Master Peas knalerwten

joost01

VWC lid
Artikelnaam: Master Peas
Artikelnummer: TM2666
Fabrikant/Importeur: Megaton
Aantal per verpakking: 10

masterpeas.jpg

Laatst bewerkt:
Wat is dit dan?

Knalerwten van Megaton, de zogenaamde Master Peas TM2666, een vuurwerkproduct uit China, is een oud recept in een geheel nieuw jasje!

Nog niet eerder is dit product op de Nederlandse markt gezien. Voorzien van een ingenieuze opbouw: geen zakje met zand of grit maar in plaats daarvan fijn glaspoeder en een heel klein laagje chloraat en rode fosfor rond een grijze polyetheen korrel van 6 mm doorsnede. Mogelijk is een deel van het fosfor vervangen door kaliumhexacyanoferraat(III). Daaromheen zit een roze inert omhulsel als beschermingslaag die het balletje totaal 7 mm dik maakt.

Een flinke knal is hoorbaar na het neergooien op de harde grond of het plat trappen, ondanks de geringe lading van slechts enkele milligrammen. Op de verpakking staat vermeldt klasse 1.4G en wat waarschijnlijk betekent dat dit niet als schertsartikel wordt toegelaten maar wel eind december mag worden verkocht. Echter, ook de regels voor schertsvuurwerk zijn al versoepeld. De plastic slaghoedjes voor kinderpistooltjes hebben dezelfde lading knalsas en die vallen ook onder schertsvuurwerk. Het product is echter ongeschikt voor kleine kinderen in verband met het risico dat ze iets in de mond stoppen.

Vooral waren wij geïnteresseerd in de gevoeligheid en veiligheid. Een vrije val van 2 meter hoogte laat ze niet ontsteken, bij 4 meter is de kans 50 %. Ze moeten dus flink hard op de grond vallen of er wrijvend met de schoen op worden getrapt. Nadat de verpakking door een hamerklap is getroffen, met of zonder karton eromheen, is er een flinke knal en wordt de verpakking gescheurd. De niet geraakte knalerwtjes worden wel weggeslingerd maar ontbranden niet!
Het product zit netjes en veilig opgeborgen in een doorzichtige plastic blisterverpakking en wordt verkocht per 10 erwtjes. Hoewel de prijs nog onzeker is, zal dit qua prijs/prestatie-verhouding niet duurder mogen zijn dan hooguit € 1,- per 10 stuks.
We wachten hoopvol af.

Bron: http://pyrotechniek.blogse.nl/log/p.../masterpeas-knalerwten-van-megaton-china.html

de ontbrandingstemperatuur van rode fosfor ligt toch op kamertemepratuur? dan zou dit een redelijk gevaarlijk prodcut moeten zijn , of ben ik nu in de war met witte fosfor?

lijkt me trouwens wel een geinig product , een soort van goed uitgewerkte knalerwt.
Ben benieuwd of ze hier in de buurt verkocht gaan worden?

de ontbrandingstemperatuur van rode fosfor ligt toch op kamertemepratuur? dan zou dit een redelijk gevaarlijk prodcut moeten zijn , of ben ik nu in de war met witte fosfor?

lijkt me trouwens wel een geinig product , een soort van goed uitgewerkte knalerwt.
Ben benieuwd of ze hier in de buurt verkocht gaan worden?

Witte fosfor heeft een zelfontbrandings temperatuur van 30 graden.
rode fosfor verbrand niet uit zichzelf maar door chemische middels.

Rode fosfor word ook gebruikt voor het strijkvlak van luciferdoosjes.

Doet me een beetje denken aan die uit de kluiten gegroeide "knalerwten" uit valencia tro de bac.

Back
Bovenaan