Kerst en oud en nieuw recepten

Torrr

VWC lid
Van Ischa kreeg ik de vraag of het mogelijk was om een topic te maken wat betreft recepten voor kerstdiners etc, wij vonden het een heel goed idee en bij deze dus dit topic. Let wel dat het echter puur een topic wordt over recepten en een eventuele aanvulling op een recept en dat er geen reacties gaan komen met daarin texten van ik vind het niet lekker, of gatver dat is niet te eten etc etc.

Leuk topic en wie weet doe je hier wel een idee op voor een super spannend en lekker kerstdiner :)

Veel plezier allemaal en ik ben benieuwd wat voor gerechten ik hier voorbij ga zien komen en nogmaals ISCHA bedankt voor het inbrengen van je idee !!

Dit lijkt me een leuk en smakelijk topic te worden. Ben zelf geen kok, kan net een eitje bakken, dus ben heel benieuwd waar jullie mee komen. Ischa idee is erg leuk.

Zal ik maar eens de aftrap doen dan :p

Leuk ipv de standaard oliebol met oud en nieuw:

Appelbol met rozijnen ,kaneel en een scheutje rum.

*1 pakje bladerdeeg (koopmans)
*10 appels, (geschild uitgehold met appelboor.)
*300 gram rozijnen.
*100 gram suiker
*2 borrelglaasjes rum of khalua(notenlikeur)
*2 eigeeltjes
*2 eetlepels kaneel

*Leg het bladerdeeg op de kant die bestuif is met bloem op een snijplank.
*Leg hier in het midden de geschilde uitgeholde appel.
*Meng de rozijnen met de suiker, kaneel en de rum/khalua.
*Vul hiermee voorzichtig de appels.
*Vouw nu het bladerdeeg wat onder de appel ligt over de appel heen.
*Druk het bladerdeeg aan de bovenkant voorzichtig aan met een vork.
*Bestrijk het bladerdeeg met de losgeklopte eierdooiers.

Bak af in een voorverwarmde oven op 180 graden 25 minuten.
Sprenkel de laatste 5 minuten wat suiker gemengd met kaneel en rum over de bol heen en laat meebakken.

374626_10150410692173806_512273805_8420328_1354426976_n.jpg

Smakelijk :)

Sateh op mijn manier:

*2 Kilo kipfilet of varkenshaas.
*200 Ml Ketjap Manis.
*100 Ml Chilisaus
*50 Ml Arachideolie
*2 Tenen knoflook.
*1 Eetlepel Cajun kruiden.
*1 Blokje kippenboullion of bij varkenshaas vleesboullion.
*1 eetlepel paprikapoeder
*1 Eetlepel Djahe
*1 Eetlepel Ketoembar
*1 Eetlepel Gemberpoeder
*50 Ml gembersiroop
*2 Eetlepels sambal
*1 rode peperzonder pitjes (optioneel)

*Snij het vlees in blokjes/repen van een goede 1,5 centimeter en leg apart in een bak .
*Doe vervolgens de knoflooktenen. de rode peper en de olie en boullionblokje in een maatbeker.
*Gebruik je staafmixer om dit fijn te krijgen.
*Meng dit vervolgens goed met de resterende ingredienten. en roer dit vervolgens door je vlees heen.
*Laat dit minimaal 6 uur marineren.
*Steek er vervolgens stokjes van groot als maaltijd of klein als hapjes.
*Even licht aanbakken in de pan en vervolgens afbakken in de oven op 150 graden.
*Grote stokjes met +/- 200 gram vlees 11 minuten.
*Kleinere stokjes +/- 100 gram vlees 7a8 minuten.

sate_nieuw.JPG

Smakelijk

Een overheerlijk recept voor de kerst!

Whiskey met eend! :p

Benodigdheden:
- Een eend van 5 kg.
- 2 flessen Schotse Whisky.
- Spekreepjes.
- Olijfolie.

Bereidingswijze:

De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.

Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.
Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.
Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povenkand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve.
Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.

De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.
Deent noggis oprape em met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege.
Ze hande ontvette met viskey en de tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glazzopvege endeent terug in de hove toen.
Deheent oprape en dove eers opedoen.
De twwwiede fles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.
Noggis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte.
De bles op de grondzette.
Uide bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Den'ove aftette, deooge sluite en omvalle.

De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.
De hele rest van de middag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de wanden en plafond schoonmaken.
Glasscherven en lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen!

:p

Het oud en nieuw recept moeten we hier natuurlijk niet vergeten

Oliebollen, ouderwetse volgens grootmoeders recept
Grootmoeders recept voor de heerlijkste ouderwetse echte hollandse oliebollen! Een typisch Nederlands lekkernij, zo uit de hollandse keuken, ouderwets lekker van oma! Oliebollen voor een verrukkelijk Oud en Nieuw viering! Welke olie is goede olie voor het bakken van oliebollen? Wat is een goed beslag van oliebollen? Wat is de juiste temperatuur van de olie voor het bakken van oliebollen?

Oliebollen: voorbereiding

Voor we daadwerkelijk aan het bakken gaan van de oliebollen, even een lijstje om te checken of we alle benodigdheden en materialen in huis hebben:
Drie dagen van te voren: rozijnen en krenten in lauw water zo´n tien minuten laten wellen.
Melk voor het beslag moet lauw zijn.
Roomboter voor het beslag moet zacht zijn (haal de boter op tijd uit de ijskast!)
Ijsschep (of een juslepel) voor de bollen
Frituurpan (gebruik jouw eigen favoriete bak/frituurpan! Het liefst met een dikke bodem!)
Een enorme bol, kom of eventueel een emmertje om het beslag in te laten rijzen
Ruim de keuken op voordat je begint met bakken! Maak genoeg ruimte om te werken en zet op een centrale plek in de keuken alle benodigdheden voor het bakken van de oliebollen!

Oliebollen beslag
1 kilo bloem
1 liter lauwe melk
80 gram gist
80 gram zachte roomboter
3 eetlepels witte basterd suiker
Sap van 2 citroenen
Snufje zout
3 eieren

Oliebollen garnituur:
150 gram krenten
200 gram rozijnen
200 gram appels

Extra:
Olie voor het frituren. (Gebruik altijd een goede olie! De olie is en blijft de basis van de oliebollen! Haal minimaal 2 flessen goede olie in huis.)
Poedersuiker

Oliebollen: Goede olie voor het bakken van oliebollen
Olijfolie en zonnebloemolie zijn uitstekend! Gebruik onder geen beding frituurvet!!!

Oliebollen: bereiding van oliebollen
Rasp je appels (of naar keuze: snijd ze in hele kleine blokjes zodat ze dezelfde maat hebben als de rozijnen en de krenten) Besprenkel de gesneden/geraspte appels met wat citroensap om vergeling tegen te gaan. Voeg de uitgelekte en gewelde rozijnen en krenten toe aan de appels.
Laat de gist in de lauw warme melk oplossen.
Pak de enorme bol, kom of emmertje en doe daar de bloem in. Maak in het midden een kuiltje.
De super zachte roomboter en de eieren mengen met de bloem.
De witte basterd suiker nu door de bloem, eieren en de boter mengen.
Langzaam, zeer langzaam, meng de melk met de opgeloste gist al draaiend met de bloem, eieren, boter en suiker. Langzaam draaien en mengen. Net zo lang tot er een mooi glad beslag ontstaat.
Voeg nu de mix van appels, krenten en rozijnen toe aan het beslag.
Restant van het citroen sap er nu bij toevoegen.
Goed blijven mengen en roeren en voeg als laatste het snufje zout toe.

Het beslag laten rijzen
De enorme bol, kom of eventueel emmertje waar het beslag in zit boven op de kachel zetten, afdekken met een schone en katoenen doek en een half uur laten rijzen. Na een half uurtje pakte mijn oma het deeg en het arme deeg kreeg een enorm “pak slaag” van haar, tot grote ontsteltenis van de kleinkinderen! De reden was om het deeg neer te laten komen in de enorme bol, kom of emmer en het deeg opnieuw te laten rijzen. Oma liet het deeg na de pak slaag nog een 30 minuten op de kachel staan

Het echte werk: bakken van de oliebollen
Een klein kwartiertje voordat het deeg klaar is met rijzen, zet de frituurpan met de goede olie op het vuur. De olie moet een temperatuur hebben van 170 a 175 graden Celsius hebben. Zet een klein raampje open voor frisse lucht. Zet een uitlekbord en /of schaal naast de frituurpan. Zodra het deeg klaar is met rijzen en de olie op temperatuur is kan het bakken beginnen. Maak de ijslepel/juslepel vochtig met water en schep een klein beetje beslag in de lepel en laat het voorzichtig in de olie glijden. Afhankelijk van de grootte van de pan, niet te veel oliebollen in 1 keer bakken!

Temperatuur van de olie tijdens het bakken van oliebollen
Door te veel bollen in 1 keer te bakken, daalt de temperatuur van de olie en worden de bollen niet goed gaar. De oliebollen moeten ruim in de pan en in de olie kunnen “zwemmen”. De olie blijft hierdoor op temperatuur en de bollen worden goed gaar.
Keer ze regelmatig om. Na ongeveer 8 minuten moeten de bollen klaar zijn. Laat ze uitlekken op het uitlekbord.

Eet smakelijk!
Zodra de bollen uitgelekt zijn, op een schaal serveren met poedersuiker. Leg servetten klaar en zet een extra bus poedersuiker bij de oliebollen. Eet smakelijk en voor iedereen: de beste wensen voor het nieuwe jaar!

1079-oliebollen-ouderwetse-volgens-grootmoeders-recept.jpg

Zijn er nog mensen met speciale kerstrecepten?

Ik heb vorig jaar een ham in cola gemaakt. Ik heb dit een keer gezien bij Nigella Lawson. Ik heb een combinatie gebruikt van dit recept http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=114280 en dan met name de ingrediënten leken mij er beter bij te passen. En dit recept heb ik gebruikt om het te maken. http://www.smulweb.nl/recepten/1064762/Ham-in-cocacola

Het is gewoon per kilo een uur in de cola koken. :) Erg makkelijk en niet veel werk, maar duurt wel bijna 2 uur om te maken, maar je hebt er geen werk van.

Dit was het resultaat.

Hier ligt de ham al een uur in de cola, met een heel ui. (Deze eet je niet op, die vis je er later uit)
384443_204370276316851_1216244772_n.jpg

Dit was de ham die 2 uur i
382606_204370722983473_1585455073_n.jpg

En het eindresultaat
399218_204371199650092_265936321_n.jpg

Ik ga er dit jaar weer 1 maken, maar ipv honing, gebruik ik nu volgens het recept appelstroop. Ben benieuwd of dat nog veel verandering geeft.

Verder wou ik ook zelf gemaakt gehaktballetjes in tomatensaus maken. Ook weer na het recept van Nigella. Het gaat om het volgende recept http://www.smulweb.nl/recepten/1398818/Gehaktballetjes-in-tomatensaus-met-couscous-nigella. Het gaat dan alleen om de gehaktballetjes zonder de couscous.

En misschien maak ik nog rundvlees in rode wijn saus. Heb ik dit jaar al een keer eerder gemaakt. Ik heb een beetje dit recept aangehouden. http://www.smulweb.nl/recepten/1384069/Mijn-favoriete-boeuf-bourguignon-rundvlees-in-rode-wijn-

Vlees snijden
531008_272139776206567_1938170355_n.jpg

Zware rode wijn inkoken en spekjes bakken.
581353_272145419539336_1090606250_n.jpg

Het resultaat na 2,5 uur sudderen
578721_272147039539174_1321509336_n.jpg

Wat ook wel een aanrader is, is Kip in een sinaasappelsapmarinade met honing. Ik heb laatst dit recept gebruikt http://www.smulweb.nl/recepten/1029224/Sinaasappel-honing-knoflook-kip.

Dit vind ik een super leuk topic...ook al heeft het weinig met vuurwerk te maken, het gaat over de O&N beleving.

Alle recepten hier breeduit gaan opschrijven gaat me te ver, maar dit is het menu voor onze avond, die ik zelf ga koken (ben tevens hobbykok) :wink:

1. Gerookte noordzeezalm op een quenelle van avocado met geroosterde pijnboompitten.
2. Cakeje van kip, paprika en komijn ~ Bavarois van paprika ~ Feta met citroenpeper
Mousse van erwtjes met komijnschuim ~ Mousse van knolselder met crumble van bacon.
3. Stoof van rund ~ Puree van zoete aardappel ~Zalfje van brocolli
Geroosterde roosjes van bloemkool ~ Courgettespiesje.
4. Sorbet van meloen met Mézes Pálinka (Hongaarse brandewijn op basis van acaciahoning)
5. Krokante eendenborst ~ Risotto met citroen ~ Gekonfijte worteltjes en zilveruitjes
Caramel van sinaarappel ~ Crumble van peperkoek.
6. Boskoop appeltje onder dak.
7. Mousse van bosaardbei ~ Gelatine van munt.
8. Koffie met versnaperingen

*smakelijk* :)

ik heb hier 3 recepten voor de feestdagen 2 uit ghana(vaderland van mijn vrouw)en een uit italie(komt mijn pa vandaan)
AKOKO MMIRE (PITTIGE KIP)

500 g kippebouten

150 g paddestoelen

1 aubergine

1 ui, fijngehakt

1 chilipeper, fijngehakt

1 teentje knoflook, fijngehakt

½ l kippebouillon

plantaardige olie

Wrijf de kippebouten in met zout. Snijd de paddestoelen in plakjes en de aubergine in dobbelsteentjes.

Verhit de olie en braad de kip hierin aan. Voeg vervolgens de uitjes, de pepertjes en de knoflook toe. Stoof de kip gedurende 15 minuten op een middelhoge warmtebron.

Voeg de kippebouillon, de paddestoelen en de aubergine toe en wat peper en zout. Dek de pan af en laat alles 30 minuten zachtjes koken.

6 personen

land : Ghana

gerechtsoort : gevogeltegerecht
NTOMO KRAKRO (FRIKADELLEN VAN ZOETE AADAPPELEN)

250 gram zoete aardappelen

melk

2 eieren

1 eetlepel bloem

paneermeel

boter

Snijd de zoete aardappelen in stukjes en kook deze gaar. Pureer ze vervolgens in de keukenmachine met wat melk of water.

Maak balletjes van de puree en druk deze goed plat.

Klop de eieren los met de bloem en breng ze op smaak met wat peper en zout.

Wentel de frikadellen eerst door het ei en vervolgens door het paneermeel.

Verhit de boter en bak de frikadellen hierin goudbruin. Dien ze heet op.

Opmerking: Frikadellen van zoete aardappelen zijn erg lekker bij vis- of vleesragoûts.

6 personen

bereidingstijd : 1 uur

land : Ghana

gerechtsoort : bijgerecht
Italiaanse stoofpot met lamsvlees: Spezzatino d’agnello alla romana

Ingrediënten
•700 gr lamsvlees, in blokjes van 3 cm
•Boter
•Olijfolie
•50 gr spek
•Knoflook
•Rozemarijn
•6 ansjovisfilets
•2 dl rode wijn
•1 dl groentebouillon
•Peterselie

Bereiding Spezzatino

Verhit de boter in een braadpan samen met wat olijfolie. Bak het lamsvlees in dit boter-olijfoliemengsel tot het rondom bruin is. Voeg de gesneden spek, de knoflook, rozemarijn en ansjovisfilets toe en laat 10 minuten smoren. Voeg peper en zout naar smaak toe. Voeg de bouillon en de wijn toe, breng dit mengsel aan de kook.

Verminder het vuur en laat het vlees in 40 minuten gaar stoven. De laatste 10 minuten haal je het deksel van de pan. Strooi er wat fijngehakte peterselie over.

Varieer gerust met de ingrediënten

Wees niet bang om te variëren. Ui, tomaten, doperwtjes, paprika en champignons kunnen naar believen worden toegevoegd. Indien je geen fan bent van ansjovis kun je deze eruit laten. Voeg dat wat olijven toe voor de smaak en bite. Groen voor een wat pittiger, zwarte voor de wat mildere smaak.

@chappie

kan je ook inhuren als kok bij kerst:p
Echt het water loop me in de mond bij lezen van je gerechten.
Bedankt ga ze in de loop van de tijd even proberen.

Gr Zwitsal

Laatst bewerkt:
@chappie

kan je ook inhuren als kok bij kers:p echt water loop me in de mond bij lezen van je gerechten
Bedankt ga ze in de loop van de tijd even proberen.

Gr Zwitsal
Haha je komt leuk uit de hoek(mag ik wel) ben niet in te huren maar het gaat om het proberen leef je uit,en vergeet niet er is niet zoiets als fout gaat om de voor(feestdagen kook)pret

Back
Bovenaan