leek vraagt advies ontsteking sint-surprise!!

• Topic starter Topic starter Eva
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Eva

VWC lid
Hallo vuurwerkkenners!

Ik ben op zoek naar tips of ideeen over het volgende. Ik wil voor de sinterklaas surprise door middel van Viscolont waxinekaarsjes aansteken. Daarnaast wil ik graag daarmee een rooktablet laten ontbranden.

Als ik het lont langs de kaarsjes bindt gaan ze niet aan, ook het rooktablet vat geen vlam. Ik heb het geprobeerd met nitro en met lampolie, maar het viscolont gaat vanzelf uit zodra het met de brandstof in aanraking komt.

Het is natuurlijk niet de bedoeling een enorme steekvlam te creeeren het moet bovenal veilig blijven. Maar het moet wel zo warm worden, of even een vlam opwekken om de kaarsjes vlam te laten vatten.

Wie o wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Eva

PS. de surprise is een 'houtkachel' waarvan het moet lijken dat ie brandt. (vandaar de waxinelichtjes en het rooktablet)

PS. Het zijn surprises voor volwassenen, geen kinderen dus die letterlijk en figuurlijk met vuur spelen :D

Groet!

De waxines zou ik vervangen door electrische lampjes (bijvoorbeeld die led-waxines bij de Xenos) en een rooktablet kun je inderdaad dmv visco ontsteken, maar of ik dit nu zo'n goed idee vind ... Zoiets kan namelijk altijd fout gaan, zelfs met iets schijnbaar "onschuldig" als rooktabletten.

Cameo

Je hebt van die waxine lichtjes die werken op een batterij.
Is een stuk veiliger en je hebt er tijdens de kerst ook nog wat aan.
Rooktabletten kan je eventueel vervangen door een stuk of wat wierrook kegeltjes.
Komt ook rook vanaf.
Sigaar werkt natuurlijk ook.....:wink:

Ik betwijfel sterk of dit idee haalbaar is.
Het ontsteken van een kaarsvethoudend lont (wiek) vraagt een langdurige toevoeging van warmte. De met kaarsvet doordrenkte wiek moet immers eerst smelten voor het katoen vuur kan vatten. De eigenschappen van zo een wiek is dat het gesmolten kaarsvet "opzuigt" en daardoor langzaam blijft branden.
Viscolont brandt niet lang genoeg om dit smeltproces lang genoeg staande te houden.
Jammer genoeg zie ik zo direct geen alternatief om waxinekaarsen op dergelijke manier vlam te doen vatten.

Is geen mogelijkheid dat je eerst een gedeelte van die wiek eraf schraapt waarna je bijv. een paar keer het lontje erom heen wikkelt. Al denk ik dat de kans van slagen dan ook nog maar minimaal is.

Jongens, het probleem is niet zozeer om de waxines te ontsteken. Geloof me, daar zijn eenvoudige trucjes voor. Logisch denken helpt daarbij. Een kaars heeft een vlam nodig om te gaan branden. Visco biedt slechts (veel) vonken, een gloeipunt en hitte. De gloeidraad doet de waxine niet branden (hooguit iets smelten). Plaats een luciferkopje tussen het visco en de kaars en voila ... je hebt een vlam en dus een brandende kaars. Het succes is afhankelijk van je eigen nauwkeurigheid en handigheid.

Het mag duidelijk zijn dat deze oplossing nogal bewerkelijk is. Sowieso vind ik surprises en vuur geen goede combinatie, zowel voor kinderen als volwassenen. Mijn belangrijkste advies is daarom (nogmaals); denk hier eerst goed over na en overweeg alternatieven.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Cameo

Wij van vuurwerkcrew zijn van mening dat het niet echt iets veiligs is wat jij wilt gaan fabriceren en willen hierin dus geen ondersteunende rol willen gaan spelen door dit topic open te houden, dus bij deze een slotje !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan