Landelijke vuurwerkcampagne van start met vuurwerklessen

ylke

VWC lid
Vandaag is de eerste ‘4 vuurwerk veilig’ les op de St. Vitus school in Bussum gestart. In deze lessen leren kinderen alles over vuurwerk en hoe ze ongelukken voorkomen. De lessen zijn onderdeel van de landelijke vuurwerkcampagne. De kinderen uit groep 8 werden uitgedaagd om als eerste de ‘4 vuurwerk veilig’ quiz te spelen. Na de les zetten zij uiteraard een goede score neer.

Waarom?

De vuurwerklessen zijn onderdeel van de landelijke vuurwerkcampagne ‘4 vuurwerk veilig’. Het doel? Minder ongelukken met vuurwerk. Vorige jaarwisseling kwamen er 574 mensen na een ongeluk met vuurwerk op de Eerste Hulp terecht. De helft van alle slachtoffers was een omstander. De meeste slachtoffers zijn tussen de 10 en 30 jaar. Handen en vingers worden het meest geraakt en ook ogen zijn kwetsbaar. 1



4 vuurwerk veilig

De campagne focust op veilig omgaan met vuurwerk. Zo voorkom je gevaarlijke situaties.
Het motto is ‘4 vuurwerk veilig’. Deze ‘4’ tips staan centraal:

1.Gebruiksaanwijzing lezen
2.Veiligheidsbril dragen
3.Aansteeklont gebruiken
4.Afstand houden

Ilja van Alten, VeiligheidNL
"Veel mensen denken dat alleen illegaal vuurwerk gevaarlijk is, dat is echt niet het geval. 61% van de ongevallen wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk. Ook daar moet je dus op een goede manier mee omgaan. Hoe je dat doet, dat staat in de campagne centraal."

De lessen

De lessen worden gegeven in groep 7/8 van de basisschool en zijn een belangrijk onderdeel van de campagne. In de lessen leren de kinderen alles over veilig omgaan met vuurwerk. Daar hebben ze de rest van hun leven profijt van.

Als onderdeel van de campagne dagen we alle kinderen van Nederland uit te testen wat zij van vuurwerk weten in de ‘4 vuurwerk veilig’ quiz op www.4vuurwerkveilig.nl/quiz.

Waar?

De vuurwerklessen worden dit jaar gegeven in de veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Utrecht. Doel is om dit volgend jaar uit te breiden naar heel Nederland. De quiz kan nu al door iedereen gespeeld worden. In de laatste week van het jaar wordt de campagne uitgebreid naar billboards, bioscopen en komt er een online film. Ook hangen er posters op alle vuurwerkverkooppunten.



De campagne is een samenwerking van het Ministerie van Infrastructuur en Mileu, Brandweer Gooi & Vechtstreek, VeiligheidNL, Stichting Vuurwerkcheck, de Branchevereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) en de politie.

Bron
 
Back
Bovenaan