Leveranciers bang voor illegaal vuurwerk uit Duitsland na verbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Het kabinet wil vanwege de coronapandemie voor de komende jaarwisseling een volledig vuurwerkverbod in het leven roepen. Ze doen dat na een oproep van burgemeesters en bestuurders van de veiligheidsregio's, die met een tijdelijk verbod de druk op de ziekenhuizen en hulpverleners niet nog meer willen verhogen.

Ieder jaar raken veel mensen gewond door vuurwerk. De ziekenhuizen kunnen dat dit jaar nog minder gebruiken dan normaal. "Ik heb begrip voor het verbod", zegt Henk de Vries van een vuurwerkzaak in Wolvega. "Ik kan me er ook wel in vinden. Corona heeft heel lang geduurd, daar moeten we vanaf. Mensen hebben er genoeg van." Maar De Vries is bang dat het verbod niet veel zal helpen: "In Duitsland kun je nog wel knalvuurwerk kopen. We zien dat veel mensen de grens overgaan."

Al veel gedaan aan veiligheid
Bovendien had de regering dit jaar al strengere regels vastgesteld over vuurwerk. "De vuurwerkbranche heeft de afgelopen jaren veel gedaan om het veiliger te maken", zegt De Vries. "Er zijn sommige dingen die we dit jaar al niet meer zouden verkopen, daar staan we ook achter. Dan gaat het om knalvuurwerk en vuurpijlen. Verder leveren we vuurwerkbrillen en doen we er in de winkels alles aan om de mensen voor te lichten."

Volgens De Vries komt de meeste schade door illegaal vuurwerk. "Hier in de buurt is laatst ook weer een cobra in een brievenbus gelegd. Die schade krijg je niet met rotjes."

Veel geld
Economisch gezien is het ook een strop voor De Vries. "Het gaat niet alleen om vuurwerk dat je inkoopt, maar we hebben ook veel vaste kosten. Zo moeten we alles laten certificeren en de opslag veilig maken. Dat kost ook veel geld."

Het kabinet praat vrijdag over een steunpakket voor de vuurwerksector. Er zouden tientallen miljoenen beschikbaar worden gesteld. Het besluit komt pas naar buiten als de steunmaatregelen verder zijn uitgewerkt.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/...oor-illegaal-vuurwerk-uit-duitsland-na-verbod

Back
Bovenaan