Milde straffen in eerste supersnelrechtzaken

Babiloot

VWC lid
In de eerste supersnelrechtzaken heeft de politierechter in Den Haag fors lagere straffen opgelegd voor bedreigingen en mishandelingen tijdens oud en nieuw dan waar het Openbaar Ministerie (OM) om had gevraagd. De rechter zei, zonder iets af te doen aan de ernst van het geweld, oudejaarsnacht wat hem betreft een nacht als andere uitgaansnachten is en dat alleen dit niet tot een hogere straf mag leiden. Ook hield de rechter rekening met persoonlijke omstandigheden van de daders.
© anp. © anp.
Vier mannen moesten zich woensdag melden bij de politierechter voor de behandeling van hun zogenoemde supersnelrechtzaken. Het supersnelrecht houdt in dat verdachten binnen drie dagen na hun aanhouding voor de rechter komen. Het OM treedt in strafzaken die te maken hebben met de jaarwisseling strenger op, door hogere geldboetes, hogere taakstraffen of langere gevangenisstraffen te eisen. Ook vragen de aanklagers hogere straffen voor geweld tegen hulpverleners.

Hoge strafeisen
'Er wordt tijdens de jaarwisseling vuurwerk afgestoken, er wordt alcohol genuttigd en er worden brandjes gesticht. Hulpverleners moeten onder die omstandigheden hun werk goed kunnen doen'', motiveerde het OM de hogere strafeisen woensdag. Zo vroeg de aanklager 8 weken cel, waarvan 2 weken voorwaardelijk, voor een 26-jarige Hagenaar die een agent een klap verkocht. De dader werkt zelf als beveiliger. Maar de rechter kwam tot een werkstraf van 40 uur en een schadevergoeding omdat de man geen gewelddadig verleden heeft. Wel noemde hij het treurig dat juist een beveiliger over de schreef ging.

Ook een Hagenaar die agenten bedreigde en een groep zou hebben opgeruid, kwam er met een veel lichtere straf af dan waar justitie om had gevraagd. De officier van justitie vroeg om 4 weken celstraf waarvan een week voorwaardelijk, het werd een werkstraf van 50 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf. Wel moet een aantal daders de volgende oud en nieuw verplicht thuis doorbrengen.

Het is nog niet duidelijk of het OM in beroep gaat tegen de uitspraken. 'Als het om de opgelegde straffen gaat, dan hadden we dat graag anders gezien'', zei een woordvoerder.

Ook donderdag vinden nog diverse supersnelrechtzittingen plaats. Overigens niet in Amsterdam. Daar liet justitie weten dat in de zaken, die mogelijk geschikt waren, er nog meer onderzoek moet plaatsvinden.

Bron: Ad.nl

Whahaha, hoppa en daar gaan meneer de politiek en politie. Denken dat ze boven de wet kunnen staan en dan hoor je dadelijk die gekke Wilders weer: "Absurd dat de rechter niet meer gaat" Had die rechten moeten studeren en gaan blaaskaak moeten zijn

En dit geldt mensen trouwens ook voor vuurwerkdelicten. Ze kunnen de hoofdprijs eisen maar een rechter gaat daar niet in mee. Dus het OM eist sinds November 2011 hogere straffen.... Dat kan wel zo zijn maar we leven gelukkig niet in een bananenrepubliek! (Al lijkt het er soms wel op!)

Lang leve het kunnen rellen bij oud en nieuw want je wordt toch niet zwaar gestraft dus waarom zou je je inhouden en gedragen, pffff. Over een paar jaar krijgen die gasten nog een schouderklopje toe als ze de boel weer op stelten hebben gezet zeker ?

Maar de hamvraag bij dit onderwerp is : waar gaat het mis als het OM en de rechters geen 1 lijn vormen ?

Ik ben het helemaal met de rechter eens hierin. Straffen zouden rondom de jaarwisseling niet ineens een stuk hoger moeten zijn dan anders want dat is gewoon vals. De straffen moeten in plaats daarvan altíjd hoog zijn. Als ik het leuk vond om misselijke dingen te doen ter gelegenheid van de jaarwisseling zou ik daar best wat taakstraf voor over hebben. Vooral als er bij het bedrijf waar de taakstraf wordt uitgevoerd de een of andere ongedisciplineerde ex-crimineel zit die het geen flikker boeit of het werd goed wordt uitgevoerd, en van wie je best wel wat eerder weg mag. Op zo'n manier helpt dat straffen dus niet!

Sowieso moet dat irritante "rekening houden met persoonlijke omstandigheden" flink worden ingeperkt. Als iemand nog nooit eerder iets gedaan heeft moet dat niet leiden tot een lagere straf maar gewoon een normale straf. Daar zijn de normale straffen voor. Voor recidivisten zijn er extra hoge straffen.

Van die dingen zoals "moeilijke jeugd gehad" is geen excuus. Tja, moeilijke jeugd gehad, en dat geeft het recht om allerlei misselijke dingen te doen? Dacht het niet. Àlle misdaad heeft wel een oorzaak of reden. Nu lijkt het wel dat als je kunt benoemen waarom or waardoor je iets deed, je automatisch minder straf krijgt. Je steelt geld, "ja maar ik had dat geld nodig!", oh ja dan mag het. :bonk: Alleen als iemand bijvoorbeeld echt gedwongen werd om iets te doen wat niet mag en er geen uitweg was, dan is er wat mij betreft ruimte voor begrip, maar dan is de dader ook eigenlijk niet echt een dader, eerder slachtoffer. Zoals het nu gaat zijn alle daders halve slachtoffers en dat moet stoppen.

Het idee van supersnelrecht is wel heel goed, want hoe sneller de straf gegeven wordt, hoe effectiever. Dit moet het liefst zo vaak mogelijk zo gaan. Ook moet er gestopt worden met al die negatieve gevolgen die het hebben van een strafblad of andere registraties van veroordelingen met zich meebrengen. Men moet snel zaken behandelen, hoge straffen geven, maar eenmaal de straf afgerond dan moet het ook klaar zijn, niet dat je dan nergens meer aan werk komt en meer voor verzekeringen moet gaan betalen. Wat dat betreft ben ik voorstander van een relatief primitief maar wel effectief rechtssysteem. Het systeem van nu is veel te ingewikkeld en niet praktisch ingesteld en daar komt ook die respectloze houding vandaan die veel mensen hebben als het over rechters gaat. Het is echter niet aan de rechters maar aan de politiek om hier iets aan te doen.

Ik ben het helemaal met de rechter eens hierin. Straffen zouden rondom de jaarwisseling niet ineens een stuk hoger moeten zijn dan anders want dat is gewoon vals. De straffen moeten in plaats daarvan altíjd hoog zijn.

Dank je! Hoef ik het niet meer te posten. Helemaal mee eens. Die vieze zachte hand hier, keihard de kop indrukken die imbeciliteit die hier heerscht!

Back
Bovenaan