Minder gewonden door vuurwerk

Torrr

VWC lid
Toegevoegd: maandag 24 jan 2011, 06:07
Update: maandag 24 jan 2011, 07:24

Ziekenhuizen hebben de afgelopen jaarwisseling minder slachtoffers van vuurwerk behandeld dan een jaar eerder. Er waren 710 vuurwerkgewonden, negen procent minder dan bij de jaarwisseling van 2009 naar 2010.

Brandwonden en oogletsel waren de meest voorkomende verwondingen. De daling was het grootst bij jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Drie mensen kwamen om.

Het aantal vuurwerkslachtoffers dat in het ziekenhuis moest worden opgenomen, nam wel toe. Dat komt doordat er steeds meer zwaar knalvuurwerk afgestoken wordt. Ook maken mensen steeds vaker zelf vuurwerkbommen.

Knutselen
Zwaar knalvuurwerk is ongeschikt voor evenementen en wordt feitelijk alleen als illegaal vuurwerk in omloop gebracht, zegt Cees de Meijer van de stichting Consument en Veiligheid. Hij pleit voor meer voorlichting over dit soort vuurwerk aan zowel ouders als kinderen.

"Actieve bestrijding door politie en justitie gericht op het experimenteren en knutselen met illegaal zwaar knalvuurwerk, kan ook helpen het aantal incidenten met zelfgemaakte vuurwerkbommen te verminderen."

Bron : http://nos.nl/artikel/213754-minder-gewonden-door-vuurwerk.html

Meer ziekenhuisopnamen door vuurwerk

Meer ziekenhuisopnamen door vuurwerk

Het vuurwerk heeft de afgelopen jaarwisseling tot meer ziekenhuisopnamen geleid dan de vorige keer. Vorig jaar werden 54 mensen opgenomen, dit jaar 121.

(Novum) - Het vuurwerk heeft de afgelopen jaarwisseling tot meer ziekenhuisopnamen geleid dan de vorige keer. Het aantal slachtoffers dat op de eerste hulp werd behandeld daalde van 770 naar 710, maar het aantal dat moest worden opgenomen steeg van 54 naar 121, meldt de Stichting Consument en Veiligheid maandag.

Rond deze jaarwisseling vielen twee doden door vuurwerk, terwijl dat er de vorige keer nog nul waren. In beide gevallen kwam dat door een zelfgemaakt vuurwerkbom. Een 13-jarige jongen overleed in Harderwijk toen een mortierbom in zijn nabijheid verkeerd werd afgeschoten door een volwassene. Een 17-jarige jongen uit het Groningse Tolbert kwam om door een zelfgemaakte vuurwerkbom.

Zwaar knalvuurwerk wordt volgens de stichting steeds vaker gebruikt om een bom in elkaar te knutselen, maar het zou ongeschikt zijn voor evenementen. In Nederland is het al verboden, maar in de buurlanden is het nog wel te krijgen.

Het Openbaar Ministerie vindt daarom dat er een Europees verbod moet komen, schrijft de Volkskrant. Verder viel een dode doordat carbid werd afgeschoten, maar strikt genomen is carbid geen vuurwerk.

Hoewel deze keer veel campagne werd gevoerd om een vuurwerkbril te dragen, steeg het aandeel dat oogletsel had. De vorige keer hadden twee van de tien gewonden nog oogletsel, nu waren dat er drie van de tien.

Net als in voorgaande jaren kwam bij ongeveer 37 procent van de slachtoffers het vuurwerk van een ander. Onder 15- tot 19-jarigen vielen relatief minder gewonden, onder 20- tot 29-jarigen juist meer.

De stichting had voor de jaarwisseling de verwachting uitgesproken dat er meer gewonden zouden vallen. Door de gladheid zouden mensen niet op tijd weg kunnen komen als het misgaat.

bron : http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-nieuws/meer-ziekenhuisopnamen-door-vuurwerk

Aantal slachtoffers omlaag, totale aantal ogen met blijvend letsel omhoog

Aantal slachtoffers omlaag, totale aantal ogen met blijvend letsel omhoog

Deze jaarwisseling is door alle Nederlandse oogartsen voor de derde keer het aantal en de ernst van oogletsels veroorzaakt door zelf afgestoken vuurwerk geregistreerd. In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal slachtoffers teruggelopen. Het totale aantal ogen met blijvend letsel blijft echter elk jaar stijgen. Dit jaar zijn 16 ogen blind geworden waarvan 7 totaal verwijderd moesten worden. Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG): “Helaas blijft het totale aantal ogen met blijvend letsel ieder jaar stijgen en hoewel er dit jaar minder ogen blind zijn geworden door vuurwerk, is elk blind oog er nog steeds één teveel.”

Stijging aantal ogen met blijvend letsel
Dit jaar moesten 251 patiënten behandeld worden met letsel aan 307 ogen. Het aantal ogen met blijvend letsel stijgt dit jaar naar 117. In voorgaande jaren was dit 99 (2008/2009) en 115 (2009/2010). De helft van de patiënten is jonger dan 20 jaar en 90% van alle slachtoffers is van het mannelijke geslacht. 50% (126) stak zelf vuurwerk af en 50% (125) was omstander.

bron : http://www.medicalfacts.nl/2011/01/24/zestien-blinde-ogen-door-vuurwerk/

Het aantal drie verwijst naar de totaalsom van het hele seizoen. Het getal twee verwijst naar de dagen rondom en tijdens de jaarwisseling.

Was het niet zo dat er 1 slachtoffer is omgekomen bij het carbidschieten? Die telt dus officieel niet mee onder het kopje "Minder gewonden door vuurwerk" want carbid is geen vuurwerk. Stond ook al in dat bericht hierboven.

Het Openbaar Ministerie vindt daarom dat er een Europees verbod moet komen, schrijft de Volkskrant. Verder viel een dode doordat carbid werd afgeschoten, maar strikt genomen is carbid geen vuurwerk.

Niet om een statement te maken maar hier staat t wel.

Maar goed het mediacircus van tegenwoordig kraamt wel meer onzin uit dus of t waar is valt ook te betwijfelen.

Deze jaarwisseling is door alle Nederlandse oogartsen voor de derde keer het aantal en de ernst van oogletsels veroorzaakt door zelf afgestoken vuurwerk geregistreerd. In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal slachtoffers teruggelopen. Het totale aantal ogen met blijvend letsel blijft echter elk jaar stijgen. Dit jaar zijn 16 ogen blind geworden waarvan 7 totaal verwijderd moesten worden. Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG):............

Mijn eerste lachmoment van vandaag. Hoewel natuurlijk treurig voor de slachtoffers moet ik lachen op de manier waarop de oogartsen het vuurwerk toch weer negatief naar boven proberen te halen: Het totale aantal ogen met blijvend letsel blijft echter elk jaar stijgen Tja lijkt me lastig om dit te laten dalen. Het heet niet voor niets blijvend...

Wat zijn nou 16 ogen. over al die miljoenen ogen die vuurwerk afsteken. (LOL)
Snap niet dat die oogheelkundige zo zitten te zeiken. Ze hebben zelf voor dit baantje gekozen. En kiezen er ook zelf voor om tijdens de jaarwisseling te werken!

ehm, het zijn 16 ogen teveel?
elk ongeluk wat er gebeurt is teveel dus een opmerking als "wat zijn nu 16 ogen" vind ik niet helemaal gepast.
greetzz

ehm, het zijn 16 ogen teveel?
elk ongeluk wat er gebeurt is teveel dus een opmerking als "wat zijn nu 16 ogen" vind ik niet helemaal gepast.
greetzz

Je snapt mijn opmerking niet helemaal denk ik. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ze het doen overkomen alsof 16 ogen ontzettend veel is. Terwijl een paar miljoen mensen vuurwerk afsteken.

Tuurlijk is elk oog er een teveel. Maar het is maar een minuscuul klein percentage over al die mensen die vuurwerk afsteken.
Dus ik vind het media bericht van de oogheelkundige niet erg gepast.
Het enige wat je met dit soort mediaberichten krijgt is dat mensen der eigen nog drukker gaan maken. Dus nog meer voorstanders van een vuurwerkverbod. Ze moeten de boel is niet zo opblazen in de media.

k, sorry,
Dan had ik het verkeert begrepen.
De media blaast wel veel dingen op(leuke woordspeling trouwens)
Daar geef ik je gelijk in.

greetzz

Back
Bovenaan