Limburger krijgt boete voor illegale opslag vuurwerk

Limburger krijgt boete voor illegale opslag vuurwerk

De correctionele rechtbank van Tongeren heeft een 47-jarige vuurwerkhandelaar uit Kinrooi veroordeeld tot een boete van 11.000 euro. De man werd schuldig bevonden aan de illegale opslag van gigantische hoeveelheden feest- en seinvuurwerk. De handelaar moet ook opdraaien voor de kosten van het stockeren en de vernietiging van het illegale vuurwerk ten bedrage van 102.591 euro.

Huiszoeking
Naar aanleiding van een huiszoeking bij de beklaagde en diens firma in Maaseik in december 2006 troffen speurders 12.735 kilogram vuurwerk aan, onder meer in opleggers, containers en verborgen ruimten achter paletten.

Geen vergunning
De handelaar had geen vergunning om het vuurwerk op te slaan. Hij beweerde dat hij het slachtoffer van een diefstal uit een vergunde bunker was geworden en nog steeds op zoek was naar een geschikte opslagruimte.

Tien ton vuurwerk
In augustus 2007 werd de handelaar andermaal betrapt op het illegaal opslaan van bijna 10.000 kilogram vuurwerk met het oog op de verkoop ervan. De illegale partij vuurwerk werd ditmaal in een boogloods en oplegger met container op een industrieterrein in Maaseik gestockeerd.

Gunstmaatregel misbruikt
Na zijn eerste betrapping in december 2006 verkreeg de handelaar de gunstmaatregel van de opschorting van straf. Maar nadien ging hij bewust verder met zijn illegale praktijken, aldus de rechter.

De rechter veroordeelde hem voor de twee zaken apart en legde hem daarin een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en een gevangenisstraf van één jaar, waarvan de helft met uitstel, op.

"Gevaar voor maatschappij"
In zijn vonnis wees de rechter erop dat de handelaar een gevaar voor de maatschappij betekende gezien de grote hoeveelheden springstoffen die zonder enige bescherming werden opgeslagen. Hij verwees daarbij naar de ramp in Enschede en hekelde het feit dat de handelaar uit louter winstbejag handelde. De man is momenteel niet meer actief als handelaar in vuurwerk. (belga/vsv)

Het gaat hier om Wimmers Hermans, maar als ik me niet vergis is z,n vuurwerk vergunning ingetrokken vorig jaar enkel was hij hier tegen in hoger beroep gegaan en hij mag tot de rechtzitting nog gewoon vuurwerk verkopen.

Verder vind ik de boete van € 11.000,- wel heel erg laag, een illegale handelaar in Nederland krijgt makkelijk het 2 tot 3 dubbele:shocked:
Maar de vernietigings kosten zijn dan wel behoorlijk, maarja dat weet je he als je met zulke dingen bezig houd.

samen met de boeten en de kosten van het opruimen van dat illegale vuurwerk loopt het toch al snel richting de 115.000 euro anders.. is ook geen misselijk bedrag.

aangezien het in België ontzettend traag gaat met de rechtsgang. Kan hij waarschijnlijk nog jaren open blijven als het tegen zit.

Let op de laatste alinea:

Gevaar voor maatschappij"
In zijn vonnis wees de rechter erop dat de handelaar een gevaar voor de maatschappij betekende gezien de grote hoeveelheden springstoffen die zonder enige bescherming werden opgeslagen. Hij verwees daarbij naar de ramp in Enschede en hekelde het feit dat de handelaar uit louter winstbejag handelde. De man is momenteel niet meer actief als handelaar in vuurwerk. (belga/vsv)

Let op de laatste alinea:

Gevaar voor maatschappij"

Rare alinea inderdaad....

Wimmers is niet gesloten... Ben er overlaatst nog geweest... ze zijn gewoon open :) Ook de fopshop die in Maaseik centrum lag is nu gevestigd op het industrieterein:wink:

Wat is er raar aan die alinea? :p De winkel heeft waarschijnlijk gewoon een andere eigenaar die onder dezelfde naamsbekeindheid verder gaat. Zie je veel vaker.

Wat is er raar aan die alinea? :p De winkel heeft waarschijnlijk gewoon een andere eigenaar die onder dezelfde naamsbekeindheid verder gaat. Zie je veel vaker.

Ik kan je verzekeren dat het niet zo is ! :wink: Wil niet tegendraads doen hoor, maar achter de balie staat nog steeds mevrouw Wimmers.

Mvg

Eigenaar is gewoon actief in de zaak.. alleen op papier is het dan op een andere naam gezet.. bijvoorbeeld zijn vrouw.. of zoon. Zo hopen ze dan buiten schot te blijven mocht het tot een echte sluiting komen omdat de vergunning toch niet verlengt word top naam van Wimmers zelf.

Jammer dat wimmers niet dicht gaat :mad:
Wil er voor in de plaats een nieuwe vuurwerkzaak hebben,
hopelijk ook met een beter assortiment en klantvriendelijkheid !!!

Jammer dat wimmers niet dicht gaat :mad:
Wil er voor in de plaats een nieuwe vuurwerkzaak hebben,
hopelijk ook met een beter assortiment en klantvriendelijkheid !!!

Hoeft geen nieuwe goede vuurwerkzaak voor in de plaats te komen... 200 meter verder staat er eentje :D

Ik betwijfel ook ten zeerst dat het vuurwerk wel echt vernietigd is...
wellicht een deel van de partij maar zeker niet alles, dat geloof ik niet.

Een goed voorbeeld is Bex namelijk die heeft ook een fortuin aan vernietigings kosten betaald maar uiteindelijk is het grooste deel naar Vangelabbeek en FN Zutendaal gegaan waar nog steeds wel het een en ander van Bex ligt van de vroegah jaren.

:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Vangelabbeek maakt reclame op haar website dat ze vuurwerk mogen vernietigen.. De werkelijkheid is is dat ze dat helemaal niet mogen doen.

Hoe de verwerking van inbeslaggenomen vuurwerk daad werkelijk gaat is mij ook niet geheel bekend. maar het klopt wat Silberblitz zegt dat er in de diverse opslag depots zoals bij FN in Zutendael, en in de groten opslag depots in Sugny zo hier en daar een aardige hoeveelheid inbeslaggenomen vuurwerk ligt.

Vangelabbeek maakt reclame op haar website dat ze vuurwerk mogen vernietigen.. De werkelijkheid is is dat ze dat helemaal niet mogen doen.

Hoe de verwerking van inbeslaggenomen vuurwerk daad werkelijk gaat is mij ook niet geheel bekend. maar het klopt wat Silberblitz zegt dat er in de diverse opslag depots zoals bij FN in Zutendael, en in de groten opslag depots in Sugny zo hier en daar een aardige hoeveelheid inbeslaggenomen vuurwerk ligt.

Vangelabbeek heeft toendertijd een voorraad Doodskop, Panzervuist en Supervlinders opgekocht, die stonden toen der tijd onder aanbiedingen op de site van Vangelabbeek hier spreek ik over 2005 opmerkelijk was dat erbij stond: Enkel voor export!

Dat is hun manier van vernietigen...
Maar moet zeggen dat niet alleen Vangelabbeek dat onder vernietigen verstaat maar heel veel bedrijven, dat wil je helemaal niet weten hoeveel inbeslag genomen vuurwerk wordt door verkocht aan gecertificeerde bedrijven, en een paar jaar later opeens weer opduikt in de zwarthandel.

limburger krijgt boete voor iligaal opgeslagen vuurwerk

limburger krijgt boete voor iligaal opgeslagen vuurwerk

Vangelabbeek heeft toendertijd een voorraad Doodskop, Panzervuist en Supervlinders opgekocht, die stonden toen der tijd onder aanbiedingen op de site van Vangelabbeek hier spreek ik over 2005 opmerkelijk was dat erbij stond: Enkel voor export!

Dat is hun manier van vernietigen...
Maar moet zeggen dat niet alleen Vangelabbeek dat onder vernietigen verstaat maar heel veel bedrijven, dat wil je helemaal niet weten hoeveel inbeslag genomen vuurwerk wordt door verkocht aan gecertificeerde bedrijven, en een paar jaar later opeens weer opduikt in de zwarthandel.
doet de nederlandse regering dat ook niet ? inbeslag genomen vuurwerk weer verkopen aan de bedrijfen in binnen en buitenland ?of is dit een broodje aap verhaal?

doet de nederlandse regering dat ook niet ? inbeslag genomen vuurwerk weer verkopen aan de bedrijfen in binnen en buitenland ?of is dit een broodje aap verhaal?

Als dat echt zo is, dan kun je goed zien hoe KROM de Nederlandse wetgeving wel niet is. Echt waar, nog krommer dan een hoepel.
Maar er zal denk ik heus wel wat van waar wezen.

Over dat wimmers klantengedoe: Ik wil niet ruzie stuiken, maar ik vind de klantvriendelijkheid en assortiment van wimmers zeer goed, zelfs belgen krijgen er zonder vergunning en problemen nitraten en stuff mee...

Back
Bovenaan