Man laat uit wraak vuurwerk ontploffen

moontan

VWC lid
Man laat uit wraak vuurwerk ontploffen
19 mei 2009

ALKMAAR - Maandagnacht heeft een 39-jarige man uit Alkmaar een zwaar stuk vuurwerk laten ontploffen in de voordeur van een woning aan de Magnolialaan in zijn woonplaats. De brievenbus werd uit de deur geblazen. De vrouw van de man lag te slapen op de eerste verdieping van de woning. Het paar ligt in een echtscheiding en het gaat hier mogelijk om een wraakactie. De politie hield de man aan. Kort daarna kreeg de verdachte hartklachten. Hij moest worden opgenomen in het ziekenhuis in Alkmaar. De politie stelt een nader onderzoek in.

http://www.webregio.nl/groot_alkmaa.../man+laat+uit+wraak+vuurwerk+ontploffen+.aspx

Een treffend voorbeeld van het vuurwerk als middel bij ongewenst gedrag. Deze man had net zo goed een steen door de voorruit kunnen gooien of de banden lek kunnen prikken (natuurlijk ook ongewenst), maar hij verkoos een zwaar type vuurwerk en zadelt ons daarmee op met opnieuw een negatief bericht rond ons onderwerp.

Cameo

helaas moet ook hier weer vuurwerk in een negatief dacht licht worden gesteld. Ook hier zie je weer dat vuurwerk <b>Gebruikt</b> wordt voor vandalisme, geweld en overlast. Typsich voorbeeld waarbij niet het vuurwerk maar de dader de schuldige is! Vuurwerk steekt zich tenslotte niet zelf aan...

helaas pindakaas weer zo n typish geval van hoe het niet moet .
ik ben zeker niet verbaast dat het grote gros van de mensen op een negatieve manier tegen vuurwerk aan kijken.
daarom is het juist van groot belang dat wij ons gezicht ook op des betrefende verzamel beursen laten zien . en vertel over onze hoby :)

want het grote gros denkt zal niet gauw het zoek opdracht vuurwerk in vullen op google

idd. Dankzij deze personen zakt het imago van vuurwerk nog verder het dal in! Er moet iets aan gedaan worden!
helaas pindakaas weer zo n typish geval van hoe het niet moet .
ik ben zeker niet verbaast dat het grote gros van de mensen op een negatieve manier tegen vuurwerk aan kijken.
daarom is het juist van groot belang dat wij ons gezicht ook op des betrefende verzamel beursen laten zien . en vertel over onze hoby :)

want het grote gros denkt zal niet gauw het zoek opdracht vuurwerk in vullen op google

Ja, dit blijf je houden.
En straks in de koude maanden zullen we helaas weer veel van dit zoort berichten zien.
Dit zie je elk jaar weer gebeuren, en ik heb helaas het idee dat het staads vaker en erger wordt.

Ja, dit blijf je houden.
En straks in de koude maanden zullen we helaas weer veel van dit zoort berichten zien.
Dit zie je elk jaar weer gebeuren, en ik heb helaas het idee dat het staads vaker en erger wordt.

dat is toch geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten of wel soms

Heb je mij dat horen zeggen?
Zoals je mischien weet zijn we daar al druk mee bezig.
Niet te snel roepen.:wink:

Ja, dit blijf je houden.

Dat is niet helemaal waar. als je naar afgelopen jaarwisseling kijkt. Was het vandalisme met vuurwerk een stuk minder.
Een betere controle op vandalisme tijdens de jaarwisseling, en strengere straffen moeten het percentage nog verder laten dalen.

Verder zeg ik het niet graag maar helaas zal ook de controle op invoer van zwaar knalvuurwerk beter gecontroleerd moeten worden. Met dit vuurwerk worden de meeste vernielingen gepleegd. Afgelopen jaar zijn bij controles in havens veel BSC en lawinepijlen in beslag genomen. Onder andere de grote klapper in antwerpen met duizenden kilo's. Dit heeft er mede voor gezorgd dat niet iedereen aan dit spul heeft kunnen komen. Wij freaks zullen met dit vuurwerk geen vernielingen plegen. Helaas een hoop andere wel....

Die controle gebeurd nu al.. Er zijn vorig jaar een fiks aantal containers met vuurwerk onderschept, veel meer dan andere jaren. In de haven van Hamburg stonden op een bepaald moment 40 containers vast voor nader onderzoek op verzoek van de Nederlandse overheid.

er is inderdaad een stuk minder "gesloopt". zo was er in 2007-2008 nog aan 11 miljoen euro particuliere schade. In 2008-2009 nog (steeds) 8 miljoen! Een daling van 3 miljoen euro.

Ook vernielingen aan gemeentelijk eigendommen zijn flink gedaald. Exacte cijfers heb ik helaas nog niet.

Dat is niet helemaal waar. als je naar afgelopen jaarwisseling kijkt. Was het vandalisme met vuurwerk een stuk minder.
Een betere controle op vandalisme tijdens de jaarwisseling, en strengere straffen moeten het percentage nog verder laten dalen.

Verder zeg ik het niet graag maar helaas zal ook de controle op invoer van zwaar knalvuurwerk beter gecontroleerd moeten worden. Met dit vuurwerk worden de meeste vernielingen gepleegd. Afgelopen jaar zijn bij controles in havens veel BSC en lawinepijlen in beslag genomen. Onder andere de grote klapper in antwerpen met duizenden kilo's. Dit heeft er mede voor gezorgd dat niet iedereen aan dit spul heeft kunnen komen. Wij freaks zullen met dit vuurwerk geen vernielingen plegen. Helaas een hoop andere wel....

Je hebt gelijk, ik heb het niet helemaal goed gezegt.
Het klopt inderdaad dat het qua bedragen minder is geworden, de cijfers zijn bekend.
Maar vind de nieuwsberichten steeds 'schokkender'.
Vorig jaar was er nog een bericht dat jongens vuurwerk naar iemand gooide die stond te tanken.
Bedoel dus dat het steeds vaker naar personen is gericht.

De controle op invoer en handel van "zwaar" (knal)vuurwerk is al streng genoeg, te streng naar mijn idee. Waarom? Nou er is mij geen land in de wereld bekend waar ze zo paniekerig doen over (illegaal) vuurwerk als in Nederland, sinds Enschede. In China bijv. vind elk jaar wel een soortgelijke ramp plaats als in wat toen in Enschede is gebeurd, maar daar doen ze niet zo paniekerig en gaan ze gewoon weer door alsof er niets is gebeurd. Ook zijn de wat voor Nederlandse begrippen als "zeer zwaar" vuurwerk, die je ook niet in België zomaar meer kan kopen (enkel met KVK-bewijs) in China gewoon legaal te koop voor de partikulier.
Wel vind ik dat vlinders en lawinepijlen niet thuishoren in handen van kinderen. Ze kunnen beter op wapens en drugs letten, want vooral aan drugs gaat de hele wereld naar de *****n! Niet door vuurwerk. Tegenwoordig ben je als je gepakt wordt met een klein beetje vuurwerk al een hele zware crimineel. De straffen daarop zijn ook niet misselijk. Terwijl Nederland maar een slap drugsbeleid heeft. Nergens in de wereld is het drugsbeleid zo slap als in Nederland, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Goed maar ik hoop dat er dit jaar maar weinig in beslag genomen of onderschept wordt. Vergeet niet dat niet alleen met illegaal vuurwerk vernielingen kunnen worden aangericht, dat kan ook heel goed met legaal vuurwerk, weliswaar niet rechtstreeks, maar wel als men van legaal vuurwerk zelf bommen gaan maken. En dat krijg je als er helemaal geen lawinepijlen en vlinders meer te krijgen zijn, de mentaliteit is nu zo dat men steeds harde knallen wil hebben en als die niet meer te krijgen zijn, dan gaan velen zelf experimenteren met pijpbommen e.d., met meer ongelukken en alle gevolgen vandien en dan heb je kans dat vuurwerk wel eens verboden gaat worden. Dus het is eigenlijk wel goed dat er nog vollop lawinepijlen en vlinders te krijgen zijn, mede daardoor wordt de schuld meer gegeven aan dat spul en niet aan het Nederlandse consumenten vuurwerk.
Dat neemt niet weg dat ik het meer dan spuugzat ben (!) dat er iedere keer met vuurwerk vernielingen worden aangericht.

Trouwens er mag dan in 2008 veel vuurwerk onderschept zijn, maar in een relatief ver verleden, in 1996 is er ook een record aan vuurwerk onderschept bij de Belgische grens, zo'n 350.000 kilo meen ik me te herinneren. Bovendien zullen handelaren telkens weer slimmere truc's bedenken om justitie te slim af te zijn.

Back
Bovenaan