Met O&N binnen blijven voor straf

moontan

VWC lid
Op de website van het Openbaar Ministerie las ik onderstaand bericht:

Vuurwerk

Illegaal vuurwerk is een van de oorzaken van ernstige brandschade en vele ongelukken. Het vervoer over de weg en de opslag ervan in de woonomgeving creëert bovendien grote veiligheidsrisico's. Het OM treedt dan ook hard op tegen kopers en gebruikers van illegaal vuurwerk.

Jaarlijks wordt naar schatting 1 à 2 miljoen kilo verboden consumentenvuurwerk in Nederland verkocht. Om dit tegen te gaan, wordt door de politiekorpsen, VROM-Inspectie en het OM geprobeerd zoveel mogelijk illegaal vuurwerk te onderscheppen. Om schade en ongelukken tijdens oud & nieuw te voorkomen, weert het OM relschoppers van de straat: mensen die zich het afgelopen jaar rond oud & nieuw hebben misdragen en voor de rechter zijn verschenen, moeten van 20.00 uur tot 8.00 uur verplicht binnen blijven.

http://www.om.nl/onderwerpen/vuurwerk/

Ik vraag mij af hoe het OM wil gaan controleren dat deze relschoppers inderdaad binnen blijven met Oud en Nieuw.
Jullie enig idee?

I

wat mij stoort, is dat het net lijkt of illegaal vuurwerk de boos doener is, wij weten dat het niet zo is.. Het OM snapt nog steeds niet dat t niet door t vw komt maar door de gebruiker.. ik denk dat mensen die gepakt zijn huisarrest hebben met de bekende enkelband of dat ze in een cel worden gezet...

Hm, dit bericht oogt wat vaag.
Waarschijnlijk omdat het nadere details (voorlopig) achterwege/verborgen houdt. Er staat beschreven: "...het afgelopen jaar rond oud & nieuw.."
Hier wordt de Oud & Nieuw-periode globaal omschreven, maar precieze datums ontbreken. Men (de relschoppers die in het geding zijn) weet dus niet of zij voor deze 'sanctie' in aanmerkingen komen. Mogelijk worden zij persoonlijk benaderd door het OM d.m.v. een brief, maar het valt niet op te maken uit dit bericht.

Het tweede punt wat mijn verbazing schetst, is de sanctie op zichzelf: "van 20.00 tot 8.00 uur binnen blijven". Komt meer over als een kind met huisarrest waarop de moeder predikt: "Als straf moet je van 8 tot 8 op je kamer blijven". En de tijd, waarop is die gebaseerd? Van 10.00 uur tot 20.00 uur hebben de relschoppers in kwestie dus gewoon vrij spel. In die periode kunnen zij in herhaling treden, dus gezien dít alleen al is de sanctie niet efficiënt.

Derde punt - eerder al aangehaald door Moontan - is de handhaving hierop.
Hierbij zet ik grote vraagtekens. Aan het lijntje, polsbandje om misschien? Met GPS postitie observeren? Het wetsvoorstel 'inkorten afsteektijden vuurwerk' is al deels van tafel geveegd doordat de handhaving hierop tekort schoot, dus laat staan op dit wazige, wellicht toekomstige beleid.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan