Kruithoeveelheid per compartiment anno 2022

Kaboem1989

VWC lid
Ik was benieuwd naar wat huidig het "zwaarste" (lees hoogste gewicht pyrotechnische stoffen) legale vuurwerk is dat we in Nederland kunnen kopen. Daarom heb ik de wet- en regelgeving erbij gepakt en vond hierin wat opmerkelijks. Het gaat over de "Regeling aanwijzing consumenten- en theathervuurwerk".

In Bijlage I van dit document staat per soort vuurwerk de "maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen", totalen en per compartiment. Voor "Batterij enkelschotsbuizen" is dit maar 15 gram per compartiment. Mij staat me bij dat dit een aantal jaar geleden nog 25 gram was. Voor "Combinaties van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotbuizen" lees ik dat dit 25 gram per compartiment is.

Als ik dit zo overdenk; Als producent/importeur vervang je een van de tubes van de cake voor een mijn tube en hierdoor mag ieder compartiment 25 ipv 15 gram kruit bevatten. (Ik denk bijvoorbeeld aan de Sonic Shells van Lesli die met een mijn begint.) Uiteraard moet het totaal nog steeds onder de 500 gram blijven.

Aan de andere kant, er zijn genoeg cakes met weinig schoten (19 a 25 schoten) die ~500 gram kruit bevatten; dat komt neer op ~20 gram per tube. Voldoen die wel aan de regelgeving?

Weet iemand hier meer over?

In algemene zin staat mij bij dat het toevoegen van één mine inderdaad de truc is om dit te omzeilen.

Altijd al zo geweest (sinds de wijzigingen dus tot 25gr/tube max) vandaar de verplichte mine in elke cake met meer dan 15gr/tube

In algemene zin staat mij bij dat het toevoegen van één mine inderdaad de truc is om dit te omzeilen.

Mine hoeft niet persé maar wordt wel altijd gebruikt. Het gaat om een combinatie van.. waardoor er 25 gram in een enkelschotsbuis kan worden gebruikt ( fontein / mine / romeinse kaars / enkelschotsbuis ). Dus 1 mine of fontein oid is al voldoende inderdaad. Alleen meer dan 20 gram puur voor een boeket is in het algemeen ongebruikelijk in 30mm, meestal komen ze aan die 25 gram als er nog een mine / tail onder het boeket zit. In 30mm prof zit vaak zo'n 17 tot 20 gram per boeket ( met hier en daar uitzonderingen natuurlijk , ligt ook aan het effect ).

Beetje technisch verhaal maar is voortgekomen uit de oude wetgeving en overlappend met de CE regelgeving. Zogenaamd om de markt te beschermen maar meer om buitenlands vuurwerk niet op de Nederlandse markt te krijgen. In ieder ander Europees land is het gewoon 25 gram per tube in F2, punt. Geen verplichte combinatie.

Corrigeer me als ik het fout heb: Wat je ook moet meerekenen in die 25 gram als deze gebruikt word is de burst 2 gram en de lift 4 gram (?) . Deze moet je dan ook weer aftrekken van die 25 gram als ik het juist heb.

Corrigeer me als ik het fout heb: Wat je ook moet meerekenen in die 25 gram als deze gebruikt word is de burst 2 gram en de lift 4 gram (?) . Deze moet je dan ook weer aftrekken van die 25 gram als ik het juist heb.

Klopt inderdaad, alles met kruit van die tube moet meegerekend worden. Dus lift, eventueel mine, prime/preburner, burst.

Ook een leuk voorbeeld zijn vuurpijlen in Duitsland waar maximaal 20 gram in mag. Waarvan bovenstaande allemaal meegeteld moet worden, dan houd je haast niks over voor het boeket zelf. En toch weet Funke er nog iets leuks van te maken, vaak beter dan die 40 grams pijlen die wij hadden.

Laatst bewerkt:
Als het 25 gram per tube in een box mag zijn, waarom zie ik dan alleen 100 shots 2 Kg NEM en nooit 100 shots 2,5 Kg. Dat zie ik natuurlijk wel in Belgie en Duitsland. Reden?

Als het 25 gram per tube in een box mag zijn, waarom zie ik dan alleen 100 shots 2 Kg NEM en nooit 100 shots 2,5 Kg. Dat zie ik natuurlijk wel in Belgie en Duitsland. Reden?

De reden is dat er maar 2KG in een compound mag maximaal. En met wat ik hierboven zeg, 25 gram per tube is eigenlijk zinloos tenzij er een mine of dikke tail onder zit. In een 30mm tube zit bijna nooit meer dan 17 tot 20 gram ( met wat uitzonderingen ). Funke gebruikt veel mines / tails dus dan kom je er wel aan. Die 100sh uit Belgie die jij bedoelt zijn 5 x 500 grams cakes in een cakebox dus, geen compounds. Belgie is helemaal apart, daar mag maar 1000 gram kruit per persoon worden verkocht dus 2KG compounds zijn daar niet mogelijk. Die 2.5KG 100sh moeten dus in meerdere keren / met meerdere personen worden afgehaald.

Ik was benieuwd naar wat huidig het "zwaarste" (lees hoogste gewicht pyrotechnische stoffen) legale vuurwerk is dat we in Nederland kunnen kopen. Daarom heb ik de wet- en regelgeving erbij gepakt en vond hierin wat opmerkelijks. Het gaat over de "Regeling aanwijzing consumenten- en theathervuurwerk".

In Bijlage I van dit document staat per soort vuurwerk de "maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen", totalen en per compartiment. Voor "Batterij enkelschotsbuizen" is dit maar 15 gram per compartiment. Mij staat me bij dat dit een aantal jaar geleden nog 25 gram was. Voor "Combinaties van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotbuizen" lees ik dat dit 25 gram per compartiment is.

Als ik dit zo overdenk; Als producent/importeur vervang je een van de tubes van de cake voor een mijn tube en hierdoor mag ieder compartiment 25 ipv 15 gram kruit bevatten. (Ik denk bijvoorbeeld aan de Sonic Shells van Lesli die met een mijn begint.) Uiteraard moet het totaal nog steeds onder de 500 gram blijven.

Aan de andere kant, er zijn genoeg cakes met weinig schoten (19 a 25 schoten) die ~500 gram kruit bevatten; dat komt neer op ~20 gram per tube. Voldoen die wel aan de regelgeving?

Weet iemand hier meer over?

Welkom op het Forum! Wat een bijzonder specifieke en vakinhoudelijke vraag als eerste en enige post van je op dit Forum. Ben daarom toch ook wel benieuwd waar die interesse in deze specifieke materie zo opeens vandaan komt? Wat is de achtergrond c.q. doel van jouw vraag?

De reden is dat er maar 2KG in een compound mag maximaal. En met wat ik hierboven zeg, 25 gram per tube is eigenlijk zinloos tenzij er een mine of dikke tail onder zit. In een 30mm tube zit bijna nooit meer dan 17 tot 20 gram ( met wat uitzonderingen ). Funke gebruikt veel mines / tails dus dan kom je er wel aan. Die 100sh uit Belgie die jij bedoelt zijn 5 x 500 grams cakes in een cakebox dus, geen compounds. Belgie is helemaal apart, daar mag maar 1000 gram kruit per persoon worden verkocht dus 2KG compounds zijn daar niet mogelijk. Die 2.5KG 100sh moeten dus in meerdere keren / met meerdere personen worden afgehaald.

Dank voor de uitleg, maar dat maakt mijn vraag weinig anders. Waarom zie ik in Nederland dan zelden 5 x 500 gram in een cake. Hoe je het ook wendt of keert het is vrijwel zonder uitzondering 20 gram per tube en in Belgie dus 25 gram.

Ik snap ook niet waarom dat zo weinig uitmaakt. Wel een beetje: hoe groter het gewicht hoe minder een bepaalde toevoeging zal uiitmaken. 5 gram erbij bij 1 gram is een enorm verschil. 5 gram bij 100 gram is maar 5% verschil. Maar is het niet zo dat die Belgische cakeboxen toch echt wat steviger zijn met vaak langere hangtijden vanwege die 5 gram exta. In procenten is het 25% meer?

Ik gebruik al jaren dit forum als achtergrond-informatie voor mijn interesse in vuurwerk, maar had me nog nooit lid gemaakt. Ik ben fan van grote en bijzondere effecten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan toen we nog single shots van 40 gram hadden en we nog vuurpijlen van 40 gram mochten afsteken. Toen ik recentelijk de huidige regelgeving erbij pakte, vreesde ik ervoor dat de cakes nu ook al teruggeschroefd waren naar 15 gram per tube. Vandaar deze vraag en dit topic.

Schiet mij wel een vraag naar binnen:

Enkel schots mines 50 mm max 50 gram waren de standaard. Is daar nog iets in veranderd? (ben dat ff kwijt)

Schiet mij wel een vraag naar binnen:

Enkel schots mines 50 mm max 50 gram waren de standaard. Is daar nog iets in veranderd? (ben dat ff kwijt)

Nee niks in veranderd ( F2 mines mogen tot 50 gram en 50mm inderdaad ) en helaas wordt deze categorie niet nuttig gebruikt door de importeurs terwijl je daar hele dikke producten mee kan maken.. in mijn ogen dikker dan een toen der tijd Nederlandse aangepaste F3 singleshot ( mocht qua hoeveelheid flash voor de burst maar de hoeveelheid van een F2 singleshot hebben ).

Ik weet eerlijk gezegd niet waarom dingen als de Crazy tails van China red dan weg zijn want dat is toch gewoon een mine?

Gecombineerde effecten van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotsbuizen.

500 gram pyrotechnische stoffen of preparaten; alleen combinaties toegestaan van fonteinen, mijnen, Romeinse kaarsen en enkelschotsbuizen, waarbij fonteinen en mijnen afzonderlijk functioneren en voldoen aan de individuele eisen die in deze tabel aan de genoemde onderdelen zijn gesteld en waarbij enkelschotsbuizen aan de volgende individuele eisen voldoen:

a.effect: uitstoot van de pyrotechnische unit, waardoor een licht- of geluidseffect in de lucht ontstaat;

b.categorie: F2; en

c.maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten:

25 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan; en

Romeinse kaarsen aan de volgende individuele eisen voldoen:

a.effect: achtereenvolgende uitstoot van pyrotechnische units, waardoor een serie licht- of geluidseffecten in de lucht ontstaan;

b.categorie: F2; en

c.maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten: twee of meer pyrotechnische units tot een gezamenlijk gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten van ten hoogste 50 gram waarbij het gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten per pyrotechnische unit niet meer bedraagt dan 10 gram; niet meer dan 5 pyrotechnische units met burstlading, ieder met of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2020-12-01

Wel gek dat de romeinse kaarsen er ook nog in vermeld staan ?!

Een mine mag ook gewoon een bombette bevatten.

Inderdaad. Zover ik de regelgeving nu begrijp, wordt daarin de term "pyrotechnische unit" gebruikt voor het woord bombette. En ik lees dat een mijn maximaal 5 van deze pyrotechnische unit's mag bevatten. (Wel per stuk maar met de helft aan burst-lading t.o.v. een standaard bombette van een enkelshotsbuis van een cake).

Zijn de "nieuwe" single shots van tegenwoordig, na het verbod op single shots van een paar jaar geleden, eigenlijk gewoon hetzelfde als vroeger alleen dan met minder burst-lading?

Inderdaad. Zover ik de regelgeving nu begrijp, wordt daarin de term "pyrotechnische unit" gebruikt voor het woord bombette. En ik lees dat een mijn maximaal 5 van deze pyrotechnische unit's mag bevatten. (Wel per stuk maar met de helft aan burst-lading t.o.v. een standaard bombette van een enkelshotsbuis van een cake).

Zijn de "nieuwe" single shots van tegenwoordig, na het verbod op single shots van een paar jaar geleden, eigenlijk gewoon hetzelfde als vroeger alleen dan met minder burst-lading?

Klopt, alleen was dat natuurlijk niet de bedoeling na het verbod op de singleshots om de oude thunderkings na te maken door middel van kleine mines met knalbombettes. Dus die worden niet meer geimporteerd na de eenmalige import in 2020.

Maar een dikke sier mine is totaal anders, dat is iets wat ik altijd dik heb gevonden en helaas wordt er op die categorie niet maximaal ingespeeld. Daar kunnen ze echt dikke producten van maken, wat in mijn ogen dikker is dan een F3 singleshot.

Back
Bovenaan