Minister tegen openbaarmaking stukken

moontan

VWC lid
Minister tegen openbaarmaking stukken

Vuurwerkramp Enschede

De minister van Justitie blijft zich verzetten tegen openbaarmaking van delen van onderzoeken naar de handelswijze van het zogenoemde Tolteam van politie Twente.

Dit politieteam deed onderzoek naar strafbare feiten rond de vuurwerkramp. Maandag ging de minister bij de Raad van State in hoger beroep om te voorkomen dat informatie over het Tolteam voor iedereen openbaar wordt. Volgens het ministerie zal dit politie-ambtenaren en getuigen afschrikken als ze weten dat hun verklaringen openbaar worden. Twee voormalige rechercheurs van het Tolteam willen juist alle feiten op tafel hebben, zodat de waarheid aan het licht komt en hun naam gezuiverd kan worden. De Raad van State doet over zes weken uitspraak.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=122334

Wat hebben ze te verbergen vraag ik me dan af om dat onderzoek angstvallig geheim te houden?? Als je niks te verbergen hebt (de échte waarheid?) dan geef je dat namelijk gewoon vrij.

Maar goed.. gelukkig hebben we nog de wet openbaarheid bestuur. Maar of dat gaat helpen ??

Waarschijnlijk lagen er mijntjes van de landmacht of zoiets, anders zou je het toch gewoon bekent maken?

Het vreemde van het hele verhaal vindt ik,dat twee dagen naar de ramp de gemeente enschede eigenaar werd van de grond waar SE fireworks op gevestigd was.Dus of het op een bedrijfsongeval het moeten lijken en dat het flink fout is gegaan.

Lijkt mij van de gekke dat de waarheid niet naar boven KAN komen,er moet iets/iemand zijn geweest die op dat terrein met vuur heeft gespeeld.
Naar mijn idee zijn er een aantal personen die verdacht zijn/of er meer van weten.

Ik vind het ook een erg vreemde/verdachte zaak.
Als men niks te verbergen heeft kun je het gewoon openbaar maken,Dit geeft toch maar weer eens goed aan dat niet alles in de haak is geweest.
Ik heb vanaf de 1e klap op tv die ik zag altijd al gezegd.....WAT!
Kwamen daar regelmatig materialen voor shows halen.
S.E. was een hele goede partij om te komen.

Ik hoop nog steeds dat de waarheid een keer het ligt zal zien,Al acht ik die kans zeer klein daar ik het vermoeden heb dat er wel eens aardig wat koppen zouden gaan rollen in het ambtelijk apparaat.

Wat hebben ze te verbergen vraag ik me dan af om dat onderzoek angstvallig geheim te houden?? Als je niks te verbergen hebt (de échte waarheid?) dan geef je dat namelijk gewoon vrij.

Jij vraagt je af wat ze te verbergen hebben terwijl er al vanaf het begin algemeen bekend is dat deze hele zaak zo stinkt als een weet ik niet wat ?

Ach, ik weet het bijna wel zeker dat de waarheid omtrent deze zaak nooit aan het licht gaat komen, helaas..... :sad:

@TORR,toch denk ik wel dat het ooit boven tafel komt,met zo'n "geheim"kun je naar mijn idee niet leven.

Voorlopig blijven we achter het net vissen, wat nou de precieze oorzaak is dat de minister het niet openbaar wil laten maken. Speculeren is denk ik alles wat we kunnen. Maar er is zoals al vermeld vast een reden dat dit geheim moet blijven, het zal dus wel 'stinken' zoals Torrr al zei.

Echt zonde dit. De burgers van Enschede,en de rest van nederland,hebben recht op de waarheid. Dit soort doofpotaffaires ruiken naar coruptie. Maarja de waarheid komt wel een keer boven water,vroeg of laat. Teminste dat hoop ik voor die gene, diet het allemaal heeft moeten mee maken.

@TORR,toch denk ik wel dat het ooit boven tafel komt,met zo'n "geheim"kun je naar mijn idee niet leven.

dan zullen Pater en Bakker ook eerlijk openheid van zaken moeten geven.. Zo lang deze zwijgen over al dan niet de dingen die nog niet bekend zijn wat daar heeft gelegen.. en of wat misschien écht het eerste vonkie is geweest zullen we het misschien ook wel nooit weten.

Kom op zeg, er zijn op deze hele wereld wel veel meer zaken die niet boven water komen en dat zijn nog veel grotere zaken die de mensheid aangaan. Ook ik denk weleens dat er bij bepaalde zaken wel een persoon moet zijn die een boekje open gooit, maar dat gebeurt helaas nooit.
Als er echt iets niet boven water mag komen dan kun je er van uit gaan dat het ook echt niet gebeurt.

Best wel jammer inderdaad. Als je een beetje macht hebt of goeie vriendjes met macht dan kun je dus een boel flikken in nederland. Dan kom je er prima mee weg. Nare gedachte is dat he? Ach dat zal overal zo zijn. Niet alleen in NL.

Maar het is duidelijk dat zo'n kracht niet van alleen 1.4 af kan komen :) Dat weet iedereen wel toch lijkt mij? Dus dat er wat zwaarder spul heeft gelegen als eigenlijk zou moeten lijkt mij duidelijk. Als het dan werkelijk een mijntje is geweest dan hoeft het niet eens zo te zijn dat er iemand met vuur gespeeld heeft, maar dan zou het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat er onvoorzichtig mee om is gegaan, of een klein botsinkje ofzo met een heftruckje weet ik wat.

Back
Bovenaan