KNRM rukt uit voor waargenomen vuurpijl

zenerdiode

VWC lid
Door: Roland de Jong

WESTKAPELLE - De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is vannacht ingezet nadat een vuurpijl was waargenomen.

Rond 04.30 uur melden twee verschillende personen dat zij boven zee een noodvuurpijl hadden gezien. Een Duitse toerist had een vuurpijl boven zee waargenomen en de bemanning van de zandzuiger Rio inkomende via het Oostgat had dezelfde pijl waargenomen. De bemanning van de zandzuiger kon niet met zekerheid zeggen of de pijl boven land of boven zee te zien was.

De KNRM-reddingboot Uly werd ingezet en er werden zoekslagen
gemaakt rond Westkapelle. Na anderhalf uur, toen het al licht begon te worden, werd de zoekactie in overleg met de kustwacht beëindigd.

Waarschijnlijk was de vuurpijl boven land afgestoken.

(bron: www.hvzeeland.nl )

Helemaal mee eens! Die noodsignalen zijn voor nood en niet om zomaar voor de lol te gebruiken.

Niet alleen krijg je situaties zoals deze, maar ze zijn ook zeer brandgevaarlijk. Zo'n ding blijft maar branden en wordt normaal gedoofd door het water waar ie in land. Lijkt me niet zo prettig als zo'n brandend ding op je huis, schuurtje, auto etc. land...

Helemaal mee eens! Die noodsignalen zijn voor nood en niet om zomaar voor de lol te gebruiken.

Niet alleen krijg je situaties zoals deze, maar ze zijn ook zeer brandgevaarlijk. Zo'n ding blijft maar branden en wordt normaal gedoofd door het water waar ie in land. Lijkt me niet zo prettig als zo'n brandend ding op je huis, schuurtje, auto etc. land...

ze zijn vaak al uitgebrand boven water hoor:) voor de rest heb je helemaal gelijk hoor!:wink:

Zijn vette dingen, maar als je ze af wilt steken denk dan eerst heel goed na!

Ik was in de veronderstelling dat zo'n ding lang genoeg bleef branden om gedoofd te worden door het water.
Ik heb overigens geen ervaring met deze dingen dus ik kan het mis hebben.

Ernstvuurwerk:

Een speciale vorm van Professioneel vuurwerk is Ernstvuurwerk. Dit vuurwerk is in Nederland voor vrijwel iedereen te koop, maar het mag niet als vuurwerk gebruikt worden. Denk hierbij aan noodsignalen zoals fakkels, rooksignalen, en signaalflares. Vooral die laatste is de afgelopen jaren erg populair geworden. Het is een buis met aan de onderkant een handvat, dat gedraaid kan worden (of een touwtje waaraan getrokken moet worden). Als je aan het handvat draait, schiet er een komeet uit die al snel tientallen meters hoog aan een parachuutje naar beneden komt zeilen.

Zo hangt er ruim een halve minuut een fel brandende komeet in de lucht. Vrijwel ongevaarlijk zou je denken. Toch is dit vuurwerk levensgevaarlijk! De vuurkogel is gemaakt om in noodsituaties op schepen gebruikt te worden. De kogel blijft dus zo lang mogelijk doorbranden, totdat deze gedoofd wordt door het water. Op land blijven deze kogels vaak doorbranden als ze op de grond terecht zijn gekomen. Als zo'n lichtbol op een auto of huis valt, kan er brand ontstaan, en als zo'n gloeiende kogel op een mens of dier terecht komt zijn de gevolgen al helemaal niet te overzien.

Hoewel het volgens de wet verboden is om dit vuurwerk buiten noodsituaties te gebruiken, gedogen de meeste gemeentes het gebruik van dit ernstvuurwerk tijdens oud en nieuw.
Bron: http://www.pyroplaza.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=37%3Apagina&id=61%3Aprofessioneel-vuurwerk&Itemid=80

Of het nu wel of niet brand tot het water raakt is op zich niet eens zo belangrijk. Dat dit niet als vuurwerk gebruik dient te worden is duidelijk.

Hier nog een site met het verzoek om deze dingen niet als consumenten vuurwerk te gebruiken:
Het gevaar van scheepsvuurwerk.

En nog wat artikelen waarin wordt aangetoond dat het flink mis kan gaan bij oneigenlijk gebruik:
10 maanden cel geëist voor dood door lichtkogel
Lichtkogel vernielt oogst tuinbouwbedrijf van Marrewijk in Vierpolders
Seinkogel paintballers richt veel schade aan

Laatst bewerkt:
Die noodfakkels blijven afhankelijk van welke je hebt wel een poosje branden inderdaad. Je hebt lichtkogels, je hebt parachuten en gewoon signal flares van verschillende tijdsduren.

Het is niet bedoeld als vuurwerk. En redelijk makkelijk te krijgen.

Ik was in de veronderstelling dat zo'n ding lang genoeg bleef branden om gedoofd te worden door het water.
Ik heb overigens geen ervaring met deze dingen dus ik kan het mis hebben.

Klopt hoor ze blijven gewoon doorbranden, ook als ze in aanraking met water komen.

Heb al vaker gezegt in het topic van Loots dat die dingen niet als vuurwerk te koop moeten zijn. (Betreft daar dan fakkels maar is inprincipe het beste)

Vind het helemaal balen voor de mensen van de KNRM over het algemeen zijn dat vrijwillegers die gewoon uit hun bed worden gebeld midden in de nacht dat ze moeten komen. En dan word er een zoek actie op touw gezet en blijkt het achteraf te gaan om een mafkees die een noodsignal heeft afgestoken. :angry:

bij dolfijn in baarle verkopen ze parachute pijlen zijn dat ook signalen voor inde scheepvaart.
en wat is dan het efefct van zon pijl?

Die signaalkogels zijn leuk maar aleen op oud en nieuw, Die dingen zijn zowiezo gevaarlijk ook op oud en nieuw natuurlijk maar als je ze niet op oud en nieuw afsteekt krijg je dit soort dingen.
als je ze afsteekt doe het dan aleen op oud en nieuw

Back
Bovenaan