'Meeste Amsterdammers voor verbod op vuurwerk'

ylke

VWC lid
Een meerderheid van de Amsterdammers wil een verbod op consumentenvuurwerk. Zij zien met de jaarwisseling liever een gemeentelijke vuurwerkshow, blijkt uit een enquête van AT5 onder 371 inwoners.

53 procent van de Amsterdammers is voor een verbod op consumentenvuurwerk.*Een op de vijf Amsterdammers vindt dat alles moet worden toegestaan, 19 procent*wil een uitbreiding van het aantal verbodsgebieden in de stad.
Een klein percentage van 5 procent wil dat er een volledig verbod komt op vuurwerk. De overige 4 procent heeft geen mening.

Net als de meeste Amsterdammers, zouden ook het*Nederlandse Vereniging voor Plastisch Chirurgie (NVPC) en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) het liefst een*gemeentelijke vuurwerkshow zien.
Zij reageren op de uitkomst van de enquête. De plastisch chirurgen (NPVC) zijn blij met de uitkomst van het onderzoek. Zij zien jaarlijks*'heel veel' ernstig letsel door vuurwerk en hopen dat het onderzoek 'bijdraagt aan een*snelle besluitvorming wat betreft het verbieden van consumentenvuurwerk'.

Slagveld
Volgens het*Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) ervaren steeds meer burgers overlast van consumentenvuurwerk. Oogarts Tjeerd de Faber ziet dat de mening over vuurwerk in de maatschappij 'begint te kantelen'. "Dit blijkt ook uit uw onderzoek", zegt hij.

Ook hij zou het liefst een professionele vuurwerkshow zien. "De jaarwisseling is een feestje en moet niet een slagveld worden. Helaas vallen er iedere jaarwisseling te veel slachtoffers waarvan de helft omstanders zijn die zelf geen vuurwerk afsteken."
De Faber voorspelt dit jaar tussen de twee- en driehonderd slachtoffers, waarvan er tien tot vijftien ogen blind zullen eindigen. "Dat kan niet de bedoeling van een feestje zijn."

Bron

Dus 837959 inwoners worden met de 371 geinterviewde vergeleken?

Echt een top onderzoek van AT5

Wat een onzin weer.
TEn eerste zal ik zeggen waar de ongelukken van komen in amsterdam ik zie natuurlijk veel om me heen want ik ben Amsterdammer.

Zoals elk jaar deed ik afgelopen oud en nieuw weer een showtje niet zoals de meeste van jullie maar vooral met heel veel cakeboxen.
Waar elk jaar 100 Den mensen op af komen.

Op het moment waar ik het over wil hebben ging de hardstyle box vol gas.
Wat gebeurt er er komt een groep jongens van ik denk een jaar of 21 langslopen wat gaan deze gasten heel stoer doen over de box heen springen en er boven hangen van kijk mij kan niks gebeuren. Het liep gelukkig goed af want was er snel bij om ze een paar schoppen te verkopen.. De reden die gasten waren helemaal laveloos.

reden 2..
omstanders komen veel te dichtbij het vuurwerk.
Nu stuur ik altijd iedereen weg maar je kan niet verwachtte dat als een normale consument een pot afsteekt dat die iedereen op afstand gaat zetten.

Reden 3
Als er midden op de nieuwmarkt tussen duizenden mensen cobra's worden gegooid is het vragen om onveilige situaties.

Reden 4 dat amsterdammers een verbod willen.

Een show kost geen geld en dat is het hele verhaal geld
z3 vinden het zonde van hun geld afgelopen jaar eigen woorden van een omstanders.
Ik wil een show want dan kost het me geen geld maar als jij het elk jaar hier in de straat doet mag het ook zo blijven.

mvg

Dus 'meeste amsterdammers' zijn 5 procent? Ik kan echt woest worden van die klote media met al hun misleidende titels.

Allereerst hoeft een onderzoek niet alle amsterdammers te treffen om er wel algemene uitspraken over te kunnen doen. MAAR.... Het zou ATV5 sieren als ze ook publiceren onder welke doelgroep ze het interview hebben gehouden.
Daarnaast is de titel misleidend. 5% wil een totaalverbod. En de titel suggereert dat de meerderheid dit wil.
De meerderheid wil echter een verbod op consumentenvuurwerk. Maar blijkbaar zit er onderscheid in een verbod en een totaalverbod.
Dit onderzoek zou in zijn totaliteit niet serieus genomen moeten worden omdat de omroep zelf al bepaald wat de uitslag is en zeer suggestief is.
Jammer dit.

Centraal georganiseerde vuurwerkshows voor de bevolking van Amsterdam. Daar heb ik maar een reactie op: :bonk:

Bij het Scheepsvaartmuseum kan het heel druk worden qua alles voetgangers, verkeer, afbakingen, enzovoorts. Hoe wil je zoveel mensen naar dat soort locaties trekken als het OV op 31-12 na 20:00 uur (geloof ik) niet meer rijd? Al die inmiddels dronken mensen de auto, motor, brommer, fiets, canta, whatever laten rijden, zal leiden tot ongelukken en chaos op de Amsterdamse infra.

Binnen de kortste keren zal deze "goedkope" oplossing (centraal georganiseerde vuurwerkshows) van deze knappe koppen zware duurkoop blijken doordat meer agenten, boa's, verkeersregelaars en hulpdiensten aan het werk gesteld moeten worden om het verkeer naar en van deze centrale shows in goede, veilige banen te leiden. De criminaliteit zou ook zomaar kunnen toenemen omdat dieven wel eens hun slagje zouden kunnen proberen te slaan. Iedereen is immers toch weg kijken??

Het is op 31-12 in sommige gebieden van Amsterdam al onveilig je te bevinden doordat er altijd malloten zijn die zo nodig moeten stuntelen (wat Wigster zegt) en dus vuurwerk te midden van publiek afsteken zonder rekening met alle anderen te houden.

Datzelfde AT5 heeft een paar jaar geleden een opname gemaakt (van een bende dronken toeristen veronderstel ik) die het wel leuk vonden om voor het Madame Tussaud op 31-12 in de avond te midden van al die mensen een vuurpijl uit iemands broek geloof ik, af te steken. Die steeg mooi niet op en knalde vlak bij het hoofd van een persoon die bij het groepje dat afstak hoorde. Lekkuh feestuu!! Jwz!! Had zomaar ook kunnen knallen naast andere netjes feestende mensen. Ik moet er niet aan denken hoe deze centrale shows met meer man op de been zouden kunnen uitpakken.

Alle andere werven waar je iets aan hebt voor centrale vuurwerkshows liggen tegenover het IJ (Amsterdam bestaat niet alleen uit Noord :D), daar moet je ook maar weer zien te komen. Ik denk niet dat al die veerponten dan nog rijden. Om alles samen te vatten is het hele idee een kansloos verhaal, als je het al een idee kunt noemen.

Die knappe koppen weten dondersgoed waar zij mee bezig zijn. Ze willen zo snel mogelijk van het consumentenvuurwerk af door centraal georganiseerde vuurwerkshows aan te prijsen. Shows die al snel qua kosten niet meer handelbaar zullen zijn en dus afgeschaft. En DAT is nu PRECIES wat ZIJ willen: GEEN particuliere stooksessies meer EN GEEN georganiseerde vuurwerkshows.

En wat heb je op den duur? Een groot deel van de bevolking dat thuis zit of juist half bezopen de straat op gaat om uit verveling vernielingen aan te richten. Als er niets te doen en niets te zien valt of vernielingen en geweldadigheden plaatsvinden, dan zal ook geen enkele toerist het in zijn hoofd halen om voor 31-12 speciaal naar onze hoofdstad te komen.

Het niveau van Sydney zou Amsterdam trouwens niet halen, allemaal grootpraat. Alleen al bij inzage van de offertes voor zo'n show zouden ze alles doen afblazen.

Centraal georganiseerde vuurwerkshows voor de bevolking van Amsterdam. Daar heb ik maar een reactie op: :bonk:

Bij het Scheepsvaartmuseum kan het heel druk worden qua alles voetgangers, verkeer, afbakingen, enzovoorts. Hoe wil je zoveel mensen naar dat soort locaties trekken als het OV op 31-12 na 20:00 uur (geloof ik) niet meer rijd? Al die inmiddels dronken mensen de auto, motor, brommer, fiets, canta, whatever laten rijden, zal leiden tot ongelukken en chaos op de Amsterdamse infra.

Binnen de kortste keren zal deze "goedkope" oplossing (centraal georganiseerde vuurwerkshows) van deze knappe koppen zware duurkoop blijken doordat meer agenten, boa's, verkeersregelaars en hulpdiensten aan het werk gesteld moeten worden om het verkeer naar en van deze centrale shows in goede, veilige banen te leiden. De criminaliteit zou ook zomaar kunnen toenemen omdat dieven wel eens hun slagje zouden kunnen proberen te slaan. Iedereen is immers toch weg kijken??

Het is op 31-12 in sommige gebieden van Amsterdam al onveilig je te bevinden doordat er altijd malloten zijn die zo nodig moeten stuntelen (wat Wigster zegt) en dus vuurwerk te midden van publiek afsteken zonder rekening met alle anderen te houden.

Datzelfde AT5 heeft een paar jaar geleden een opname gemaakt (van een bende dronken toeristen veronderstel ik) die het wel leuk vonden om voor het Madame Tussaud op 31-12 in de avond te midden van al die mensen een vuurpijl uit iemands broek geloof ik, af te steken. Die steeg mooi niet op en knalde vlak bij het hoofd van een persoon die bij het groepje dat afstak hoorde. Lekkuh feestuu!! Jwz!! Had zomaar ook kunnen knallen naast andere netjes feestende mensen. Ik moet er niet aan denken hoe deze centrale shows met meer man op de been zouden kunnen uitpakken.

Alle andere werven waar je iets aan hebt voor centrale vuurwerkshows liggen tegenover het IJ (Amsterdam bestaat niet alleen uit Noord :D), daar moet je ook maar weer zien te komen. Ik denk niet dat al die veerponten dan nog rijden. Om alles samen te vatten is het hele idee een kansloos verhaal, als je het al een idee kunt noemen.

Die knappe koppen weten dondersgoed waar zij mee bezig zijn. Ze willen zo snel mogelijk van het consumentenvuurwerk af door centraal georganiseerde vuurwerkshows aan te prijsen. Shows die al snel qua kosten niet meer handelbaar zullen zijn en dus afgeschaft. En DAT is nu PRECIES wat ZIJ willen: GEEN particuliere stooksessies meer EN GEEN georganiseerde vuurwerkshows.

En wat heb je op den duur? Een groot deel van de bevolking dat thuis zit of juist half bezopen de straat op gaat om uit verveling vernielingen aan te richten. Als er niets te doen en niets te zien valt of vernielingen en geweldadigheden plaatsvinden, dan zal ook geen enkele toerist het in zijn hoofd halen om voor 31-12 speciaal naar onze hoofdstad te komen.

Het niveau van Sydney zou Amsterdam trouwens niet halen, allemaal grootpraat. Alleen al bij inzage van de offertes voor zo'n show zouden ze alles doen afblazen.

Een mooi betog, waar zeker waarheden in staan. Even de spelfouten eruit halen en accuut doorsturen naar AT5 als reactie.

Back
Bovenaan