Mijn manier voor strijkers

Thomasss

VWC lid
Hoi,
Ik ben eigenlijk een beginner in het vuurwerk afsteken maar ik wil het wel kunnen.
Ik heb al veel strijkers afgestoken, nooit problemen,ongelukken... gehad.
Maar nu zou ik aan jullie willen vragen of het veilig is gelijk ik het doe? (strijkers)

Eerst zoek ik al mijn materiaal. (luciferdoosje om over te strijken, veiligheidsbril)
De omgeving waar ik het ga afsteken vind ik ook belangrijk!
Ik zorg dat ik op een open plek sta, waar niet veel mensen zijn.
Als ik ga beginnen met afsteken ga ik eerst kijken of er geen dieren/mensen zijn.
Ik neem een aansteker of een strijkdoosje.
Dan steek ik het aan, bewaar een veilig afstand en wacht af.
Ik zorg ook voor een emmer met water voor als er eventueel iets zou moeten gebeuren.
Eenmaal als alles afgestoken is ruim ik alles op wat ik terug vind
Als ik vuurwerk niet in mijn had wil houden leg ik het op de grond en steek het aan met een aansteker.
Hebben jullie nog tips?
Owja nog een vraagje voor jullie: Wat moet ik doen als ik een strijker of ander vuurwerk heb aangestoken en het lont of de strijkerkop is al weg maar het ontploft niet. wat moet je er dan mee doen?

Met vele groeten thomas!

"Wat moet ik doen als ik een strijker of ander vuurwerk heb aangestoken en het lont of de strijkerkop is al weg maar het ontploft niet. wat moet je er dan mee doen?"

een weigeraar nooit een 2e maal aansteken he.

"Wat moet ik doen als ik een strijker of ander vuurwerk heb aangestoken en het lont of de strijkerkop is al weg maar het ontploft niet. wat moet je er dan mee doen?"

een weigeraar nooit een 2e maal aansteken he.

Ja dat weet ik bedankt voor de tip maar je kan het toch niet gewoon laten liggen?? stel je voor dat er iets gebeurt, een kind ofzo vind dat.

safety first.
maar je hebt gelijk dat je zo ook moet opruimen als ze niet afgaan.
je manier is prima

Excuus daarvoor

paar minuutjes wachten en in een slootje gooien

Niet slim, je pakt hem dan weer vast...trap hem gewoon kapot met je schoen....voet erop en even flink draaien, schuurt hij zo kapot en kan absoluut niet meer gebruikt worden...beter dit dan oppakken.
Vertrouw je dit niet, schop hem dan een put in....NOOIT oppakken.

Verder ben je goed bezig Thomas, je denkt tenminste goed na over waar je mee bezig bent, dit in tegenstelling tot heel veel andere gasten...

Ik stak strijkers altijd aan, 1 seconde vasthouden zodat de vlam goed naar binnen gaat en dan weggooien.

Kijk zo zien we ze graag, jongens jullie gaan wel erg ver met nooit oppakken, gewoon een paar minuutjes wachten dan is de strijker zeker uit.

Strijker niet met een aansteker aansteken. Verder gebruik dan ook die emmer met water wanneer er iets niet afgaat. Gebruik je die tenminste eens een keer.

Kijk zo zien we ze graag, jongens jullie gaan wel erg ver met nooit oppakken, gewoon een paar minuutjes wachten dan is de strijker zeker uit.

Zal wel, maar zelf houd ik er ook niet van om ze op te pakken.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn denk ik dan maar. Dus weigeraars schop ik in de plomp of gaat water overheen.
Ik laat ze iig niet liggen. Alles netjes opruimen;-)
greetzzz

Strijkers blijven op zichzelf onberekenbaar. De vertraging is lastig in te schatten, temeer deze zich in de huls bevind. Breukjes of andere defecten zie je zelden aan de buitenzijde. Dit is reden nummer 1 waarom strijkers in Nederland in 1978 verboden zijn.

Maar goed, ze zijn nog steeds immens populair en vooral bij (jonge) schooljeugd worden ze gezien als het summum van knalvuurwerk. Dat er kwalitatief beter lontvuurwerk te krijgen is, weten deze jonge kruitsnuivers meestal (nog) niet.

Het afsteken van een strijker volgens de voorkeursmethode doet men als volgt;
1. Controleer je omgeving en houdt rekening met mensen, dieren en het verkeer.
2. Houd de strijker, enigszins aan het uiteinde (voorbij de stop) vast en druk de strijkkop tegen het strijkvlak.
3. Met gestrekte armen (dus met goede afstand tot hoofd/lichaam) strijk je de kop aan, in een beweging van het lichaam af.
4. In diezelfde beweging werp je de strijker op goede afstand voor je uit.

Gemiddeld hoort een strijker ongeveer 3 tot 4 seconden vertraging te hebben, maar zoals gezegd kun je hier nooit op vertrouwen.

Blindgangers
Na enige tijd trap je eventuele blindgangers het beste stuk op de grond. Zo weet je zeker dat deze niet meer gebruikt zullen gaan worden. Na oudjaar veeg je het residu, samen met de andere troep die je gemaakt hebt, netjes op.

Strijkers die niet strijken
Sommige strijkers laten zich lastig of niet aanstrijken. De ministrijkers zijn daarvan een goed voorbeeld. Kopjes zijn soms nog te zacht (vocht) of breken bij het aanstrijken af. Gebruik in dat geval bij ministrijkers een aansteker en richt de vlam zijwaarts (dus niet direct op) de strijkkop. Bij grotere strijkers kun je overwegen een lontje op de kop te plakken. Deze steek je daarna af als ware het een nitraatrotje.

En als je het eng blijft vinden?
Simpel: geef iets meer uit en koop vuurwerk met een lontje.

Hoop dat topicstarter hier iets aan heeft :bye:

Cameo

paar minuutjes wachten en in een slootje gooien

Dat is millieu vervuiling......:wink: Want ik denk niet dat je hem de volgende ochtend uit het wat vist :P

Vroeger toen ik nog rotjes afstak/strijkers/nitraten.... Had ik altijd een gieter water bij de deur staan om het eventueel er over heen te gooien...

Maar als je niet thuis aan het stoken bent is dat natuurlijk niet handig:bonk:

Als je de enige echte strijker hebt dan hebt je geen weigeraars.

Weco corsair

Verder gewoon de weigeraars kapot trappen of in een emmer met water gooien.

Back
Bovenaan