Meer honden vermist na jaarwisseling

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
'Mijn hond rukt zich nooit los'

Elke jaarwisseling slaan honderden honden op de vlucht na het horen van vuurwerkknallen voor en tijdens de jaarwisseling. Gemiddeld ontvangt Amivedi, een Nederlandse stichting die zich inzet voor vermiste dieren, bijna 1.000 meldingen van vermiste dieren op 31 december en 1 januari.

Alphen aan den Rijn - "Veel mensen staan er niet bij stil, maar honden horen de knallen veel sterker dan mensen en kunnen hierdoor compleet in paniek raken," vertelt Sylvia Glasbergen van de Dierenambulance Alphen aan den Rijn. "De hond rukt zich los en vlucht weg. Na melding en registratie van de vermissing bij Amivedi begint de samenwerking met meerdere instanties, waaronder het Speurhondenteam, om de hond op te sporen."

Barbara van Gelderen van het Speurhondenteam Zuid-Holland is een van de mensen die op zoek gaat naar vermiste honden, samen met haar speurhond N'Joy, een Hollandse herder. "Speurhonden en hun geleiders zijn speciaal getraind in het opsporen van vermiste honden," vertelt Barbara. "Een speurhond volgt het spoor van de vermiste hond en kan zo inzicht geven in waar deze zich bevindt. Een cruciale factor hierbij zijn de zichtmeldingen via Dog Alert. Met deze gratis app kunnen spotters met één druk op de knop zichtmeldingen doorgeven. Als het startpunt is bepaald - meestal op het punt waar de hond voor het laatst is gezien - begint voor ons de zoektocht."

Om het spoor van de vermiste hond te kunnen volgen, biedt Barbara N'Joy een geurbron aan, iets wat naar de vermiste hond ruikt: een kleedje, een halsband, etc. "N'Joy ruikt aan de geurbron, ik bevestig de speurlijn aan het speurtuig en de speurtocht gaat van start." In het begin volgt N'Joy de sporen laag bij de grond. Wanneer de vermiste hond zich binnen een straal van ongeveer dertig meter bevindt, gaat zij heel 'hoog' staan. "Dan komt de geur uit de lucht en weet ik dat de vermiste hond in de buurt is. De taak van N'Joy zit er dan op. Afhankelijk van de situatie gaat de eigenaar daarna verder, alleen óf in samenwerking met geleider en/of zoekteam. Het overgrote deel van de vermiste honden wordt op deze manier gevonden, helaas soms ook honden die zijn overleden als gevolg van stress door vuurwerkknallen."

Veiligheidstuig

"Veel mensen erkennen de angst van hun hond voor vuurwerk niet," benadrukt Sylvia. "Ze zeggen: 'Mijn hond schrikt niet van vuurwerk' of 'Mijn hond rukt zich nooit los'. De realiteit is dat tijdens de jaarwisseling steeds meer honden vermist raken omdat ze schrikken van vuurwerk." Barbara knikt beamend: "Het liefst zou ik al het vuurwerk afschaffen, maar dat zal niet gebeuren. Daarom raad ik alle hondeneigenaren aan om rond de periode van vuurwerk hun hond dubbel aan te lijnen en/of een goed passend veiligheidstuig te laten dragen. Beter voorkomen, dan dat de hond zich toch in complete paniek losrukt."

https://www.alphensnieuwsblad.nl/nieuws/algemeen/900773/meer-honden-vermist-na-jaarwisseling-

Back
Bovenaan