'Laten we de crisis de lucht inschieten'

door Maaike Hoffstedde en Marijke Snijder
AMSTERDAM - De vuurwerkvoorverkoop is begonnen, en goed ook. De crisis lijkt vooralsnog geen invloed te hebben op het koopgedrag van vuurwerkknallend Nederland. En voor wie zuinig aan moet doen lanceerde groothandel Lesli Vuurwerk een kredietcrisislijn: Pyroshopper.

verkoopvuurwerk_679935d.jpg

Bij Vuurwerkstunters XXL in Watergang is de voorverkoop zojuist gestart. Volgens Olly Post-Reebok is het nu nog niet zo druk. ”Dat komt nog wel, we verwachten de omzet van vorig jaar te kunnen evenaren. We merkten vorig jaar dat men ook tijdens de crisis het jaar feestelijk wil afsluiten. Dat zal ook voor dit jaar gelden.”

De heer Davids van Verkoop Vuurwerk is kort maar krachtig: ”We behalen zeker hetzelfde resultaat als vorig jaar, de voorverkoop gaat nu al goed. We hebben momenteel al een plus van 20 procent in vergelijking met vorig jaar.”

Vuurwerkimporteur Simon Fairquin van Broekhoff Fireworks International bevestigt dat de crisis geen invloed heeft op de vuurwerkbranche. ”Wij leveren vuurwerk aan 350 winkeliers in Nederland en we lopen nu al 39 procent voor op vorig jaar.” Volgens Fairquin komt dit doordat veel mensen thuis blijven met oud en nieuw. ”Men wil de jaarwisseling weer lekker traditioneel vieren. Met de familie op de bank, en ja, dan moet er ook vuurwerk ingeslagen worden.”
Het idee om de Pyroshopper lijn te lanceren ontstond tijdens het vorige vuurwerkseizoen, toen de crisis net toe had geslagen. „We wilden ook graag iets bieden voor mensen die wat meer op hun geld moeten letten, maar toch mooi vuurwerk willen halen. Voor het crisisvuurwerk gebruiken we hetzelfde kruid, alleen is het compacter, dus goedkoper. Hierdoor kun je voor bijvoorbeeld 35 euro nog een flinke pot kopen”, legt Jeroen Groeneveld van Lesli Vuurwerk, die benadrukt de A-merken niet uit het oog te verliezen.

Groeneveld verwacht dit jaar dezelfde omzet te draaien als vorig jaar, toen het ondanks de crisis ook nog steeds goed liep in de branche. „Wij hebben vorig jaar helemaal niets gemerkt van de crisis. Ik merk nu wel dat mensen wat meer afwachtend zijn met de bestellingen, maar dit trekt langzaam wel aan. Ik verwacht een piek tijdens de losse verkoop.”

De winkeliers schatten de gemiddelde vuurwerkuitgave per gezin op 50 euro. Het grootste deel wordt uitgegeven aan siervuurwerk, knalvuurwerk is minder populair. De groothandels verwachten dat er dit jaar gemiddeld voor 60 tot 65 miljoen euro de lucht ingeschoten wordt. ”Ongeveer net zoveel als vorig jaar”, aldus Fairquin.

Ger van Hooijdonk, eigenaar van de Bergse Dumphal uit Bergen op Zoom reageert uitgelaten op de vraag of het ondanks de kredietcrisis goed gaat met de vuurwerkverkoop. ”Het gaat buitengewoon goed, we merken helemaal niets van de crisis. Laten we met z'n allen de crisis de lucht inschieten!” Van Hooijdonk merkt dat vooral het siervuurwerk goed verkocht wordt. ”Net als vorig jaar eigenlijk.” Voordat hij de telefoon ophangt zegt Van Hooijdonk nog snel: ”Fijne feestdagen, wel uitkijken hè!”

bron: Televaag

Pyroshopper is inderdaad, als ik de filmpjes moet geloven een goed merk van Lesli, maar over het algemeen is Lesli rampzalig duur, Wolf is veel beter om bij te kopen:) Mijn vuurwerk is tevens al helemaal besteld, nu maar wachten tot het zover is.

Maar goed, de vuurwerk winkels hoeven niet bang te zijn:) want men koopt des te meer nu dit zo'n rot jaar was. Dat is gewoon psychologisch bepaald.

Pyroshopper is inderdaad, als ik de filmpjes moet geloven een goed merk van Lesli, maar over het algemeen is Lesli rampzalig duur, Wolf is veel beter om bij te kopen:) Mijn vuurwerk is tevens al helemaal besteld, nu maar wachten tot het zover is.

Maar goed, de vuurwerk winkels hoeven niet bang te zijn:) want men koopt des te meer nu dit zo'n rot jaar was. Dat is gewoon psychologisch bepaald.

Crisis doet traditie opleven!

Back
Bovenaan