Meer controle op illegaal vuurwerk

moontan

VWC lid
Meer controle op illegaal vuurwerk

DEN HAAG - Haar zoon moest ze vroeger wel eens waarschuwen: 'Doe je voorzichtig met dat vuurwerk!' Ach, zegt Jacqueline Cramer nu glimlachend: ,,Daar houden alle jongens toch van.'' Zelf is de minister van Milieu geen groot liefhebber van rotjes, vuurpijlen of voetzoekers.
Minister Jacqueline Cramer: We hebben dit jaar 220 ton illegaal vuurwerk onderschept.

Cramer_182509h.jpg

FOTO ARIE KIEVIT

Van een afstandje geniet ze best van mooi siervuurwerk. ,,Maar ik ga met oud en nieuw niet naar buiten om van alles af te steken.''

Vuurwerk kan gevaarlijk zijn, weet Cramer. Het aantal slachtoffers stijgt. Afgelopen jaarwisseling belandden 1100 mensen in het ziekenhuis. Een jaar eerder waren dat er nog 960. Bovendien leden 22 scholen brandschade.

Vooral illegaal vuurwerk zorgt voor relatief veel slachtoffers; een kwart van de verwondingen werd daardoor aangericht. ,,Verschrikkelijk,'' vindt Cramer. Haar inspectie speurt intensiever dan ooit naar lawinepijlen, kogelbommen, nitraatbommen en andere verboden 'knallers'. Met succes. Cramer: ,,We hebben dit jaar 220 ton onderschept.'' Een record: In 2007 werd 'maar' 80 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Nederland trekt met België en Duitsland op, maar werkt ook samen met China. Cramer bezoekt op dit moment de Aziatische grootmacht. Ze gaat naar een klimaatconferentie, een seminar over afval en bezoekt een 'eco-stad'. ,,Maar ik maak ook harde afspraken over de aanpak van illegaal vuurwerk,'' vertelt ze vlak voor haar vertrek. China is niet alleen de bakermat, maar ook de grootste producent van vuurwerk.

Het is goed dat Nederland illegaal vuurwerk onderschept, maar nog beter als het Europa helemaal niet binnenkomt, redeneert Cramer: ,,In China worden er vaak verkeerde etiketten op gezet. Daardoor hebben consumenten soms niet door dat ze iets illegaals kopen. Ze lezen op een sticker dat alles oké is, maar kunnen een gevaarlijk explosief in handen houden.''

De Chinezen gaan beter toezicht houden, staat in een overeenkomst die Cramer volgende week tekent. Nederland kan daarbij helpen. ,,Wij hebben veel kennis in huis en vaak een idee waar de rotte appels zitten. De bedoeling is dat er meer monsters worden genomen van pakketten die zijn bestemd voor de export.'' Zo zie je of een etiket klopt, of dat de boel wordt bedonderd.

De minister neemt de afspraken serieus. ,,Het zijn geen praatjes voor de vaak. De Chinezen willen écht aan de slag. Als er maar berichten blijven komen over gewonden door illegaal vuurwerk uit China, veroorzaakt dat natuurlijk flinke reputatieschade. Er kan een moment komen dat wij zeggen: ho, dat transport weigeren we. Daar zit niemand op te wachten, de Chinezen zeker niet.''

Het kabinetsplan om het afsteken van vuurwerk aan banden te leggen, is in de prullenmand verdwenen; het is voor de politie ondoenlijk om dat te controleren. Cramer: ,,Maar je hebt ook te maken met ouders die graag overdag met hun kinderen wat vuurwerk afsteken. Dat willen we niet verbieden. Het is in Nederland toch een traditie.''

http://www.ad.nl/binnenland/2755917/Meer_controle_op_illegaal_vuurwerk.html

Chinezen niet blij mee als er een container illeigaal vuurwerk het land uit gaat?

Die mensen zijn blij met alles wat ze kunnen verkopen het vuurwerk dat ze maken zien ze zelf helemaal niet als illigaal dus doen mooi door met waar ze mee bezig zijn.

Gaat weer veel te ver allemaal altijd maar alles willen verbieden en overal bovenaan staan, achterlijk land.

Zo een klein schijtland als Nederland denkt wat te zeggen te hebben in China laat me niet lachen. Wordt misselijk van al die politieke praatjes. Laat ons STOKEN!!!!

Jaqueline cramer bah ik walg van dat mens. Ze geeft het zelf al aan ze houd totaal niet van vuurwerk. Dus dan maar alles vergallen voor de rest van nederland.

Ik citeer

Vooral illegaal vuurwerk zorgt voor relatief veel slachtoffers; een kwart van de verwondingen werd daardoor aangericht. ,,Verschrikkelijk,'' vindt Cramer

Mijn mening is dat het grootste deel van de ongelukken niet door vuurwerk komt maar de gebruiker. Vaak is er alcohol, drugs of stoerdoenerij in het spel.

Als je kijkt hoeveel illegaal vuurwerk er nederland binnenkomt vind ik het percentage ongelukken hiermee erg weinig! Snap niet waar ze zich druk om maakt. kan me hier zo kwaad om maken he :mad: Elk jaar weer die negatieve berichten over vuurwerk. Dat ze is iemand met verstand van vuurwerk in de politiek zetten. In plaats van iemand die maar wat brabbelt en totaal niet weet waar ze over praat.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan