Lopend Vuur: We moeten oud en nieuw anders gaan vieren

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Geweld tegen hulpverleners, slachtoffers door vuurwerk en veel vernielingen. Het is het resultaat van een feestje, de viering van oud en nieuw.
In Groningen verliep de jaarwisseling nog betrekkelijk rustig hoewel hulpverleners in Pekela en Muntendam wel belaagd werden met een vuurwerkpijl. In andere delen van het land liep het veel meer uit de hand met de rellen in Duindorp als dieptepunt.

Anders vieren
Korpschef Akerboom van de politie roept op om oud en nieuw anders te gaan vieren. Hij wil hardere straffen voor mensen die geweld gebruiken tegen hulpverleners en stelt alleen nog verkoop van siervuurwerk voor.

'Hufterigheid'
Ook Kamerleden zijn zat van de in hun ogen 'hufterigheid die tot ontploffing komt in de oudjaarsnacht'. Regeringspartijen VVD en CDA hebben al laten weten niets te zien in een verbod op zwaar vuurwerk.

Hoe kijk jij hiernaar? Zijn we de grens van wat acceptabel is voorbij of overdrijven we?

Praat mee
Wil jij meepraten over ons Lopend Vuur? Deel je mening en toelichting op onze Facebookpagina of laat ons telefonisch weten wat je vindt via 050-3188288.

Goede voornemens
Op de laatste dag van 2019 vroegen we in ons Lopend Vuur of je ook goede voornemens voor het nieuwe jaar hebt. Tachtig procent van de bijna 4500 stemmers geeft aan geen goede voornemens te hebben.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217324/Lopend-Vuur-We-moeten-oud-en-nieuw-anders-gaan-vieren

Word deze poll misbruikt om een vuurwerkverbod te krijgen als ik aan deze meedoe?. Ik ben er wel mee eens dat het anders moet met dat geweld. Als ik dat zeg met de poll ben ik bang dat het straks verdraait word namelijk. mmmmmmmm 82% vindt dat het anders moet. Ik vertrouw de media namelijk niet meer zo. Straks zeggen hun 82% wil een vuurwerkverbod. Tricky polls

Word deze poll misbruikt om een vuurwerkverbod te krijgen als ik aan deze meedoe?. Ik ben er wel mee eens dat het anders moet met dat geweld. Als ik dat zeg met de poll ben ik bang dat het straks verdraait word namelijk. mmmmmmmm 82% vindt dat het anders moet. Ik vertrouw de media namelijk niet meer zo. Straks zeggen hun 82% wil een vuurwerkverbod. Tricky polls

Precies dit gevoel kreeg ik met sommige van de vragen van de telegraafpoll

yep deze is heel tricky. Er moet duidelijk iets anders gedaan worden maar de oorzaak van het zinloos geweld en vernieling ligt niet bij het vuurwerk.

In de laatste mediaberichten is het onderwerp steeds "vuurwerk".
Terwijl naar mijn mening het onderwerp "geweldpleging" zou moeten zijn.
Ik denk dat dit doel bewust wordt gedaan om zo een verbod er door te kunnen drukken.
Door het blijven herhalen dat vuurwerk de boosdoener is van alles en levensgevaarlijk is zal dit bij steeds meer mensen voeten in de aarde krijgen. Mensen zullen elkaar gaan conditioneren (zeg maar het Victor Mids wachtkamer effect, bang om buiten de groep te vallen)
Percentages zullen dus gaan stijgen waarna men vindt dat een vuurwerkverbod te rechtvaardigen is.
(Politieke werkwijze)

Back
Bovenaan