Meer consumentenvuurwerk onveilig

dennis-pyro

VWC lid
RIJSWIJK (ANP) - De inspectie van het ministerie van VROM heeft dit jaar meer consumentenvuurwerk afgekeurd dan in voorgaande jaren. Dertig procent van het vuurwerk dat door de zogenoemde Vliegende Brigade Vuurwerk (VBV) aan onderzoek werd onderworpen, kwam niet door de veiligheidstest.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
In 2005 en 2006 werd 15 procent van het onderzochte vuurwerk afgekeurd. De VROM-inspectie wijdt de stijging aan de meer gerichte en strengere controle. Het afgekeurde vuurwerk was ondeugdelijk verpakt, gemaakt van verboden stoffen, of had een gevaarlijke ontsteking.
VROM testte het vuurwerk de afgelopen maanden op het terrein van TNO in Rijswijk. VROM en TNO wijzen dit jaar vooral op het gevaar van instabiele cakeboxen. In een cakebox zijn meerdere buisjes met kruit verpakt, die tegelijk tot ontploffing worden gebracht.
,,Het gevaar bestaat dat een box na de ontsteking omvalt. Het vuurwerk wordt dan niet de lucht in geschoten, maar komt bijvoorbeeld in het publiek terecht'', aldus Arno van Dop, vuurwerkexpert van de Vliegende Brigade. Voorwaarde van een goede cakebox is dat de lading vuurwerk in een stevige doos is verpakt, met een zo groot mogelijk grondoppervlak.
Als zo'n groot deel van het vuurwerk onveilig is, hoe kan een consument dan weten wanneer vuurwerk wel betrouwbaar is? ,,Er is altijd een risico verbonden aan vuurwerk'', vertelt Van Dop. ,,Door het vuurwerk in de erkende winkels te kopen en goed te kijken of er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op het product staat, ben je al een eind in de goede richting.

Ik vraag me toch af of aan deze percentages echt een beeld te schetsen is.
Ik heb namelijk vernomen dat de geteste producten beter geselecteerd zijn dan voorgaande jaren. Zegmaar uit de "risico-groep".

Als ik 100 producten test die allen uit de risico groep komen. Dan vind ik het niet verwonderlijk dat er een hoger percentage afkeuringen plaats vind, dan wanneer er een willekeurige groep producten getest worden.

De conclusie die absoluut niet getrokken mag worden uit dit onderzoek is tochwel dat 30% van het vuurwerk dat in Nederland te koop is ook onveilig is!

Wat iedereen al jaren weet is dat de kleinere potjes als 8-13schots erg gevaarlijk kunnen zijn en vastzetten absoluut geen gek idee is.

Laatst bewerkt:
het is inderdaad al jaren bekend dat die kleine potjes zo onstabiel als de pest zijn, ik vind het ook vreemd dat er nooit een oplossing voor is gekomen. Gewooon een paar flappen onder de pot en hij staat al een heel stuk stabieler. Maargoed dit kan natuurlijk ook weer een excuus zijn om de prijzen dan straks weer verder omhoog te drijven.

Dit betreft met name de potten die hoger zijn dan ze breed zijn. Door de druk bij lancering van een tube willen ze nog wel is omvallen.

Daarom denk ik dat de 500 grammers geen overbodige luxe zijn. Aangezien deze meer schots hebben en vaak ook een stuk breder zijn vallen ze veel minder snel om

Hoe zwaarder het vuurwerk hoe minder snel ze om vallen

Daarom twijfel je over een stuk vuurwerk, gewoon vast zetten met spandraad, wat stenen of zandzakken. Neem geen risico's dat voorkomt ongelukken:bye:

het is inderdaad al jaren bekend dat die kleine potjes zo onstabiel als de pest zijn, ik vind het ook vreemd dat er nooit een oplossing voor is gekomen. Gewooon een paar flappen onder de pot en hij staat al een heel stuk stabieler. Maargoed dit kan natuurlijk ook weer een excuus zijn om de prijzen dan straks weer verder omhoog te drijven.

leuk dat je dat schrijft.... mischien offtopic dat ik er op in ga maar heb dus een klein blokje staan van WECO. 3hoekig blokje thunder 28 zitten dikke kartonnen flappen op die je kunt uitklappen.
ga dat zeker eens testen met oud en nieuw :)

dus...het is er wel.... maar niet overal. WECO is goed bezig in dit geval!

leuk dat je dat schrijft.... mischien offtopic dat ik er op in ga maar heb dus een klein blokje staan van WECO. 3hoekig blokje thunder 28 zitten dikke kartonnen flappen op die je kunt uitklappen.

Over het algemeen is de gehele Duitse markt op dit gebied een stukje verder dan de Nederlandse markt. Je vindt die flapjes bijna op elke pot uit duitsland:wink:.

Klopt zover ik weet betreft dit momenteel bij alle blokjes van weco

dan mogen ze wat mij betreft die flappen meteen ook hier invoeren. Dat zal dan toch weer een aantal slachtoffers schelen.

Over het algemeen is de gehele Duitse markt op dit gebied een stukje verder dan de Nederlandse markt. Je vindt die flapjes bijna op elke pot uit duitsland:wink:.

Ja, stom he?
Buitenlands (voor ons illegaal) vuurwerk is veiliger dan het onze.
Waarom illegaal? Omdat dat vuurwerk geen Nederlandse handleiding bevat en dus gevaarlijk kan zijn.
Beetje paradoxaal misschien?

Omdat dat vuurwerk geen Nederlandse handleiding bevat en dus gevaarlijk kan zijn.
Beetje paradoxaal misschien?

Kijk alleen al naar alle bonbridge potten. Deze bevatten stuk voor stuk een nederlandse (dikwijls nog beter als in nederland) handleiding.
Ook hebben ze een vernieuwde verpakking. Die een stuk veiliger is.

De Weco flappen die onder de potten te vinden, en voorkomen dat ze om kunnen vallen.
Ik ben van mening dat nederland hier nog een heel stuk van kan leren.

Ze zitten ook onder het cartama arsortiment van bonbridge.
Zag het vorig jaar voor het eerst, werkt goed die kartonnen flappen.

Back
Bovenaan