Moet vuurwerk verboden worden of niet? ‘In Enschede is het elke avond oud en nieuw’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Moet vuurwerk verboden worden of niet? ‘In Enschede is het elke avond oud en nieuw’

‘In Enschede is het elke avond oud en nieuw’, schrijft Wilco Louwes. Hij pleit voor een vuurwerkverbod. ‘Niets doen is geen optie, want de situatie is onbeheersbaar.’ Michel Hasselerharm ziet het minder zorgelijk in. Overlast indammen prima, maar verbieden gaat hem te ver.

Wilco Louwes: ‘Door luide knallen uit winterslaap ontwaakt’

Even dacht ik door de luide knallen uit een winterslaap te zijn ontwaakt en de jaarwisseling te hebben gemist. Dat zou spijtig zijn. Maar het was gewoon oktober. In Enschede is het immers elke avond oud en nieuw. Dat is gezien het litteken dat de vuurwerkramp achterliet op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Ik heb te doen met stadsgenoot Jorien Schulten, die onlangs in onze krant een noodkreet slaakte: ‘Wacht met het afsteken van vuurwerk tot de jaarwisseling’. Haar hond Charly wordt namelijk gierend gek van al dat geknal. De praktijk leert helaas dat een beroep doen op het meedenkend vermogen van anderen niet zelden verspilde moeite is.

Ondertussen rijst bij mij steeds vaker de vraag: moeten we dit nog willen? Het is vloeken in de kerk om te pleiten voor een vuurwerkverbod, maar ik doe het toch. Anders dan bij het sinterklaasfeest waar ook zoveel om te doen is, gaat het argument van traditie hier niet op. Het afsteken van vuurwerk door consumenten is pas in de jaren vijftig goed gebruik geworden en sindsdien danig veranderd. In mijn familie wordt nog smakelijk gelachen om het verhaal van mijn opa die zijn sigaret weggooide in plaats van het knalwerk dat hij daarmee had aangestoken. Je kan raden wat er gebeurde. Behalve wat schroeiplekken kwam hij er overigens ongedeerd van af. Dat zou je met het hedendaagse vuurwerk eens moeten proberen.

Pakkans nihil
Een ritje naar Polen en je hebt genoeg zwaar spul in de kofferbak om een woning op te blazen. En de pakkans is nihil: ‘hulde’ aan de open grenzen. Bedenk dan dat het praktisch bijna ondoenlijk is om op het afsteken te handhaven (als er al capaciteit is) en het besef dringt door dat er een onbeheersbare situatie is ontstaan. Maar wel eentje waarbij jaarlijks honderden letselslachtoffers vallen (ook veel omstanders). Om maar niet te spreken over materiële schade en vuurwerkgerelateerd geweld. Een doorsnee kruispunt waar in een jaar tijd tien gewonden vallen, gaat op de schop.

Niets doen is geen optie, maar ik realiseer me dat vuurwerkvrije zones niet brengen wat je ervan verwacht. Een centrale vuurwerkshow per gemeente is een mooi vergezicht. In Vlaanderen (nota bene waar veel Nederlanders hun knalwerk weghalen) geldt nu voor het eerst een vuurwerkverbod, behalve op ‘afsteekzones’ die door gemeenten zijn aangewezen. Dat kan hier ook. Ik heb niet de illusie dat het direct het gewenste resultaat oplevert, maar je moet ergens beginnen. Het is aan gemeenten om lef te tonen en actief te handhaven. Wat mij betreft zet Enschede die eerste stap.

Michel Hasselerharm: ‘Voor mijn gevoel wordt de overlast elk jaar kleiner’

Ik ook! Deze week nog. Ik zag ineens een overbekend lichtspoor en hoorde, na een bescheiden lichtflits, een dito klap. Op een verder rustige zondagavond in oktober. Maar het leven ging gewoon door. Ik raakte zelfs mijn dekentje op schoot niet kwijt. De kat stak een keer zijn kop op en sliep verder. Gaat wennen, dat vuurwerk, zou je kunnen zeggen. Zelfs voor een kat. Maar van gewenning kan bij ons in de buurt geen sprake zijn. Van ‘elke avond oud en nieuw’, zoals jij dat noemt Wilco, al helemaal niet. Voor mijn gevoel wordt de overlast juist elk jaar kleiner. Afgelopen jaarwisseling moest ik zelfs naar een raam op de eerste verdieping om nog iets van het vuurwerk mee te krijgen.

Mijn mening over een vuurwerkverbod is, mede door die relatieve rust, aan het schuiven geraakt. Neigde ik eerst naar voor, nu is het vooral tegen. Niet alleen omdat de laatste jaarwisseling voor mij persoonlijk wat aan de saaie kant was, of omdat het dagelijkse leven al te veel wordt bepaald door wat allemaal niet (meer) mag, maar vooral omdat zo’n verbod vooral voor de show is. En zo lang er geen duidelijk voor of tegen is, moet je dat dan ook niet instellen.

Ik sluit mijn ogen niet voor overlast. Ik voel met je mee in het immer roerige Enschede, Wilco. En elke idioot die een strijker bewust naar iemands hoofd gooit, of daar nu en blauwe pet op zit of niet, moet hard worden aangepakt. Maar halve zolen zullen er altijd zijn. Met een vuurwerkverbod moeten ze alleen wat verder reizen om voldoende munitie voor hun dwaasheden te vinden. Of ze bouwen een fijne brandstapel waar de vonken van afspatten.

Alternatieven voldoende onderzocht?
Net als jij ben ik ook niet zo naïef te denken dat we alleen met een beroep op het gezonde verstand de overlast kunnen indammen. Maar ik vraag me af of de alternatieven voor een algeheel verbod voldoende zijn onderzocht. Politiekorpschef Eric Akerboom liet onlangs weten weinig heil te zien in vuurwerkvrije zones, zoals jouw Enschede die al kent. Hij heeft de mensen niet om te controleren. Maar als je controles nou eens tot alleen die gebieden beperkt? Dan zijn de meest vuurwerkgevoelige doelgroepen (dieren, ouderen, zieken) al een stuk geholpen.

En wat nog helemaal niet van de grond is gekomen, vergeef me de toevallige woordgrap, zijn de vuurwerkshows. Samen met de wijkbewoners bij het buurthuis of, nog beter, samen met alle stadsbewoners op de Markt. Nee, daar halen we de halve zolen niet direct mee van straat. Maar het scheelt op 1 januari een flinke hoeveelheid afval op straat. En dat is in ieder geval een beginnetje.

https://www.tubantia.nl/opinie/moet...hede-is-het-elke-avond-oud-en-nieuw~a9f609c1/

Citaat uit bovenstaand bericht:

"In mijn familie wordt nog smakelijk gelachen om het verhaal van mijn opa die zijn sigaret weggooide in plaats van het knalwerk dat hij daarmee had aangestoken. Je kan raden wat er gebeurde. Behalve wat schroeiplekken kwam hij er overigens ongedeerd van af. Dat zou je met het hedendaagse vuurwerk eens moeten proberen."

En vroegahh zat er zelfs nog eens flash in nederlandse rotjes.
Steek je nu een HEDENDAAGSE nederlandse kanonslag aan (zoals bij opa flodder in de intro :-) zijn er zelfs nog geen brandsporen meer. Eerder bruin stop/vulpoeder in de mond haha.
Ok, harde knallen nu al in oktober zijn niet gewenst. Komt allemaal door illegaal. Maar alweer wordt de schuld doorgeschoven naar legaal vuurwerk. Zucht...

De onwetendheid van mensen tegenwoordig, willen overal wat van vinden, wat van zeggen, ook al hebben zij geen flauw benul waar ze over praten.

Back
Bovenaan