Minder schade vuurwerk in Nijverdal

ylke

VWC lid
NIJVERDAL - De schade die tijdens de afgelopen jaarwisseling door vuurwerk en vandalisme in de gemeente Hellendoorn is aangericht, bedraagt 14.395 euro. Dat blijkt uit de laatste berekening.

Het is ruim 25 mille lager dan een jaar eerder toen vuurwerk met name ernorme schade aanrichtte aan tientallen putten. Uiteindelijk moesten toen 88 rioolputten (straatkolken) worden vervangen voor 30.000 euro.

Straatkolken
Ook dit jaar is de door vuurwerk aangerichte schade aan de straatkolken hoog. Door de explosieve kracht van het vuurwerk is de bodem van tien straatkolken gescheurd. Het vervangen hiervan kost 4.750 euro. De gemeente en daarmee dus de bevolking, draait voor de kosten op.

Bron

Ongelooflijk waarom toch altijd die schade? Dat moet door illegaal zijn anders bestaat niet, en zo gaat onze hobby naar de sodemieter. Dat begrijpen we toch wel met z'n allen toch?

Ongelooflijk waarom toch altijd die schade? Dat moet door illegaal zijn anders bestaat niet, en zo gaat onze hobby naar de sodemieter. Dat begrijpen we toch wel met z'n allen toch?
Die mensen die dit doen hebben niks met onze hobby. Zij kopen het illegale knalvuurwerk toch wel om mee te vernielen. Ook als er geen consumentenvuurwerk meer is gaat dit gewoon door.

en dan het hele jaar door....top

Ik snap dat niet, wat is er zo leuk aan vernielen en hoe kunnen we hier eens een halt toe roepen ?

en dan het hele jaar door....top

Ik snap dat niet, wat is er zo leuk aan vernielen en hoe kunnen we hier eens een halt toe roepen ?

Hier zit nog wel een factor onwetendheid in i.p.v. bewust slopen. Veel gasten (gastjes) hebben helemaal niet in de gaten dat een knaller in een put grote gevolgen kan hebben. Ik snap dat nog best wel: je ziet alleen maar beton, asfalt en staal. Wat kan daar nu aan kapot? Niemand denkt erover na dat daar beneden ook gewoon plastic buizen e.d. lopen en dat sommige materialen in de loop van de jaren hun sterkte verliezen. Dan zou een relatief lichte knaller al behoorlijk wat schade aan kunnen richten. En natuurlijk zijn de meeste knallers van tegenwoordig een stuk zwaarder dan toen wij blagen waren. Wie heeft er als kind nou niet een astronaut in een put gegooid? Een halt toe roepen is en blijft heel moeilijk. Blijven voorlichten, deel uit laten maken van de opvoeding, beter handhaven, harder straffen?

Back
Bovenaan