Mag er dan helemaal niets meer

moontan

VWC lid
Mag er dan helemaal niets meer

De overheid vaardigt zo veel verboden uit, dat de burger ze bijna wel móét ontduiken.

Het was maar een minuscuul berichtje, maar het is exemplarisch voor het paternalisme waarmee de overheid zijn burgers tegemoet treedt. Vuurwerk afsteken op oudejaarsavond mag vanaf 2009 alleen nog tussen zes uur ’s avonds en twee uur ’s nachts. Tot nu toe – en ook de komende jaarwisseling nog – is het geoorloofd vanaf tien uur ’s ochtends rotjes te laten knallen.

Nog even en GroenLinks krijgt zijn zin, en mag er alleen nog vuurwerk worden afgestoken op bepaalde, vooraf aangewezen plekken. En dat is waarschijnlijk nog niet alles. Er is zelfs een verbod op consumentenvuurwerk in de maak.

Straks moeten we met oudjaar onze vrienden meezeulen naar een veld met dranghekken, om in de verte op een keurig afgesproken tijdstip professionals aan het werk te zien. Dat levert ongetwijfeld een prachtige show op. Maar die heeft helemaal nulkommaniks te maken met de traditie om samen in de straat zelf de pijlen de lucht in te schieten.

Aan banden
Hoe komt het toch dat alles wat een beetje gevaarlijk is, ongezond of vies, steeds strakker aan banden wordt gelegd? Waarom moeten we allemaal in hetzelfde keurslijf dezelfde ganzepassen maken, alsof we robots zijn in plaats van mensen van vlees en bloed?

Sommigen fluisteren dat het te maken heeft met de feminisering van de samenleving. Hoe komt het toch dat alles wat een beetje gevaarlijk is, ongezond of vies, steeds strakker aan banden wordt gelegd?Stil zitten, netjes op de lijntjes schrijven en je ruzies niet uitvechten, maar uitpraten in een kringgesprek – dat idee.

Niet in een regenplas springen (word je vies), niet van een muurtje springen (kun je vallen), niet met elkaar stoeien (dan gaat er minstens één huilen), geen vuurtje stoken (brandwonden!), niet hard rijden (komen ongelukken van), niet roken (hart- en vaatziekten), niet drinken (hersenschade). Geen wonder dat de extreme sports zijn opgekomen. Een mens wil toch wel eens wát.

Alcoholvrij café
Dat met name jonge mannen tegenwoordig meer kicks lijken te zoeken dan vroeger, komt vooral omdat hun die nadrukkelijk worden ontzegd. De maatschappij hangt vol verbodsbordjes. Allemaal voor ons eigen bestwil, net zoals het toekomstige alcoholvrije café (lach niet! Vijf jaar geleden geloofde ook niemand dat de horeca rookvrij zou worden).

Daar staan we dan, 31 december 2013, met een glaasje prik naar een lichtspektakel ver weg te kijken. Met – verplicht en door politieagenten gecontroleerd – een pet op, oordopjes in, een brandwerend hesje aan en schoenen met dik profiel eronder. Er kan immers altijd nog íéts mis gaan, waar of niet?

Bron:
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/961

Belachelijk dit!! :angry::angry:
Waar is die Groenlinks mij bezig?
Dit gaat echt nergens over :frusty:

Ze denken ook niet goed na ook he, ze willen onze hobby afpakken, niet dat dat gaat lukken maar zo komt er juist NOG meer vernieling en ik blijf gewoon doorstoken of het nou verboden wordt of niet!

Kan ik echt kwaad om worden ze willen echt alles verbieden :frusty:

Jemig zeg... de groenlinks moet gewoon verboden worden :angry:
ze weten absoluut niet wat ze willen pffffffff...

heb er gewoon gewoon geen woorden voor... :frusty:

Ik kan wel janken.
Maarjah, er valt helaas niets aan te doen.
Gelukkig trek ik me er niet zo veel van aan, heb immers nooit de regels gevolgd, alleen de regels die op het ertiketje van een potje staan:rolleyes:

Vadertje Staat...

Het is typisch iets links om alles, maar dan ook echt alles door Vadertje staat te laten regelen, of om alles bij wet aan banden te leggen, te verbieden of te regelen.

Er was ooit eens In BalkELLENDE kabinet 1 afgesproken dat de regelzucht en drift te verminderen.. Ondertussen gebeurd juist het tegenovergestelde. Toch moet ik er wel bij zeggen dat de VOORGESTELDE ( het is dus nog lang niet zover!) maatregelen voor een groot deel te danken is aan lieden die dingen doen met vuurwerk, zoals slopen en degrelijke, die gewoon absoluut niet kunnen.

Jaren lang roepen we met zn allen niet doen, niet slopen, enzo.. Maar in de praktijk zijn er maar weinige die ook daadwerkelijk ingrijpen, de politie inlichten, of daadwerkelijk bij bv Youtube aangeven dat dat sloop filmpje echt niet kan en er af moet wegen maatschappelijke verontwaardiging.

De andere kant van de Medaile is ook dat Jan Pronk in 2001 na Enschede ( heb je het weer..) dit alles gestart is. Als het aan hem had gelegen hadden we al helemaal geen vuurwerk meer.. Gelukkig is deze man niet meer in de politiek, ook niet na de poging om zich kandidaat te stellen als voorzitter van de PvdA.

Dit komende vuurwerk seizoen zouden we er met zijn allen eens goed aan doen om degene die ellende en schade veroorzaken met vuurwerk gewoon bot aan te geven bij de politie. zo laat je als goed bedoelde vuurwerk liefhebber, of vuurwerk community zien dat je dit soort puberale kinderkes dit gewoon niet ollereerd, end at het ons ernst is dat we dit soort gedrag niet tollereren.

maar goed vanaf 18.00 uur is nog goed te doen.. voor de wat oudere stoker dan..ik hoef geen hele sloffen kanonslagen weg te werken.

de plannen waren van 22.00 tot 2.00 uur we hebben dus wel wat gewonnen. maar goed de bemoeizucht van de overheid.... zucht en als ze dan hun werk moeten doen geven ze niet thuis.

ik woon in Bilthoven tegenover een bunker.. de bunker die nu landelijk nieuws is geworden. tegen zo'n knal kan geen vuurwerk op........

Hellloooooo, ff niet meteen allemaal weer flippen! Dit is een column die in principe helemaal niet over vuurwerk gaat, maar over overheidsbetutteling. Zoals je uit de officiele persberichten, vanuit de overheid, kunt hebben geconcludeerd komt er geen verbod op consumentenvuurwerk, wellicht alleen een beperking van stooktijden. Het gaat hier gewoon om een weekendsschrijvertje die achterloopt met z'n info en gewoon nog die Bonte met z'n pr stunt in z'n hoofd heeft. Gemisinformeerd, of liever gezegd; helemaal niet sinds jan. 2008. Dus zinloos om hier enige validiteit aan te verlenen. "Volkskrant Extra", ietwat sensatie gerichte, vermakelijke artikeltjes om het weekend door te komen!

maar goed vanaf 18.00 uur is nog goed te doen.. voor de wat oudere stoker dan..ik hoef geen hele sloffen kanonslagen weg te werken.

de plannen waren van 22.00 tot 2.00 uur we hebben dus wel wat gewonnen. maar goed de bemoeizucht van de overheid.... zucht en als ze dan hun werk moeten doen geven ze niet thuis.

ik woon in Bilthoven tegenover een bunker.. de bunker die nu landelijk nieuws is geworden. tegen zo'n knal kan geen vuurwerk op........

Ik zou zeker niet gaan toestemmen met de plannen van de Tweede Kamer want als ze het eenmaal lukken iets te veranderen zal het alleen maar makkelijker worden om publiek te winnen en daardoor zullen de regels alleen maar meer veranderen. Dan is vuurwerk helemaal verleden tijd te noemen voor de consument!

Zouden wij niet, als "vuurwerkfreaks (liefhebbers)" naar een partij kunnen stappen, om ons idee hierover uit te spreken?

ik ben zelf niet zo heel erg bezig met de politiek of dergelijke dus weet ook niet wat er mogelijk is.

Maar ik dacht dat je bij bepaalde partijen wel een soort van inspraak hebt, dat je wat kan voorleggen of je eigen ideeen ten gehoren kan brengen.

Is het dan niet iets om een soort van petitie te maken tegen dit soort plannen? om onze traditie in eren te houden?

gewoon schijt aan hebben ,maar dan ook iedereen
nog ff en je krijg een chip in je oor kennen ze je heel de dag volgen!!:angry:

Beste en hardste maatregel is wie overlast veroorzaakt met vuurwerk moet het volgende oud&nieuw in de cel doorbrengen :) Worden vollen cellen..

Zouden wij niet, als "vuurwerkfreaks (liefhebbers)" naar een partij kunnen stappen, om ons idee hierover uit te spreken?
...
Is het dan niet iets om een soort van petitie te maken tegen dit soort plannen? om onze traditie in eren te houden?

Zoals ook in het imago-topic vermeld, in je eentje bereik je niet zo veel ben ik bang.
Maar als je als (werk)groep of vereniging een soort petitie kan overhandigen maakt het al meer indruk. Zeker als je wel (regionale) media erbij roept.
Of je probeert als groep een gesprekje te regelen met min. Cramer.
Geen idee eigenlijk hoe moeilijk/makkelijk dat is...
Maar misschien helpt het wel om face-to-face een paar goede argumenten uit te spreken.
Beter is misschien nog een parlementariër van een andere partij als medestander te werven, en die als spreekbuis te gebruiken :)

Heb wel een kameraad die bij de jeugdtak van GL zit.
Kan hem wel eens vragen of hij hierover wat weet.

Laatst bewerkt:
Zoals ook in het imago-topic vermeld, in je eentje bereik je niet zo veel ben ik bang.
Maar als je als (werk)groep of vereniging een soort petitie kan overhandigen maakt het al meer indruk.........

Had je al iets vernomen hiervan? al wat gehoord?

Ehhrm GL= GroenLinks mag ik aannemen?

Nou niet bepaald dé Partij om vuurwerk positief proberen onder het voetligt te stellen... Die partij zal het afdoen als mileuvervuilend en weet ik wat allemaal nog meer.

Eerder een partij als de VVD, Wilders, Verdonk..of een andere partij uit het wat rechtsere segment zal hier meer oren naar hebben.. Maar een Linkse groene partij.. vergeet het maar..

zolang we geen aktie ondernemen zal een forum alleen gebruikt worden voor berichten zoals deze.
En zo zullen er meer volgen met tot slot alleen maar berichten over oudejaars shows van de profs.
Dan kan je een forum ook wel dicht gooien of in iedergeval het consumenten gedeelte sluiten.:bonk:
Giron

Back
Bovenaan