Na Nieuwjaar volgt... de emotionele kater

Die kater ten gevolge van die paar glazen te veel (en vooral: glazen water te weinig), daar kunnen we wel mee om. Dat kennen we, daar bestaan middeltjes voor. Minder bekend is die andere kater: de emotionele kater. Al speelt alcoholconsumptie wel een vuile rol in het ontstaan van de emotionele kater...
Het is dat gevoel van depressie, droefheid, angst, zelfhaat, gevoel van falen en schrik voor de toekomst. Een gevoel dat wel vaker de kop opsteekt na een intens feestje of, zoals met de feestdagen, een drukke 'happy happy' periode.

De dagen zijn even donker als in december, en toch valt het zwaarder om te dragen. Je maakt je zorgen over dat je een vriendin beledigd hebt (al weet je natuurlijk niet meer wat je gezegd hebt), je denkt dat je niets aankan en piekert over het komende jaar. Geen feestelijkheden meer om je achter te verstoppen, geen bubbels of familiefeesten waar je sowieso een rolletje speelt.

De rol van alcohol
De emotionele kater is gelinkt aan de consumptie van alcohol: de hersenen worden beïnvloed door die alcohol, wat maakt dat ze die gevoelens van depressie en angsten opwekken. Een lage bloedsuikerspiegel, ten gevolge van de alcohol, maakt ook dat je niet écht helder denkt.

De remedie is dan ook simpel: veel water, fruit (vooral met vitamine B, zoals sinaasappel, banaan, perziken en abrikozen) en beweging, om de endorfines terug in je lijf te pompen.

Streng voor jezelf... of naar de zon
Als dat je nog niet uit de apathie haalt, is er maar één overblijvende optie: jezelf streng toespreken! Wat gedaan is, is gedaan... daar hoef je niet blijvend over te treuren. Wat de toekomst brengt, zal je wel zien... en wil je bepaalde richtingen vermijden: werk er dan hard aan.

En als dat niet helpt, kan je nog altijd een reisje richting zon boeken.

bron

:bye:

Hmm zou ik dan daar last van hebben ?

Ik heb altijd zoiets van jammer dat weer voorbij is, veel te snel gegaan die dagen enzo.
Maar ja dat is na een paar dagen wel weer weg.

Totaal geen last van. Vroeger heel erg, dat ik dagen na nieuwjaar nog steeds er doorheen zat.
Maar dit jaar zelfs weer blij dat het weer voorbij was. Heeft het er misschien mee te maken dat mijn obsessie voor vuurwerk bijna weg is?

hier elk jaar wel behoorlijk last van.
'de leegte'
maar eind januari ben ik weer helemaal de oude :D

Een dag na Oud & Nieuw zie ik het helemaal niet meer zitten.
Weer een jaar wachten...
Weten dat je buiten de laatste knallen hoort voor lange tijd.
En dat bijna niemand meer denkt aan vuurwerk.

De tijd dat ik me moet inhouden, en ze thuis geen zin erin hebben om het nogsteeds over vuurwerk te hebben.

En balend dat afgelopen Oud & Nieuw er een was met weinig sfeer... Waarom? Heeft met vanalles te maken.
Helaas, het kan niet ieder jaar zo zijn als je wilt :( Volgend jaar beter zullen we dan maar zeggen!

Ik ben iemand die het hele jaar bezig met vuurwerk is, 1 jaar, 12 maanden, 52 weken, 365 dagen, en 366 als het een schrikkeljaar is!
Elke dag vuurwerk, vuurwerkfreak voor altijd! :)

Ik voel me *****, en ben niet te genieten. Ik blijf terugdenken aan de 31e. Maarja aan de andere kant komt nu beetje bij beetje me humeur terug, en gaan we binnekort gewoon eventjes langs baarle. Verder gewoon elke dag wel even op VWC neuzen.

Hebben jullie niet zoiets van kon de tijd maar een weekje terug, dan zat ik hier mijn net opgehaalde vuurwerk uit te pakken/stallen enz.?

Nauwelijks last van, maar ik had ook nauwelijks vuurwerk :p Had wel de gratis grootste vuurwerkshow van de stad; hele skyline vuurwerk om 00u :D
Kijk meer op tegen drie maand lang herfst, 3 maand lang werken zonder feestdagen, dikke sleur tot de lente begint, nieuwe feestdagen langskomen en de zomervakantie in zicht komt. Vuurwerk blijft altijd wel in de vorm van filmpjes e.d. en mss al wel aanschaf in BE ofzo :wink: 't Is wat leeg, zo net na de jaarwisseling maar life goes on! Gewoon weer in het ritme van opstaan, werken en je leven leiden :)

Elk jaar heb ik tot eind januarie weer last van een dipje maar ja gewoon lekker nog wat stoken elk weekend maakt veel goed , ook al zijn het maar kleine dingen !
Die dip is meer omdat de tijd met oud en nieuw stil staat , geen gezeur van politie , non stop knallen en lekker vreten en zuipen !!

Dus dan maar weer kijken naar de zomer , lekker op vakantie natuurlijk ! Weer wat om naar uit te kijken..

Ik heb eerlijk gezegd nergens last van. Ik heb een geweldige dag gehad, maar aan het eind was ik doodop na een paar lange dagen, dus... Ik vond het prima. Ik ben 15 uur aan oud en nieuw beelden rijker, en dan nog 7 uur beeld van Vuurwerkland en nog voorbereiding en andere beelden... Mijn kleine grafische hartje gaat daar een stuk sneller van kloppen. :)

Ik heb genoeg dingen om me mee bezig te houden, allerlei dingen aan me hoofd, en ik heb er genoeg aan over gehouden. Ik ben hartstikke tevreden! :D

2011 was al geen makkelijk jaar..Veel familie/bekenden verloren, baan en zelfs van mijn trouwe 4voeter afscheid moeten nemen. Net voor de kerst stierf er weer iemand waardoor de meeste bij ons in de familie de kerstboom weer hebben afgebroken :sad:

Met de verkoopdagen heb ik gewerkt bij Zena in de winkel, dit was superleuk maar wel erg zwaar. Door alle gebeurtenissen sliep ik al zeer slecht en die drie dagen bijna 40 uur werken hakte er dan ook flink in. Na al het vele verdriet was dit wel een hele goede afleiding en het lukte mij dan ook om mijn gedachten weer om te zetten van negatief naar positief.

Helemaal gesloopt zat ik oudjaarsavond rond 23.00 bij een vriendin, ik miste mijn eigen stookplek, mn familie, mn stookmaatjes, mn camera, ineens kwam alles eruit en de tranen rolden letterlijk over mn wangen. Balen.
Je ziet 2011 weer voorbij flitsen in je gedachten en het duurde vrij lang voor ik besefte ey verdomme, kop op man, het is oudjaarsavond en we gaan er gewoon weer het beste van maken in 2012!

Ben me wat op gaan frissen en toen hoorde ik ineens de rauwe fluiters van de Falcon door het toiletraam komen, vet:rolleyes: Ineens drong het weer door tot me, wtf, oud en nieuw, stokennnnnnnnnnnn.

Zo goed en zo kwaad als het ging toch nog het 1 en ander afgestoken daar in die smalle rotstraat, tot ik me vergiste en bijna geraakt werd door een cake die ik aanstak. Voelde de druk langs mn hand en ook de mensen waren erg geschrokken. Voor mij was dit het teken dat ik moest kappen, merkte dat ik niet scherp meer was en dat het gewoon niet zo was als andere jaren.
Was zelf ook aardig geschrokken.

Hier is de emotionele kater dus best groot, want heb eigenlijk niet het gevoel wat ik alle andere jaren heb. Ik hoop dat dit jaar weer een beter jaar wordt voor ons allemaal en ook vooral voor mijn familie en mezelf.
Verder hoop ik dat mijn oude stookmaten dit jaar weer op visite komen en dat we de schade in kunnen gaan halen door een vette show neer te gaan zetten hier.

All the best,

TB

Dat after-O&N dipje kende ik heel goed.
Liep wel eens een maand als een zombie rond, maar nu kan ik uitkijken naar Fallas, dus heb ik hier geen last meer van. De dip na Fallas is een stuk minder diep, want na Fallas begint de lente.

Hier is de emotionele kater dus best groot, want heb eigenlijk niet het gevoel wat ik alle andere jaren heb. Ik hoop dat dit jaar weer een beter jaar wordt voor ons allemaal en ook vooral voor mijn familie en mezelf.
Verder hoop ik dat mijn oude stookmaten dit jaar weer op visite komen en dat we de schade in kunnen gaan halen door een vette show neer te gaan zetten hier.

All the best,

TB

Het leven gaat met ups en downs. Heel naar voor je dat je een enorme domper hebt over gehouden aan 2011.

Hopelijk kan je eind 2012 het gemis een beetje in halen.

Heel veel sterkte gewenst.

Dit jaar is de after oud&nieuw dip bij mij weer wat erger dan andere jaren, geen idee waar het aan ligt maar het voelt niet zo goed. Misschien omdat 2011 voor mij een topjaar was: afgestudeerd, baan gevonden, nieuwe woonruimte, relatie gekregen met mijn vriendin.. veel meer had ik niet kunnen wensen.

Om het gevoel weg te drukken heb ik verschillende middelen: gezond eten (veel fruit), drinken (water, minder bier) en daarnaast nog minimaal 2x per week sporten (om te beginnen). Dit lijkt allemaal met de dag beter te werken.

Verder is terug kijken naar mooie momenten maar vooral vooruit kijken naar leuke momenten erg belangrijk. Vuurwerkshows die ik de komende maanden wil gaan bezoeken, vakantie in de zomer en vergeet niet: over een aantal maanden zijn de eerste importeurs demo's weer :) Al met al komt het vast goed. Sommige vinden goede voornemens maar onzin, ik zie het als een middel om je doelen het komende jaar te bereiken.

Back
Bovenaan