Kwaliteit consumentenvuurwerk verbetert niet

moontan

VWC lid
Kwaliteit consumentenvuurwerk verbetert niet

DEN HAAG (ANP) - De kwaliteit van het consumentenvuurwerk is de laatste jaren nauwelijks verbeterd. Ook dit jaar blijkt ruim een kwart van het geteste vuurwerk niet aan de eisen te voldoen. Dat meldde de Vliegende brigade Vuurwerk van de VROM-inspectie donderdag.

Het afgekeurde vuurwerk is uit de handel genomen. De kans dat consumenten in winkels toch vuurwerk meekrijgen dat niet deugt, is niettemin groot. De inspectie heeft maar 5 procent van het totale legale aanbod kunnen controleren.

http://www.upc.nl/upclive/nieuws/binnenland/2090/20905709.html?entryId=4652595

Veel vuurwerk nog steeds onveilig
De kans dat consumenten in winkels vuurwerk meekrijgen dat niet deugt, is groot. De brigade Vuurwerk van VROM zegt dat de kwaliteit van het vuurwerk de laatste jaren nauwelijks is verbeterd.

Ook dit jaar voldoet ruim een kwart van het geteste vuurwerk niet aan de eisen. Het is bijvoorbeeld instabiel, waardoor het bij het afsteken kan omvallen. Het afgekeurde vuurwerk is uit de handel genomen.

De inspectie heeft tot nu toe ongeveer vijf procent van het totale legale aanbod kunnen controleren. Aan illegaal vuurwerk is tot nu toe ruim 160.000 kilo ontdekt en in beslag genomen.
nos

Dit verbaasd mij niet.
Heb dit jaar al heel wat demo's/shows gezien waar menig potje om viel.
Wat ik ook veel gezien heb is dat de bombette's vaak erg laag(op de grond) knallen.

Elk jaar weer komt vrijwel hetzelfde bericht. Alsof ze het geagendeerd hebben. Natuurlijk zullen er artikelen bij zijn die niet conform de specificaties zijn. Deze worden dan afgekeurd. Maar laat ik dan wel even een stukje relevante informatie bijvoegen dat VROM telkens vergeet te vermelden;

- Iets teveel kruitinhoud = afgekeurd
- Lont iets te lang/kort = afgekeurd
- Bepaalde afwijkingens aan het etiket = afgekeurd
- Single shot die na het afvuren omvalt = afgekeurd

Natuurlijk baggetaliseer ik absoluut niet de artikelen waar echt iets mee aan de hand is. Het is goed dat hiernaar gekeken en gereageerd wordt, Wat ik vooral duidelijk wil maken met bovenstaande punten is dat VROM best wat mag nuanceren. Is er overigens ergens inzage in de lijst met afgekeurde producten en de reden waarom?

Cameo

Elk jaar weer komt vrijwel hetzelfde bericht. Alsof ze het geagendeerd hebben. Natuurlijk zullen er artikelen bij zijn die niet conform de specificaties zijn. Deze worden dan afgekeurd. Maar laat ik dan wel even een stukje relevante informatie bijvoegen dat VROM telkens vergeet te vermelden;

- Iets teveel kruitinhoud = afgekeurd
- Lont iets te lang/kort = afgekeurd
- Bepaalde afwijkingens aan het etiket = afgekeurd
- Single shot die na het afvuren omvalt = afgekeurd

Natuurlijk baggetaliseer ik absoluut niet de artikelen waar echt iets mee aan de hand is. Het is goed dat hiernaar gekeken en gereageerd wordt, Wat ik vooral duidelijk wil maken met bovenstaande punten is dat VROM best wat mag nuanceren. Is er overigens ergens inzage in de lijst met afgekeurde producten en de reden waarom?

Cameo

Dat zijn ook echt redenen om iets af te keuren ja.:bonk:
Bombettes van legaal vuurwerk knallen opvallend vaak laag en terecht dat die afgekeurd worden dat is gewoon gevaarlijk,maar wat voor gevaar brengt een omvallende single shot na lansering?

Dat zijn ook echt redenen om iets af te keuren ja.:bonk:
Bombettes van legaal vuurwerk knallen opvallend vaak laag en terecht dat die afgekeurd worden dat is gewoon gevaarlijk,maar wat voor gevaar brengt een omvallende single shot na lansering?

waarschijnlijk dat de single shot dan ook tijdens het afschieten van richting kan veranderen, waardoor de bombette dus een afwijkende baan heeft na het lanceren. dit kan dan weer gevaar opleveren.

waarschijnlijk dat de single shot dan ook tijdens het afschieten van richting kan veranderen, waardoor de bombette dus een afwijkende baan heeft na het lanceren. dit kan dan weer gevaar opleveren.

Die kans is zeer klein. Als een tube stabiel staat, dan is het juist de liftcharge (dus het afzetten van de bombette uit de tube) die een soort terugslag geeft. De baan van de bombette is dan allang gezet. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat sommige single shots omvallen als er hevige wind staat. En als deze dan net omvalt VOOR de bombette wordt afgevuurd ontstaat inderdaad een gevaarlijke situatie. Maar dat is dus een andere situatie dan hierboven omschreven.

Cameo

Lang leve het keuringenstelsel van België! En maar klagen en mekkeren dat het belgische vuurwerk gevaarlijk is.. De realiteit is echter anders!

Terwijl in België al het consumentenvuurwerk vóór het de markt op komt gekeurd dient te zijn.. Krijgt vrom het nog niet eens voor elkaar om meer dan 5 procent te inspecteren...

Waar gaat het toch iedere keer fout in dit land!?

Wel opvallend dat we elk jaar dezelfde nieuwsberichten krijgen, na het KVK vuurwerk wat niet meer te koop is in België nu ook dit bericht. Berichten over een algemeen verbod zullen na oud&nieuw vast wel weer de ronde doen...

Misschien kunnen ze een keer wat schrijven over hoe ongelukken met een bepaald procent omlaag kunnen, bijvoorbeeld met het gebruik van een vuurwerkbril.

\\edit: zie net dat berichten over het verbieden er al weer zijn.

Wel opvallend dat we elk jaar dezelfde nieuwsberichten krijgen, na het KVK vuurwerk wat niet meer te koop is in België nu ook dit bericht. Berichten over een algemeen verbod zullen na oud&nieuw vast wel weer de ronde doen...

Misschien kunnen ze een keer wat schrijven over hoe ongelukken met een bepaald procent omlaag kunnen, bijvoorbeeld met het gebruik van een vuurwerkbril.

\\edit: zie net dat berichten over het verbieden er al weer zijn.

Juist en babypijlen per direct verbieden,daar gebeuren veel ongelukken mee die we zo kunnen voorkomen of maak ze gewoon 8 euro per slof.

VROM laat de kinderen toch ook les geven op school over vuurwerk. pfffff onder t mom van wij hebbe t zo druk. Laat ze zelf maar voor de klas staan

Hmm lijkt net of legaal vuurwerk net zo gevaarlijk zoniet gevaarlijker is dan illegaal...

Illegaal gaat blijkbaar minder verkeerd als je zelf goed alles neerzet etc..
Misschien omdat het idd prof vuurwerk is, er ook algemeen betere kwaliteit is?

I.p.v goedkoop gefabriceerde consumenten potjes, om even snel geld binnen te halen...?

Dat potten om kunnen vallen vind ik iets dat gewoon te ver gaat...

Hoop niet dat iemand bij mij in de buurt legale potjes afsteekt, straks moet ik nog de hele avond opletten ;) moet niet gekker worden hehe

Ik had vorig jaar een super 4 pot van dynasty.
Daar knalde 3 shots van de 16 vlak boven de grond waardoor ik 2 brand vlekken in mijn jas had

Die kans is zeer klein. Als een tube stabiel staat, dan is het juist de liftcharge (dus het afzetten van de bombette uit de tube) die een soort terugslag geeft. De baan van de bombette is dan allang gezet. Overigens kan ik mij wel voorstellen dat sommige single shots omvallen als er hevige wind staat. En als deze dan net omvalt VOOR de bombette wordt afgevuurd ontstaat inderdaad een gevaarlijke situatie. Maar dat is dus een andere situatie dan hierboven omschreven.

Cameo

ja goed, je kan ook een 3" uit een losse buis schieten als deze op een vlakke ondergrond staat; maar goed. ik denk dat als een single shot niet omvalt na het afschieten, hij zeker niet om zal vallen tijdens het afschieten.

Kwart vuurwerk ondeugdelijk
Nieuwsbericht | 17-12-2009

Bij onderzoek van ingevoerd consumentenvuurwerk blijkt ruim een kwart van het geteste vuurwerk niet aan de eisen te voldoen. Dat meldt de Vliegende brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie op basis van controles in de afgelopen maanden.

Het afgekeurde vuurwerk mag niet in de handel worden gebracht. Het percentage niet-deugend vuurwerk ligt met 26 procent dit jaar iets onder het gemiddelde van de afgelopen jaren. Gemiddeld blijkt sinds 2002 dertig procent van het geteste geïmporteerde vuurwerk niet te deugen, meldt de VROM-Inspectie in de Themarapportage Vuurwerk.

De VROM-Inspectie test elk jaar van elke importeur een aantal artikelen op basis van een risicoanalyse. Bij deze artikelen kijkt de Inspectie ondermeer of het vuurwerk niet omvalt tijdens het ontbranden, of het hoog genoeg explodeert, hoe lang de lontvertraging duurt en hoeveel kruit een artikel bevat. Uit dit onderzoek blijkt ook dit jaar net als voorgaande jaren weer geen serieuze verbetering van de kwaliteit van het consumentenvuurwerk.

De Themarapportage Vuurwerk is de eerste publicatie in een nieuwe serie ‘De Staat van het Toezicht’, die de VROM-Inspectie uit gaat brengen. In deze rapportages wordt in beeld gebracht hoe het staat met het toezicht en opsporing op de terreinen waarvoor het ministerie van VROM verantwoordelijk is.

VROM is verantwoordelijk voor het beleid voor de opslag en bewerking van vuurwerk en voor de producteisen die aan vuurwerk worden gesteld. De productveiligheid is een aanhoudende zorg. Daarnaast blijft ook de strijd tegen de import van illegaal vuurwerk aandacht vragen.

Met de Chinese autoriteiten worden afspraken gemaakt om toe te zien op een betere classificatie van vuurwerk. Handelaren in vuurwerk mogen in de toekomst alleen nog vuurwerk importeren met een vergunning van het ministerie van VROM.

Uit de rapportage blijkt verder dat provincies en gemeenten de vuurwerkopslagen goed onder controle houden en dat de naleving van de eisen aan opslagen op een hoog niveau ligt. Bij evenementen waar professioneel vuurwerk wordt gebruikt, blijkt bij controle in de helft van de gevallen een overtreding te worden vastgesteld van de regels voor het melden van het gebruikte vuurwerk of de producteisen. Hier is de naleving onvoldoende, constateert de Inspectie.

http://www.vrominspectie.nl/actueel/nieuws/kwart-vuurwerk-ondeugdelijk.aspx

Als je kijkt hij het vuurwerk getest wordt, kun je eigenlijk niet nagaan hoe veilig het vuurwerk is. Een cake op zijn zij leggen en afsteken is naar mijn idee een gedegenereerde test om cakes te testen

Vuurwerk nog steeds onveilig

Het overgrote deel van de overlast en van het aantal letselgevallen tijdens oud en nieuw wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Ondanks alle inspanningen is in Nederland nog steeds veel levensgevaarlijk vuurwerk in omloop. Wat zijn zoal de gevaren van een lawinepijl en een vlinder? En welke schade kunnen babypijltjes aanrichten?

De VROM-Inspectie houdt toezicht op de kwaliteit van consumentenvuurwerk. Wat zijn daarvan de resultaten? In samenwerking met TNO demonstreert de Vliegende Brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie de risicos van een aantal veel voorkomende soorten illegaal vuurwerk.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Back
Bovenaan