Minder vuurwerkslachtoffers dan voorgaande jaren

Viva la Bang

VWC Moderator
Forumleiding
Bron: De Pers

Het aantal in ziekenhuizen behandelde vuurwerkslachtoffers rond de jaarwisseling van 2008/2009 is 31 procent minder dan het aantal het jaar ervoor.

De Stichting Consument en Veiligheid liet vrijdag weten dat er 790 mensen naar aanleiding van vuurwerkletsel op een Spoedeisende Hulpafdeling werden behandeld, tegen 1100 het jaar ervoor.

Van de slachtoffers is 14 procent in het ziekenhuis opgenomen voor verdere behandeling. Dat percentage is wel hoger dan in voorgaande jaarwisselingen.

Oogletsel
Het merendeel (56 procent) van de ongelukken vond plaats rond Nieuwjaarsnacht en een kwart op Oudejaarsdag. Een op de drie slachtoffers liep oogletsel op, ongeveer evenveel als het jaar ervoor.

Opvallend noemt de stichting daarbij dat bijna 80 procent van de slachtoffers niet getroffen is door het eigen vuurwerk, maar door vuurwerk dat door een ander is afgestoken.

Illegaal vuurwerk
Afgelopen jaarwisseling daalde het aantal slachtoffers door illegaal vuurwerk, terwijl daardoor de laatste jaren juist meer mensen gewond raakten. De slachtoffers waren ook minder vaak dan andere jaren jonger dan twintig jaar.

Consument en Veiligheid hing dit jaar haar campagne op aan illegaal vuurwerk. De organisatie richtte zich met filmpjes op internet en televisie vooral op België, waar gevaarlijk illegaal vuurwerk makkelijk te koop is

http://www.depers.nl/binnenland/277543/Minder-vuurwerkslachtoffers.html

Je bent snel, ik zag het net op het nieuws :)

AMSTERDAM (ANP) - De afgelopen jaarwisseling zijn er weer minder mensen gewond geraakt door vuurwerk dan het jaar ervoor. Eerstehulpafdelingen van ziekenhuizen behandelden dit jaar 770 vuurwerkslachtoffers. Sinds de jaarwisseling van 2007-2008 is het aantal slachtoffers afgenomen met 30 procent. Dat heeft Consument en Veiligheid maandag gemeld.

Bijna een vijfde van de mensen die gewond raakten door vuurwerk, liep oogletsel op. Vorig jaar was dat 34 procent. Volgens Consument en Veiligheid is oogletsel een van de meest ernstige gevolgen van vuurwerkongevallen. Er zijn dit jaar, net als vorig jaar, geen doden gevallen als gevolg van vuurwerk.

Consument en Veiligheid voerde de maanden voor de jaarwisseling campagne om het aantal slachtoffers van andermans vuurwerk te verminderen. Vorig jaar liep de helft van de slachtoffers letsel op door het vuurwerk van een ander en de afgelopen jaarwisseling was nog een derde van de slachtoffers door toedoen van een ander gewond geraakt. Volgens de organisatie heeft de campagne dus gewerkt.

Eindelijk eens iets positiefs over vuurwerk !!

Kijk, het gaat wel de goede kant op in Nederland.

Het aantal vuurwerkslachoffers is verminderd,
Het overlast van vuurwerk is verminderd,
Het vuurwerkvandalisme is verminderd.

Dit was net ook op het journaal!
Het gaat de goede kant op, ongeveer 250 gevallen van oogletsel, dus we moeten echt nog even die brillen promoten!:D

Idd,De vuurpijl verbieden.(Al ben ikzelf ook wel een pijlenfreak)
En als compensatie Voorgemonteerde mortieren tot 3" toestaan met leeftijdsgrens.

12+ singleshots zoals Binkie,Asian thunder etc....
16+ 2"
18+ 2.5"
21+ 3"

Lijkt me wel een goed idee.

grtz
Pyromaniac 1975

Ik denk persoonlijk, dat de meeste oogslachtoffers vallen door de babypijlen en de wegspringende beton uit o.a. nitraten en ander knalvuurwerk

Wat dacht je van alle vuurpijlen de deur uit.
Gewoon verbod op vuurpijlen.

Ik denk dat het door de kleinere cakes komt. Zijn zeer onstabiel. Zelf ook ervaren. Ik vind dat ze in Nederland net als in Duitsland met uitklapbare voetjes moeten komen. Kosten ze misschien 10 cent meer om te maken maar is wel zo veilig.

Idd,De vuurpijl verbieden.(Al ben ikzelf ook wel een pijlenfreak)
En als compensatie Voorgemonteerde mortieren tot 3" toestaan met leeftijdsgrens.
12+ singleshots zoals Binkie,Asian thunder etc....
16+ 2"
18+ 2.5"
21+ 3"

Ik ben zelf ook een pijlenfreak, maar wat mij betreft gooien ze die uit het assortiment. Hopelijk scheelt dat idd wat betreft het aantal slachtoffers.

Over die leeftijdgrens kan ik alleen zeggen dat ook de jongeren aan die grotere afmetingen gaan komen, je weet tenslotte zelf ook hoe het werkt !

Ik denk dat het door de kleinere cakes komt. Zijn zeer onstabiel. Zelf ook ervaren. Ik vind dat ze in Nederland net als in Duitsland met uitklapbare voetjes moeten komen. Kosten ze misschien 10 cent meer om te maken maar is wel zo veilig.

De 500 grammers blijven staan omdat de vloeroppervlak groter is

Een goed bericht dit.
31% minder slechtoffers, het gaat de goede kant op.
Ben heel benieuwd naar de oorzaak van de letsels bij de slachtoffers.
Daaruit kunnen conclusies getrokken worden.

Goed bericht dit, al blijft het erg voor de slachtoffers zelf.
Maar het helemaal uitbannen van gewonden is niet mogelijk ben ik bang.

Blijft een mening hé, valt niet over te twisten. Soms zijn vuurpijlen mooier en soms zijn cakes mooier. Maar goed, dat dwaalt wel erg af.

Een goed bericht dit.
31% minder slechtoffers, het gaat de goede kant op.
Ben heel benieuwd naar de oorzaak van de letsels bij de slachtoffers.
Daaruit kunnen conclusies getrokken worden.

Helemaal mee eens. Dit is goed nieuws!
Er moet echter ook gekeken worden waardoor deze letsels veroorzaakt zijn.
We zijn de goede weg ingeslagen, maar het kan altijd beter.

- stabielere cakes,
- gratis vuurwerkbrillen of designbrillen tegen een kleine vergoeding,
- standaarden promoten van waaruit cakes en pijlen geschoten kunnen worden,
- de veiligheid van (baby)vuurpijlen eens goed onder de loep nemen,
- knallers à la Trueno toestaan zodat die gevaarlijke nitraten/vlinders (beton) niet langer nodig zijn
- streng lik-op-stuk beleid bij vandalisme

Back
Bovenaan