Mei 2014 - Branche informeert de vaste commissie van de Tweede Kamer

Nu lees ik net het volgende op pyrotitie:

De behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tegen vuurwerk is uitgesteld tot nader te bepalen datum!!

Dat zou in mijn ogen positief zijn want dat geeft aan dat de politiek dan toch mogelijk meer tijd nodig heeft om dingen te onderzoeken/andere optie's te bekijken.
Zou het al een gelopen zaak zijn, zou men het niet uitstellen!

bovenstaande link is een zeer goed bericht, kort samengevat, maar het zegt alles wat gezegd moet worden! als ze dit onder de ogen van een onbevooroordeeld en serieus regeringsfunctionaris weten te krijgen, kan daar denk ik niets dan goeds van komen.

Nu lees ik net het volgende op pyrotitie:

De behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tegen vuurwerk is uitgesteld tot nader te bepalen datum!!

Grappig: welk wetsvoorstel? En welke Tweede Kamer?

Er stond een Commissievergadering gepland, dat is wat anders als "behandeling in de Tweede Kamer". Dan denken we aan die grote zaal van tv, woordenwisselingen, stemmingen, enz. Dat is dit niet. In deze vergadering in een aparte vergaderruimte wordt door een paar Tweede Kamerleden, 1 Minister en 1 Staatssecretaris afgelopen Jaarwisseling geëvalueerd en wordt er bekeken of er stappen moeten worden genomen t.a.v. inzet van politie, brandweer, ambulance, incidenten, vuurwerk, enz.

Een wetsvoorstel? Zover zijn we gelukkig nog lang niet. Hierbij nogmaals de schematische weergave van alle stappen die nog doorlopen moeten worden om onze hobby überhaupt te kunnen beperken middels een wetsaanpassing. Als de nood aan de man is dan lukt het in enkele gevallen om dit proces in ca. 6mnd te doorlopen, maar regelmatig duurt het enkele jaren zeker als er veel media-aandacht voor is en het een gevoelig maatschappelijk onderwerp betreft. En let op: we zitten nu nog voor stap 1!!!

infographic-hoe-komt-een-wet-tot-stand.jpg

De officiële benaming van de vergadering is/was:

Vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, Algemeen overleg, Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk (tot nader order uitgesteld)

Uitleg over de Vaste commissie voor Veiligheid en Justitie

De commissie overlegt met de minister en de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over de beleidsterreinen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. De onderwerpen lopen uiteen van rechtshandhaving tot rechtspleging, van ondernemingsrecht tot auteursrecht en van jeugdbescherming tot het gevangeniswezen. Ook behandelt de commissie wetsvoorstellen op het terrein van Veiligheid en Justitie. Daarnaast spreekt de commissie regelmatig met de minister en de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over het Europees justitiebeleid ter voorbereiding op de Raad van ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken van de Europese Unie, de zogenaamde JBZ-Raad.

Bron: tweedekamer.nl

Overigens een goeie brief en als dit de aanleiding tot uitstel is geweest dan kan dat zeker positief zijn. Maar het kan ook betekenen dat de betrokkenen zich beter inhoudelijk voor willen bereiden.

Als ik eerlijk ben keek ik wel uit naar deze Commissie-vergadering omdat ik benieuwd ben naar de daadwerkelijke insteek van de Commissie. Nu gaat dat nog langer duren en weet eigenlijk nog steeds niemand welke kant het opgaat. We zullen zien...

Back
Bovenaan