller of langzamer bewegen waardoor de regen uiteindelijk wel komt, maar in een ander dagdeel.

Bron

Als dit zo is , zou het echt balen zijn. Maar uitgaan van het ergste en even een betere stookplek bedenken met een goed afdak.

Weet je hoe Weerplaza onder meteorologen wel genoemd wordt? Weerblabla :D Ook erg serieus te nemen als weersite door nu al definitieve uitspraken over maandag te gaan doen. Is ook niet de eerste keer dat zij zo voorbarig berichten de media inslingeren. Alles voor een beetje publiciteit hè.

Nemen allemaal klakkeloos hetzelfde stukje over. Journalist anno 2012. Zwaar beroep.

http://www.ad.nl/ad/nl/9124/Het-wee...wisseling-met-stevige-wind-voor-de-boeg.dhtml

Ik heb vorige week voor de gein een site en auteurs gemaild met vragen over de welbekende nitraatbommen e.d. die zij zomaar in een stukje hadden gezet.
Echter na voor de derde keer doorgestuurd te worden naar een andere site omdat ze het 'gewoon overgenomen'hadden ben ik maar gestopt.
Kansloze media!

gister stond op buienradar dat er 9mm zou vallen nu nog maar 1.5mm ....... ik maak me pas zorgen als ik het hoor regenen op de dag zelf

Ja inderdaad. Hoe kan je nu 4 dagen van te voren roepen dat we 95% kans hebben op regen van 's middags tot de volgende ochtend? :bonk: Er is niets zo veranderlijk als het weer in Nederland.

Dit ruikt als je het mij vraagt weer de media naar je hand zetten. Misschien wel weer tegen een zak geld. Arno hoopt nu zeker dat veel mensen winkeliers gaan bellen en hun vuurwerkbestelling cancelen, omdat we bijna 1,5 dag lang non stop regen hebben. :bonk:

Ik zie het op de dag zelf wel. Als het regent, ja jammer dan. Je kunt er toch niets aan doen. Dan hoef ik in 2013 niet zoveel vuurwerk te kopen. :p

Afgelopen maandagavond zeiden ze dat het hele dinsdag nat en guur zou zijn. 's Ochtends bui gehad en 's avonds wat gemiezer, 's middags zelfs nog tijdje blauwe lucht gehad, en hele dag nauwelijks wind. Hoppa. We zien het maandag wel. Komt altijd nét goed om 00u, mark my words!

Back
Bovenaan