Minder illegaal vuurwerk?

ylke

VWC lid
Minder illegaal vuurwerk? di 07 dec 2010

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dit jaar minder illegaal vuurwerk gevonden dan andere jaren. Het OM denkt dat de hardere aanpak van illegale vuurwerkhandelaren werkt en dat er daarom dit jaar minder illegaal vuurwerk het land is binnengebracht. Maar uit onderzoek van de NOS blijkt dat het totaal onduidelijk is hoeveel illegaal vuurwerk er dit jaar in Nederland in omloop is.

Tot en met 1 december 2010 werd er 48.012 kilo vuurwerk in beslag genomen, tegenover 151.485 kilo vuurwerk vorig jaar. Dat is fors minder en dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat de politiekorpsen in de grensstreken nauwelijks controleren. In de provincie Noord-Brabant wordt elk jaar het meeste illegale vuurwerk in beslag genomen, maar dit jaar heeft de politie ook daar nog niet aan de grens gecontroleerd. Drenthe en Limburg-Noord zeggen wél regelmatig op illegaal vuurwerk te controleren. Ook de landelijke inspectiedienst van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) zegt tot nu toe nog geen enkele grenscontrole te hebben uitgevoerd.

Vuurwerkwet
Het gebrek aan grenscontroles komt deels door tijdgebrek, en deels door de onduidelijkheid rond de nieuwe Europese vuurwerkwetgeving die sinds 4 juli 2010 van kracht is. In 2013 moet dat vuurwerkbesluit volledig ingevoerd zijn, maar in de overgangsperiode van drie jaar is onduidelijk wat de regels precies zijn. De korpsen in Zeeland en Limburg-Zuid beginnen zelfs niet eens aan controles, omdat ze de overgang van het nieuwe vuurwerkbesluit té onduidelijk vinden.

Het nieuwe Europese vuurwerkbesluit is gebaseerd op het CE-keurmerk. Nu is er nog veel vuurwerk, dat nog niet zo'n keurmerk heeft. Tijdens de overgangsperiode mag vuurwerk zonder CE-keurmerk, maar mét Nederlandse gebruiksaanwijzing met de vermelding 'geschikt voor particulier gebruik', nog wel als legaal consumentenvuurwerk gekocht worden.

Eigen beleid
De EU-regelgeving betekent overigens niet dat de landelijke regelgeving zal verdwijnen. Hierdoor houden landen veel ruimte voor eigen beleid en blijven de verkoopregels per land verschillen. Vorig jaar werd het voor Nederlanders al verboden om in België spektakelvuurwerk te kopen. Belgische vuurwerkwinkels mogen dus nog wel consumentenvuurwerk aan Nederlanders te verkopen, mits het vuurwerk is voorzien van een CE-keurmerk.

In 2009 is er in totaal 241.440 kilo onderschept! Dat gaan ze nooit meer redden dit jaar! Maar zal er ook echt minder in de omloop zijn?

Ze schetsen een beeld alsof met de grenscontroles het meeste levensgevaarlijke spul opgespoord wordt, terwijl dat de meest simpele burgers betreft. Wederom een artikel in de media dat de spijker niet bepaald op zijn kop slaat!

DEN HAAG - De hoeveelheid in beslag genomen vuurwerk tot nu toe is een stuk minder dan de hoeveelheid die het OM vorig jaar rond deze tijd had onderschept, bijna 150.000 kilo. Tot nu toe is in Nederland bijna 50 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Dat blijkt uit de vuurwerkbarometer die het functioneel parket van het OM op internet publiceert. Het OM deed vorig jaar vòòr december twee megavangsten van samen 90 ton vuurwerk.

Volgens een woordvoerster werpt de aanpak van het OM van de afgelopen jaren zijn vruchten af. De strenge aanpak zou een afschrikkend effect hebben. ,,Wij hebben ook de indruk dat er minder vuurwerk wordt gesmokkeld'', aldus de woordvoerster. (ANP/AK)

Bron : http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/...der-illegaal-vuurwerk-in-beslag-genomen.dhtml

Wat ik dus in de beginpost lees, is dat je gewoon vuurwerk uit belgie mag kopen, zolang het van een CE-keurmerk is voorzien?

Dus als de nieuwe ( en waarschijnlijk goedkopere dan nederland ) 500 grammers komen in Belgie, met een CE-keurmerk mag je die gewoon kopen?

Dit zijn zeer grote verschillen zeg! Tot dusver ruim 100.000 kilo vuurwerk minder in beslag genomen.

Maar ja, ik weet niet hoe jullie het ervaren maar ik zie steeds meer mensen rond mij omschakelen naar het legale vuurwerk. Het is gewoon top en ik denk dat er ook echt wel Belgen en Duitsers nu onze grenzen over zullen steken voor ons siervuurwerk!

Groeten:bye:

Ik denk dat het meer te maken heeft met toevoer van het illegale vuurwerk samen met de prijs die daar aan gekoppeld is.

OM neemt 50 ton illegaal vuurwerk in beslag
DEN HAAG - Tot nu toe is in Nederland bijna 50 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dat blijkt uit de vuurwerkbarometer, die het functioneel parket van het OM op internet publiceert.

De hoeveelheid in beslag genomen vuurwerk tot nu toe is een stuk minder dan wat het OM vorig jaar rond deze tijd had onderschept, bijna 150.000 kilo. Het OM deed toen vóór december twee megavangsten van samen 90 ton vuurwerk.

Volgens een woordvoerder werpt de aanpak van het OM in de afgelopen jaren zijn vruchten af. De strenge aanpak zou een afschrikwekkend effect hebben. „Wij hebben ook de indruk dat er minder vuurwerk wordt gesmokkeld”, aldus de woordvoerder.

„We hebben de pakkans vergroot en voeren een behoorlijk ontmoedigingbeleid met hoge boetes, gevangenisstraffen en afpakken van winsten.” De overheid werd nauw samen met Duitsland, België en China. Volgens hem is het een klein wereldje waar iedereen elkaar kent. „Ook de legale vuurwerkverkopers houden zich aan de regels.”

Hij ziet wel een toename van buitenlandse bedrijven die illegaal vuurwerk verkopen. Die handelaren komen met busjes naar Nederland om hier het vuurwerk te verkopen. Dat vuurwerk wordt via internet aangeboden of soms in cafés verkocht.

GroteFoto-4EOSAMFH.jpg

De stand van zaken in 2010:

- Tot en met 01 december 2010 is er 48.012,4 kg vuurwerk in beslag genomen
- Tot en met 25 november 2010 is er 44.919,4 kg vuurwerk in beslag genomen

De stand van zaken in 2009:

- Tot en met 31 december 2009 is 241.440,208 kg vuurwerk in beslag genomen
- Tot en met 23 december 2009 is 196.790,808 kg vuurwerk in beslag genomen
- Tot en met 10 december 2009 is 161.425,73 kg vuurwerk in beslag genomen
- Tot en met 27 november 2009 is 151.485,4 kg vuurwerk in beslag genomen
- Tot en met 20 november 2009 is 144.290 kg vuurwerk in beslag genomen

Grafiek inbeslagname illegaal vuurwerk periode 2007-2010
week48-klein.gif

Bron: OM

Voor meer info kun je uiteraard terecht op de website van het OM via deze en deze link. In de post van Anaconda mist de grafiek, bij deze alsnog:

vuurwerkbarometer-2010-week.gif

Minder in beslag genomen betekend voor mij dit: We worden met het jaar slimmer!
Ik denk niet dat er op dit moment minder illegaal vuurwerk in Nederland is dan vorig jaar. (het word gewoon niet afgepakt!)

De politie is slimmer geworden, waardoor handelaren weer slimmer moeten worden.

Kwestie van oorzaak - gevolg!

En dat er minder vuurwerk in de handel is, daar twijfel ik niet over. Dat handelaren slimmer/voorzichtiger zijn geworden, daar twijfel ik ook niet over.

Back
Bovenaan