Kamer moet zich buigen over vuurwerkverbod

ROTTERDAM/DEN HAAG - De Tweede Kamer moet zich buigen over de vraag of ze een verbod wil op consumentenvuurwerk. Het eerste digitale burgerinitiatief heeft donderdag de benodigde 40.000 handtekeningen binnen.
Dat hebben de indieners van het voorstel, de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag), laten weten.

Nederlanders kunnen sinds 1 januari een digitaal burgerinitiatief via internet ondertekenen. 'Meer plezier met minder vuurwerk' had wat dat betreft de primeur.

Sterker

Bonte en Rietveld blijven handtekeningen verzamelen. ''Hoe meer mensen dit initiatief ondersteunen, hoe sterker we straks in de Tweede Kamer staan'', aldus Bonte.

''Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken bij het afsteken van vuurwerk met vaak zwaar lichamelijk letsel tot gevolg'', beargumenteert Bonte zijn initiatief. Bovendien leidt het massaal afsteken van vuurwerk tot giftige smogvorming in de stedelijke gebieden en is de geluidsoverlast enorm.

Beperking

De oplossing voor het probleem is niet een vuurwerkloze jaarwisseling, maar wel een forse beperking van het vuurwerkgebruik, zo stellen de raadsleden.

Bonte en Rietveld vinden dat uitsluitend professionals vuurwerk mogen afsteken. Ook zouden gemeenten centrale vuurwerkshows moeten organiseren. Dat gebeurt al in veel andere landen.

Snel

Rietveld had niet verwacht dat ze al zo snel 40.000 handtekeningen zouden hebben. ''We wisten dat er steun zou zijn, maar ik dacht dat het enkele weken zou duren.'' Dat het juist zo snel ging, laat volgens hem zien hoezeer het onderwerp de mensen raakt.

Het is Rietveld wel duidelijk dat de meningen zijn verdeeld. Op zijn persoonlijke weblog komen zowel negatieve als positieve reacties binnen. ''Je bent voor of tegen. Dat merk ik duidelijk.''

Volgens GroenLinks blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond dat een krappe meerderheid van de Nederlanders (49 tegen 47 procent) voorstander is van een vuurwerkverbod.

bron

De Tweede Kamer moet nog niets...
Eerst dient de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven nog te controleren of de petitie wel aan de voorschriften voldoet.

Wees maar gerust medefreaks,denk nu niet dat de nummer 3 van de wereld der vuurwerkgebruikers zijn laatste knaluur heeft gehad!
Dit voorstel kan onmogelijk doorgevoerd worden, om het simpele feit dat dan alles in de illegale sferen beland!!
Een oude hond kan je geen nieuwe dingen leren,maar ook niet AFleren!

Een oud Nederlandse traditie verbieden, bizar toch? Nog ff en Sinterklaas wordt ook verboden wegens vernieling van de dakpannen. Ongeloofelijk.
Maar heb er wel alle vertrouwen in dat dit verbod er niet komt. Dit is niet de eerste keer dat ze vuurwerk proberen te verbieden.

Ben eigenlijk weleens benieuwd hoe hoog het percentage onder huidige vuurwerkafstekers is, om gewoon door te knallen, ook als er zelfs een
onverhoopt totaalafsteekverbod komt.

Ik begrijp dat in praktijk een en ander natuurlijk te maken heeft met op te leggen sancties, waarbij natuurlijk geldt dat hoe hoger de boete hoe minder mensen het risico durven nemen.

Maar als je de boete in de fictieve situatie op ca 300-400 (of wat mij betreft in meerdere varianten met oplopende boete) zou zetten, krijg je wellicht een aardige
indruk. Mijn persoonlijke verwachting is dat veel vuurwerkafstekers hier het zelfde
over denken.

Zelf ben ik niet zo heel handig, maar wellicht dat iemand van dit forum of de crew het zinvol acht en hier ook uiteraard tijd voor heeft, om een dergelijke poll op te starten.

Ik werd net wakker gebeld met het slechte nieuws inderdaad.....
Eerste wat er door me heen ging..., ECHT NIET!!!!
Meer kan ik niet zeggen, spreekt voor zichzelf.....
Beetje het laatste leuke wat we hebben hier 1 keer per jaar ook nog afpakken.....
Ik haal toch alles uit het buitenland dus legaal vuurwerk boeit mij bijna niet, maar verbieden het af te steken gaat me iets te ver!:frusty:

Ik wordt er ook echt moe van, waarom zoeken hun niet gewoon iets nuttigs, wat gewoon echt niet kan.
Echt 2 zielige mannetjes, die niks beters bedenken kunnen..

Ze moeten dus nog niets. Zoals een CDA'er in Spits ook nog aangaf is hier vorig jaar zelfs nog over gestemd in de Tweede Kamer en is het burgerlijk initiatief niet rechtsgeldig. Daarnaast zijn de gegevens van de gestemden onvolledig, en wordt er eerst per email een procent benaderd voor volledige gegevens.
Zo hapert dit aan álle kanten. Wees gerust!

Mocht het initiatief het niet halen, wordt het tijd voor een campagne om Bonte volledig af te serveren. Wegens volledig ondoordachte plannen (vuurwerkreferendum per straat), wegens misbruik van het burgerinitiatief (te dom om de voorschriften te snappen), wegens manipulatie (advies hoe een persoon meermaals kan stemmen met verscheidene mailadressen), wegens misleiding (het gebruik van cijfers die aantoonbaar onjuist zijn) etc. etc. Weg met die drammerige demagoog die zijn geloofwaardigheid volledig heeft verspeeld.

O, Bonte verspeelt hoe langer hoe meer zijn geloofwaardigheid hoor. Dat zal niet enkel onze indruk zijn, de grotere jongens in de politiek zien dat ook heus wel.

Ik wordt er ook echt moe van, waarom zoeken hun niet gewoon iets nuttigs, wat gewoon echt niet kan.
Echt 2 zielige mannetjes, die niks beters bedenken kunnen..

Wordt ook moe van die vervelende bonte... ben benieuwd wat zijn volgende stap zal worden als deze stap niet lukt

Back
Bovenaan