Drukte bij het nieuwe openingsevenement op de Garenmarkt, enthousiasme over de optocht en tussen de 1200 en 1300 nieuwe leden maken dat bestuurslid Frans Schohaus van de 3 October Vereeniging zijn mening over de feestelijkheden van het afgelopen weekeinde in één woord kan samenvatten. ,,Fantastisch.''
Goed, er waren wat kleine onregelmatigheden. Op de Breestraat viel in de optocht een paard flauw van de schrik, toen bij een café in de buurt opeens de rookmachine werd aangezet. Maar paard en ruiter konden na een tijdje ongedeerd hun weg vervolgen. En het vuurwerk bij de Zijlpoort waarmee 3 oktober traditioneel wordt afgesloten, moest even worden stilgelegd omdat een vuurpijl door de harde wind niet het luchtruim koos, maar over het water richting publiek vloog. Maar ook dat evenement kon met een kleine vertraging gewoon worden afgemaakt.
,,Het was vanwege de harde wind tot het laatst onzeker of het vuurwerk wel kon doorgaan'', vertelt Schohaus. ,,Maar uiteindelijk gaf de provincie-ambtenaar die daarin het laatste woord heeft toestemming.'' Op de kermis konden alle attracties blijven draaien, omdat de wind nooit aanzwol tot boven kracht 7.
De optocht met het thema 'American Dream' was 'de mooiste die we ooit gehad hebben', zegt Schohaus. ,,Ten minste, dat hoorde ik van de mensen om me heen. En afgezien van dat flauwgevallen paard en een auto die stuk ging waren er volgens mij geen incidenten.''
Bij het optreden van zanger Gordon op de Garenmarkt was het zo druk, dat op een gegeven moment werd besloten voor de veiligheid van het publiek een aantal hekken rond het plein maar weg te halen. Bijna alle evenementen op het plein trokken veel publiek. ,,Dat vinden wij natuurlijk prachtig.