Levensgevaarlijke lawinepijlen in omloop

Torrr

VWC lid
GRONINGEN - Rechercheurs van het Regionaal Milieuteam Groningen maken zich grote zorgen over illegaal vuurwerk dat in omloop is. Het gaat om lawinepijlen zonder stok. Het zware vuurwerk ontploft niet in de lucht, maar op de grond.

Lawinepijlen kunnen van zichzelf al levensgevaarlijk zijn. Maar in de 'nieuwe vorm' kan de schade nog veel desastreuzer uitpakken, waarschuwt milieurechercheur Eric Zantingh. “We weten van het bestaan, maar de laatste tijd zien we ze steeds vaker. Normaal worden lawinepijlen de lucht ingeschoten. Daar komt veel kracht bij kijken. Ze exploderen met een enorme knal. Je kunt je indenken wat er gebeurt als ze ontploffen op de grond. We maken ons hier grote zorgen over.”

Volgens Zantingh gaat een afgesloten personenauto 'volledig kapot' als binnenin dergelijk vuurwerk wordt afgestoken. “Die auto kun je afschrijven.”

Bron

Ik ga me even schamen voor 'ons' Regionaal Milieuteam... Hebben ze zelfs de beschikbare papieren over 'lawinepijlen' niet eens goed kunnen doorlezen? Dan hadden ze geweten dat Zinks altijd zonder stok geleverd worden. Wat een naïviteit weer, en toonbeeld van luiheid om ter beschikking staande info tot zich te nemen. Bah.

Maar goed, levensgevaarlijk zijn ze natuurlijk wel; zou er niet eentje vlakbij me ontsteken willen hebben...

Wie zegt dat ze het over Zink pijlen hebben, er zijn tig andere merken pijlen op de markt die wel met stok worden geleverd.

Maar 't is raar dat ze verrast zijn over knalpijlen zonder stok op de markt, terwijl dat al erg lang bestaat. Of het nou over Zinks of immi's gaat.

Maar 't is raar dat ze verrast zijn over knalpijlen zonder stok op de markt, terwijl dat al erg lang bestaat. Of het nou over Zinks of immi's gaat.

Ze doen gewoon net alsof ze verbaasd zijn. Anders kunnen ze er geen sensatieverhaal van maken.

Volgens Zantingh gaat een afgesloten personenauto 'volledig kapot' als binnenin dergelijk vuurwerk wordt afgestoken. “Die auto kun je afschrijven.”

Erg slim om dit er bij te zetten. Nu zullen er vast mensen denken, "dat zullen we nog wel eens zien." Breng ze vooral op ideeën....

Back
Bovenaan