Klanken van jarig orkest begeleiden Nationaal Vuurwerk Rotterdam

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Het Nationale Vuurwerk op de Nieuwe Maas in Rotterdam wordt komende jaarwisseling begeleid door muziek van het Rotterdams Philharmonish Orkest. Het bijzondere optreden is de afsluiter van het jubileum van het orkest dat dit jaar een eeuw bestaat.

De orkestleden spelen niet live tijdens de jaarwisseling. Ze nemen het speciaal gecomponeerde stuk vrijdag al op. De combinatie van de muziek en het vuurwerk komt heel nauw. Elke noot is precies afgestemd op de pijlen die worden afgeschoten.

Het is de twaalfde keer dat het Nationale Vuurwerk wordt gehouden op de Erasmusbrug. Het vuurwerk trekt elk jaar tienduizenden toeschouwers.

Bron

interessant, benieuwd wat voor compositie dit gaat worden. Ik heb vaker speciaal gecomponeerde stukken mogen horen tijdens vuurwerken. De ene keer wat meer geslaagd als het andere.

Een van de wat bekendere en geslaagde stukken die speciaal voor een vuurwerk is gecomponeerd is Reflections of Earth voor Disney: https://www.youtube.com/watch?v=ZTgyMrxmteg Deze is speciaal geschreven voor het vuurwerk in het Epcot park van het Walt Disney World Resort in Orlando.

Ja er zijn altijd uitzonderingen.

Volgens mij is het in Rotterdam ook max 3 inch 4 inch? Dat vind ik ook een groot probleem voor pyro musicals. De lagen die je in buitenlandse shows op muziek ziet kan men hier simpelweg niet neerzetten. Daardoor vertaalt de opbouw in de muziek niet naar wat je in de lucht ziet en ik vind dat men in nederland te weinig budget heeft om vol genoeg te schieten.

Ander probleem vind ik dat als je op 300 meter afstand staat te kijken, de effecten misschien wel synchroon lopen met de muziek maar de knal door de afstand te laat komt.

Een goed uitgevoerde pyromusical vind ik magistraal mooi echter valt het gewoon te vaak tegen en in nl schieters heb ik weinig vertouwen.

Ja er zijn altijd uitzonderingen.

Volgens mij is het in Rotterdam ook max 3 inch 4 inch? Dat vind ik ook een groot probleem voor pyro musicals. De lagen die je in buitenlandse shows op muziek ziet kan men hier simpelweg niet neerzetten. Daardoor vertaalt de opbouw in de muziek niet naar wat je in de lucht ziet en ik vind dat men in nederland te weinig budget heeft om vol genoeg te schieten.

Ander probleem vind ik dat als je op 300 meter afstand staat te kijken, de effecten misschien wel synchroon lopen met de muziek maar de knal door de afstand te laat komt.

Een goed uitgevoerde pyromusical vind ik magistraal mooi echter valt het gewoon te vaak tegen en in nl schieters heb ik weinig vertouwen.

Er zijn bedrijven in Nederland zoals Dutch Fireworks Professional, Xena Vuurwerk, Pyro 4 enz die prima raad weten met wat kleiner kaliber. Budget is er genoeg in Rotterdam.. Het is maar net hoeveel je in eigen zak wenst te steken.. En dat gebeurd aardig in Rotterdam. Er zijn prima (Europese) shells met grotere uitwerking en kwaliteit in 3 en 4 inch.. echter moet je wel bereid zijn om hier voor te betalen. Polypen van bijvoorbeeld Parente in 3 en 4 inch hebben een lekkere burst knal en grote uitwerking om maar een voorbeeld te noemen.

Maar ik snap je wel dat even een accentje leggen of een wow momentje op een sub finale stuk met 5 of 6 inch helaas vaak niet gaat ivm met de strenge veiligheidsafstanden.

Back
Bovenaan