ME ontruimt ’spookhuis’

MONSTER - Het ‘spookhuis’ in Monster is ontruimd. Zatermorgen om half 6 gaf burgemeester Van der Tak groen licht om de krakers uit het pand aan de Wilhelminastraat te halen. De hele nacht was het al onrustig geweest, doordat opnieuw een rel was ontstaan met naar alle waarschijnlijkheid Monsterse jongeren.

Sinds de kraak begin september is het onrustig in de buurt. Al eerder brak een relletje uit met Monsterse jongeren die boos zijn, omdat ze hun hangplek kwijt zijn. Daarbij liep een tiener zelfs een gebroken neus op. Van vrijdag- op zaterdagnacht kwam de Monsterse jeugd terug.

Volgens buurtbewoners hing er op vrijdagavond al een grimmige sfeer in de straat. „We zaten echt weer te wachten tot er iets ging gebeuren,’’ verwoordt een omwonende die nog steeds niet met naam in de krant wil en zich liever afzijdig houdt. „Er gingen al geruchten in het dorp dat Monsterse jongeren wraak wilden nemen voor de tiener die bij het relletje van een paar weken geleden een gebroken neus opliep.’’

Om half 2 was het zover. Een groepje jongeren verzamelde zich voor het spookhuis en begon net als een aantal weken terug met het gooien van stenen. De krakers stormden opnieuw met knuppels en kettingen naar buiten om de jongeren te verdrijven. Een buurman: „Een van die jongens liep zelfs met zo’n schild en rende met ontbloot bovenlichaam de tuin in. De krakers zijn weer geprovoceerd, maar die laten zich volgens mij ook snel provoceren.’’

Ook schoten de krakers diverse lawinepijlen af die harde knallen gaven. „ Ik dacht zelfs dat er een werd doodgeschoten vannacht. Zo ontzettend hard waren die knallen,’’ vertelt buurtbewoonster Marijke.

Een omwonende besloot direct de politie te bellen die vervolgens vrij snel ter plekke was. Politiepersoneel werd vanuit het huis echter bekogeld met stenen, waarbij de krakers tevens een lawinepijl afvuurden. Haaglanden besloot tot ontruiming over te gaan wegens verboden wapenbezit en openlijke geweldpleging. Daarnaast was de onrust die al langer in de buurt heerste doorslaggevend. De politie achtte de kans op verdere escalatie groot.

Volgens omwonenden zijn er zo’n vier ME-busjes aan te pas gekomen om de boel leeg te halen. Daarbij zijn zeven verdachten, die tussen de 18 en 23 jaar oud zijn, opgepakt. „ Ze lieten zich vrij rustig oppakken. Er was er maar een die tegenstribbelde en opgetild moest worden,’’ weet een echtpaar uit de buurt.

De politie heeft de woning direct doorzocht. Er zijn katapulten, molotovcocktails en manden met stenen en andere voorwerpen gevonden die volgens Haaglanden waren bedoeld om als wapen te gebruiken. Alle verdachten zaten zaterdagmiddag nog vast voor verhoor. Op last van de gemeente blijft het spookhuis zeven dagen gesloten.

Vooralsnog is het pand hermetisch afgesloten met hekken. Alle ramen zijn weer als vanouds dichtgetimmerd. Voor de ingang van het hek houdt een beveiliger de wacht. Het spookhuis is voor iedereen ‘verboden terrein’ geworden. Gemeente en politie overleggen verder hoe een nieuwe kraak van het pand kan worden voorkomen.

http://www.ad.nl/denhaag/westland/2687518/ME_ontruimt_rsquospookhuisrsquo.html

er zijn lawinepijlen afgestoken maar er werden bij huiszoeking geen gevonden? vreemd. Lijkt me ook sterk dat ze ze allemaal al hadden afgestoken.
Maar goed, voor het kraken hoeven ze ze van mij niet op te pakken, om hun gedrag echter wel. Stevig straffen die etters.

Back
Bovenaan