Komende jaarwisseling een centrale vuurwerkshow. Nijmegen.

ylke

VWC lid
De gemeenteraad stemde woensdagavond in dat er tijdens de komende jaarwisseling een centrale vuurwerkshow zal komen. Inwoners houden wel de mogelijkheid om zelf vuurwerk af te steken. Met het besluit wil de raad de mensen een alternatief voor het particuliere vuurwerk bieden.

GroenLinks maakte samen met de VVD en D66 het voorstel. De gedachte erachter is dat met een centrale vuurwerkshow, die de gemeente in samenwerking met ondernemers moet organiseren, de overlast van particulier vuurwerk rondom de jaarwisseling wordt teruggedrongen.

Na de jaarwisseling zal bekeken worden of het aanbieden van een vuurwerkshow inderdaad gezorgd heeft voor minder overlast. De SP, DNF en PvdA zijn hier niet van overtuigd

Bron

Dus nu naast Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Apeldoorn, Hilversum, Naarden en Voerendaal nu ook in Nijmegen een centrale gemeentelijke vuurwerkshow. :rolleyes:

Ik snap niet zo goed waarom leden tegen een vuurwerkshow zijn wanneer ernaast ook gewoon consumenten vuurwerk mag worden afgestoken. Je zou maar in een tokkiebuurt wonen, dan ga je denk ik veel liever met je kinderen naar de grote show kijken, dan naar het Cobra-6 hockey en 'raad waar de pijl heen gaat' van de lokale aso's.

Minder overlast? No way, maar ik kan best begrijpen dat een show een meerwaarde kan zijn voor een stad en haar burgers. Het is, bijna letterlijk, aan ons om te laten zien dat er ook in de straat een mooie, veilige 'show' kan worden gegeven, maar ik gun het mensen die van een groots buitenfeestje houden, ook wel een mooie show. Ik ben eenmalig met oud en nieuw in Londen geweest, harstikke gezellig en een prachtige vuurwerkshow rondom de London Eye.

Voorschoten mag ook bij het lijstje.
En er zijn een aantal gemeenten die er over denken.

ja en vast in december allemaal terug krabbelen omdat er te weinig pyrotechnikers zijn.
en wat dan want hoeveel gediplomeerde groot vuurwerkers heeft nederland er 160 ???.

ja en vast in december allemaal terug krabbelen omdat er te weinig pyrotechnikers zijn.
en wat dan want hoeveel gediplomeerde groot vuurwerkers heeft nederland er 160 ???.

Ja klopt, en lang niet allemaal zullen op oud&nieuw beschikbaar zijn, en voor een beetje een fatsoenlijke show heb je wel meer als één certificaathouder nodig.

Al dat gelul van groenlinks dat ze consumentenvuurwerk willen verbieden en dan elke gemeente (400 stuks dus...) een eigen show, pfff, die gasten snappen er geen flikker van, ze lopen gewoon onzin te roepen zonder research te doen en alle nieuwssites nemen die bullshit klakkeloos over :frusty:

Achterbakse eikels zijn het. Een verbod op consumentenvuurwerk proberen af te dwingen door middel van propaganda tegen vuurwerk, met als voorwaarde dat elke gemeente een eigen show krijgt maar als het verbod er dan is dan komt de aap uit de mouw en dan zijn er niet genoeg certificaathouders voor alle gemeentes.

Momenteel zijn er 150 gecertificeerde grootvuurwerkers.

Met minimaal 1 certificaathouder per show kun je dus in maximaal 150 gemeenten een show schieten.
Nederland heeft 390 gemeenten met daarin soms meerdere dorpen, dus reken maar uit.
Vaak staan er meerdere bezigers op een show dus 150 gemeenten ga je niet halen.

Maar goed, allemaal leuk en aardig, maar het hoeft natuurlijk geen Nederlandse pyrotechnicus te zijn die de show verzorgd. Denk aan Belgen en Duitsers.

Maar goed, allemaal leuk en aardig, maar het hoeft natuurlijk geen Nederlandse pyrotechnicus te zijn die de show verzorgd. Denk aan Belgen en Duitsers.

Mag best een Belg of Duitser zijn als die maar Nederlandse papieren heeft.
Dat zijn er dus precies 150; inclusief Belgen en Duitsers. :wink:

En daar van zullen er wel al best wat lopen in bv. Rotterdam en andere grote show.
Denk dat je voor nog geen 50 gemeentes een show kunt organiseren.

Wel een grote show of niet dat maakt mij niks uit, het gaat om de achterliggende gedachten van de burgemeesters en GroenLinks. ze willen op deze manier er voor zorgen dat consumentenvuurwerk verboden word, dat de niet wetende burger er in trapt kan ik nog inkomen door al de media van deze tijd, maar een burgemeester die zich alles wijs laat maken snap ik niet, die heeft genoeg middelen om de waarheid aan te horen en een goed oordeel te maken dat GL snap ik wel die zijn niet slimmer en denken maar aan een ding kosten wat het kost en dat gaat ze nog duur komen te staan.

Wel een grote show of niet dat maakt mij niks uit, het gaat om de achterliggende gedachten van de burgemeesters en GroenLinks. ze willen op deze manier er voor zorgen dat consumentenvuurwerk verboden word, dat de niet wetende burger er in trapt kan ik nog inkomen door al de media van deze tijd, maar een burgemeester die zich alles wijs laat maken snap ik niet, die heeft genoeg middelen om de waarheid aan te horen en een goed oordeel te maken dat GL snap ik wel die zijn niet slimmer en denken maar aan een ding kosten wat het kost en dat gaat ze nog duur komen te staan.

Ik denk dat een aantal burgemeesters wel ter goeder trouw is.
Alleen hebben ze geen idee van veiligheidsafstanden, bevoegde schieters en kosten.
Een show als in Sydney bekt nou eenmaal lekker; dat wil iedereen wel.

Politici zijn wel vaker ver verwijderd van de werkelijkheid.

Allemaal leuk die centrale shows maar het is natuurlijk wel weer de kleine stap richting het verbod van....

Dat vind ik wat makkelijk, er wordt hier wel erg vaak gefocust op het negatieve effect. Wanneer er een centrale vuurwerkshow is, is men ook minder geneigd om zelf vuurwerk mee te nemen naar de feestlocatie. De grootste problemen doen zich niet voor bij jou en mij in de straat, maar vaker bij een grote verzameling van alcohol nuttigende mensen. Bekijk de beelden van oud en nieuw op de dam maar eens, ik denk dat een centrale show daar voor minder problemen zou zorgen.

Het is niet iedere gemeente te doen om het verbod, men wil het aantal trauma's en de overlast terugdringen. En dan heb ik het niet over de 'overlast' van mooi/leuk vuurwerk op oud en nieuw waar vast wel eens een buur over klaagt, maar de aso's die zich niet weten te gedragen. Je zal altijd buren hebben die niks met vuurwerk hebben, maar als alle vuurwerkbezigers zich allen netjes zouden gedragen, dan repte niemand hierover.

Wij als liefhebbers moeten juist tentoonspreiden hoe wél om te gaan met vuurwerk, zonder daar een ander echt tot last mee te zijn. Dat doe je niet door iedere gemeente af te branden, maar door middel van begrip met elkaar tot een fijne jaarwisseling te komen. Een 'wedloop' tot een 'alles of niets' wordt niemand beter van.

Dat vind ik wat makkelijk, er wordt hier wel erg vaak gefocust op het negatieve effect. Wanneer er een centrale vuurwerkshow is, is men ook minder geneigd om zelf vuurwerk mee te nemen naar de feestlocatie. De grootste problemen doen zich niet voor bij jou en mij in de straat, maar vaker bij een grote verzameling van alcohol nuttigende mensen. Bekijk de beelden van oud en nieuw op de dam maar eens, ik denk dat een centrale show daar voor minder problemen zou zorgen.

Het is niet iedere gemeente te doen om het verbod, men wil het aantal trauma's en de overlast terugdringen. En dan heb ik het niet over de 'overlast' van mooi/leuk vuurwerk op oud en nieuw waar vast wel eens een buur over klaagt, maar de aso's die zich niet weten te gedragen. Je zal altijd buren hebben die niks met vuurwerk hebben, maar als alle vuurwerkbezigers zich allen netjes zouden gedragen, dan repte niemand hierover.

Wij als liefhebbers moeten juist tentoonspreiden hoe wél om te gaan met vuurwerk, zonder daar een ander echt tot last mee te zijn. Dat doe je niet door iedere gemeente af te branden, maar door middel van begrip met elkaar tot een fijne jaarwisseling te komen. Een 'wedloop' tot een 'alles of niets' wordt niemand beter van.

Hmm ja heb je wel gelijk in natuurlijk maar op een of andere manier voelt het wel zo en dat is als vuurwerkliefhebber geen fijn idee. Maar ik ben nog niet zo bang dat er heel snel een totaalverbod komt dus laat die centrale shows dan maar komen. Verdienen de profs ook nog wat extra met oud&nieuw, ook al weet ik niet of die daar allemaal zo blij mee zijn....

ik ben benieuwd hoe ze dat allemaal willen gaan regelen ook met beveiliging en zo. nijmegen heeft alleen al 170.000 inwoners. als daar de helft al naar de zo,n vuurwerkshow komt dan heb je het gewoon over een evenement waar ook een hoop voor geregeld moet gaan worden. Het is dan niet alleen de Vuurwerkshowkosten maar ook het gebied omheen, beveiliging verkeersregelaars en zo. Ik denk dat de kosten voor zo,n show hoger zijn dan de kosten die ze hebben van het slopen.

Back
Bovenaan