Meer vuurwerk afgekeurd

DEN HAAG - Vuurwerkinspecteurs hebben vorig jaar meer vuurpijlen en rotjes in de prullenbak gegooid dan een jaar eerder. In 2011 keurde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ruim een kwart (26 procent) van het gecontroleerde consumentenvuurwerk af. Dat is een stijging van 10 procent.

Dat staat in een terugblik op de jaarwisseling die minister Ivo Opstelten (Veiligheid) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De inspectie stelt vast dat de invoering van een CE-markering, die aangeeft dat het vuurwerk aan Europese normen voldoet, nog geen soelaas biedt. Ook vuurwerk met deze markering kan ondeugdelijk zijn. Dit vuurwerk kan te vroeg of helemaal niet ontbranden of omvallen.

Verschillende opsporingsdiensten hebben 93.634 kilogram illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dit is ongeveer evenveel als een jaar eerder. De vuurwerkspeurders hadden vooral oog voor zware knallers die onder meer via websites worden verkocht.

telegraaf

Graag zou ik toch willen weten wat er dan zoal afgekeurd is...

uiteindelijk blijft vuurwerk wel een hand matig product .
dus echt 100 % goed zal niet gaan lukken denk ik .
kijk en dan heb ik niet over wat er allemaal fout kan gaan tijden het productie proces , maar ook transport schade .

Er wordt vaak pas gecontroleerd als er klachten over bepaalde artikelen binnen komen dus dan is 26% niet echt een hoog percentage.
En 10% stijging t.o.v.2010 is ook niet veel, dat is nog geen 3% maar het klinkt natuurlijk veel beter.

Verkeerde teksten op labels is al afkeur, maar het vuurwerk kan nog wel veilig zijn. Dat vergeten ze nog wel even te melden.

Er wordt vaak pas gecontroleerd als er klachten over bepaalde artikelen binnen komen dus dan is 26% niet echt een hoog percentage.
En 10% stijging t.o.v.2010 is ook niet veel, dat is nog geen 3% maar het klinkt natuurlijk veel beter.

Verkeerde teksten op labels is al afkeur, maar het vuurwerk kan nog wel veilig zijn. Dat vergeten ze nog wel even te melden.

Kan je concreet benoemen wat er zoal afgekeurd is Frits?
Is dat ver van tevoren al bekend of komt het er op neer dat we een product in de schappen verwachten, dat dan niet geleverd kan worden?

Hoe moeten wij als consument deze situatie bekijken?

Ik kan niet echt iets concreets noemen wat afgekeurd is, maar er zijn wel aanwijzingen. De meeste importeurs kondigen niet groots aan dat er een product is afgekeurd. Uitzondering is Marijn waarvan de Ram is afgekeurd. Maar als je op het forum zoekt, zijn er zeker producten te vinden die afgelopen zomer en najaar zijn aangekondigd als 'nieuw', maar die opeens nooit ergens te bestellen zijn geweest...rara politiepet...
Het schijnt dat "het kleine spul" nog steeds erg moeilijk een CE-keurmerk kan krijgen. Of de prijs moet omhoog, of er kan niet worden voldaan aan alle eisen. Ik kan me goed voorstellen dat de kleine producten geregeld afgekeurd worden. Daarnaast zijn er aardig veel producten van Bonfire en Vuurwerktotaal afgekeurd, heb ik zo het idee. Gewoon wat signalen die we als liefhebbers wel eens opvangen bij winkeliers en waar we van de nieuwe producten opeens niets meer horen.

Back
Bovenaan