• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Kamer en burgemeesters willen meer actie kabinet tegen vuurwerkopslagen in woonwijken

Waltr

VWC lid
"Het baart mij heel erg veel zorgen", zegt Jack Mikkers, burgemeester van Den Bosch en portefeuillehouder brandweer van het Veiligheidsberaad tegen RTL Nieuws. "Alleen maatregelen rondom verpakkingen zijn echt te licht. Vuurwerkopslag is gevaarlijk in verband met de massaopslag: dat heeft een vermenigvuldigend effect en dat zorgt ervoor dat de brand veel groter wordt."

"Ik wil geen tweede Enschede meemaken", reageert Songül Mutluer, Tweede Kamerfractielid voor GroenLinks-PvdA. "De staatssecretaris doet in mijn beleving onvoldoende om dit aan te pakken. Hij komt met halve maatregelen, door het verbieden van gaasverpakkingen. Wat ons betreft moeten dit soort vuurwerkopslagen zo snel als het kan uit de woonwijken, in de buurt van scholen en kinderdagverblijven, geweerd worden."

'Spelen met mensenlevens'​

Mutluer is van mening dat de staatssecretaris zijn eigen verantwoordelijkheid afschuift op de gemeenten, en wijst op het gevaar voor bewoners. "Hij speelt in mijn beleving met mensenlevens."

Ook Mikkers hamert herhaaldelijk op de veiligheid van bewoners. "Mij gaat het erom dat we zoveel mogelijk de veiligheid van burgers en brandweermensen garanderen."

Brand naast vuurwerkopslag​

Een aantal keer gebeurde het dat een grote brand bijna oversloeg naar een naastgelegen vuurwerkopslag in een woonwijk. Eind december vorig jaar vlogen een wasserij en bouwmarkt in Driebergen-Rijsenburg in brand, naast zo'n opslag. De huizen in de buurt werden uit voorzorg ontruimd.

In januari vond aan de Schammenkamp in Rotterdam een explosie plaats in een garagebox, waardoor een brand uitbrak. Op slechts enkele tientallen meters van de brand bevond zich een grote vuurwerkopslag. 'Vele honderden dozen' met vuurwerk werden het gebouw uit gehaald, om een nog grotere ramp midden in de woonwijk te voorkomen.

Mocht een vuurwerkopslag wel in brand vliegen, dan mag deze niet geblust worden omdat dit te gevaarlijk is.
Brand in een wasserij en een bouwmarkt in Driebergen-Rijsenburg.
© Koen Laureij
Brand in een wasserij en een bouwmarkt in Driebergen-Rijsenburg.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt in een reactie dat er genoeg gedaan wordt en dat door het verbieden van gaasverpakkingen het risico bij de bron wordt aangepakt. Wel wil het ministerie verder onderzoek doen en de maatregelen tegen het licht houden, om te zien of de regels alsnog aangepast moeten worden.

Andere maatregelen​

"Het verlagen van opslaghoeveelheden, vastleggen van de periode dat opslag überhaupt mogelijk is of het vergroten van de afstand van een opslag tot woningen behoren tot de mogelijkheden", zegt het ministerie tegen RTL Nieuws.

Ook wijst het ministerie op de maatregelen die de afgelopen decennia al getroffen zijn. "Hiermee gaan we ervan uit dat de opslag van vuurwerk voldoende veilig is met het huidige vereiste pakket aan veiligheidsmaatregelen. Mocht uit het eerder genoemde onderzoek toch blijken dat er meer nodig is, dan kan de regelgeving worden aangepast."

Binnenkort debatteert de Kamer over het vraagstuk.

En alles met accu's: auto's, gereedschap, fietsen en wat te denken van die smartphone die iedere nacht naast je bed ligt te laden.

Levensgevaarlijk!! Actie!!! Nu!!!

Dit is bewust mensen in de angst jagen, in m een bepaalde agenda uit te voeren. Hey kappot maken om zelf vuurwerk af te mogen steken.

De opslagen van vuurwerk heeft nooit in Nederland tot een gevaar geleid in de vorm van de huidige opslagen is.

Enschede vergelijken hiermee is echt absurd, een mug vergelijking met een olifant.

Ben echt klaar met deze achterlijke beleid, het pikken van idiote regels, zijn er de laatste tijd zoveel dat een revolutie uiteindelijk begrijp

Echt, wat voor een verstand heb je als je een vuurwerkwinkel gaat vergelijken met Enschede. En het is al aangehaald: accu’s. Hier gaan we ook veel ellende mee zien. Bij een accubrand komt ook uiterst explosieve rook vrij. Om over de giftigheid maar niet te spreken. En die introduceren we straks in elke woning als het kan. Want het net zit vol. Maar daar hebben we het maar niet over…

En ik vind dat je wel kunt discussiëren of het handig is om een vuurwerkwinkel onder woningen te hebben, zoals in Rotterdam het geval was. Maar laten we wel ons verstand blijven gebruiken.

Een opslag onder een appartementencomplex lijkt me ook niet de handigste locatie en ik geef toe dat ik er zelf ook niet boven zou willen wonen. Dat brengt me wel gelijk bij het punt dat zo'n opslag er vaak al langer is dan de mensen die er wonen. Dat kun je dus ook wel een beetje vergelijken met mensen die een huis in de buurt van een vliegveld kopen en dan gaan lopen klagen dat die vliegtuigen zoveel herrie maken. Een kleine nuance is misschien op z'n plaats, een vliegveld valt iets meer op dan een vuurwerkopslag.

Maar dan komen we bij het volgende punt, er zijn vaak parkeergarages onder appartementencomplexen. Daar staan elektrische auto's in, sterker nog; die hangen daar vaak aan een laadpaal. Er zijn meer gevallen van brand met elektrische auto's dan met vuurwerk opslagplaatsen. Een accupakket van een auto geeft bij brand een kettingreactie, wanneer er een cel in brand vliegt kunnen de omliggende cellen ook in brand vliegen door de hitte. Blussen is niet mogelijk, enkel koelen. Wat geeft er dan een hoger risico? Ik zou persoonlijk dus ook niet in een appartement boven een parkeergarage willen wonen.

Er staan tankstations in woonwijken, net als bij vuurwerk gebeurt daar eigenlijk nooit iets mee. Net als bij de opslag van vuurwerk zijn daar behoorlijk wat regels en voorzorgsmaatregelen van toepassing. Ook hier zou ik niet boven willen wonen.

Er staan fabrieken in NL waar zeer brandbare stoffen en/of gassen aanwezig zijn, daar gebeuren wel eens ongelukken en soms is dat met dodelijke afloop. Net als bij de opslag van vuurwerk zijn daar behoorlijk wat regels en voorzorgsmaatregelen van toepassing. Ook hier zou ik niet boven of naast willen wonen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan met andere risico's opsommen. Risico's die soms vergelijkbaar zijn met de opslag van vuurwerk maar daar hoor je bijna niemand over.

Een opslag onder een appartementencomplex lijkt me ook niet de handigste locatie en ik geef toe dat ik er zelf ook niet boven zou willen wonen.
Echt?! Ik zou er zelfs wel ín willen wonen! :D

Nee serieus, met de extreem lage hoeveelheid ongelukken, nationaal en internationaal, met de absurde overmatige bunkermaatregelen in NL, én dan nog de kans dat net je buren brandje gaan stichten... Het is weer puur onderbuikpolitiek, symboolgebeuren om de paniekerige burger die teveel Shownieuws kijkt en Twatter leest het gevoel te geven dat de overheid hun serieus neemt. Tuurlijk, als er brand in uitbreekt kan de boel de lucht in vliegen. Maar zo kun je ook in de Noordzee gaan zwemmen en door een kwal gestoken worden. Rekent iemand de statistische verhouding even uit, dank u? En dan graag met de brand- en explosiecijfers vlak rond/bij/in/van vóór Enschede, want voor de huidige opslag- en verkoopregels moet het natuurlijk wel écht hel op aarde geweest zijn hè....

Gaan we ook inventariseren hoeveel tankstations in woonwijken staan?
Tankstations worden ook al langere tijd geweerd uit dorpen en vergunningen niet gegeven of verlengt.. Daar is het ook al tijden ultra gevaarlijk natuurlijk.. :bonk:

30.000 liter benzine 5 meter onder de grond.. hetzelfde effect als een kooi, massa explosief 🧨 :frusty::copper:

Dus als de overheid straks ineens bepaald dat de huidige veiligheidsmaatregelen niet voldoende blijken te zijn... gaan ze dan ook alle investeringen die gedaan moesten worden volgens diezelfde overheid terug betalen?

De vuurwerkbunkers in NL hebben zulke belachelijke veiligheidseisen qua sprinklers..en dan nu beweren dat het niet veilig genoeg zou zijn?

Ik zou zeggen.. ga even binnen staan en dan zetten we deze sprinklers is aan voor je...

Wat een idioterie weer.... en vooral de media die het weer heerlijk verdraait.

En zo is beetje bij beetje onze traditie aan het afbrokkelen omdat er door een teveel aan regels en wetten geen plezier meer aan te bevelen valt.

De vuurwerkbunkers in NL hebben zulke belachelijke veiligheidseisen qua sprinklers..en dan nu beweren dat het niet veilig genoeg zou zijn?
Wat ook al emotionele schijnpolitiek was want brandweer mag/gaat dus blussen als opslag in de fik staat (want magnesium ed, juist groter gevaar)

Songul mutluer keerde op haar 9de terug naar NL.... was weggebleven dan had je hier niets te willen.

Er worden inderdaad in NL stevige eisen gesteld aan vuurwerk opslag. Dat de staatssecretaris nu aangeeft dat er voldoende maatregelen getroffen zijn is dan ook meer dan terecht. Het is alleen de vraag of de politiek en de clubjes met vuurwerk haters zich daarbij neer gaan leggen. Ik denk van niet en vele discussies zullen dus nog volgen.

Dit is bewust mensen in de angst jagen, in m een bepaalde agenda uit te voeren. Hey kappot maken om zelf vuurwerk af te mogen steken.

De opslagen van vuurwerk heeft nooit in Nederland tot een gevaar geleid in de vorm van de huidige opslagen is.

Enschede vergelijken hiermee is echt absurd, een mug vergelijking met een olifant.

Ben echt klaar met deze achterlijke beleid, het pikken van idiote regels, zijn er de laatste tijd zoveel dat een revolutie uiteindelijk begrijp
Dit dus, een balletje wat in 2018 al is opgeworpen door een SP kamerlid met vragen over de blusprocedure van de brandweer voor vuurwerk. Daar zien wij nu dus de gevolgen van. Kan wel eens het einde worden van de traditie. Bangmakerij over opslag wat al decenia goed gaat waarmee je ook nog eens de PVV kan zwartmaken..... Ja ik zie de bui al hangen.

Dan is wonen boven een parfum winkel of drogist in de winkelstraat ook gevaarlijk.... wanneer die vloeistoffen met alcohol, en die spuitbussen de lucht in gaan, heb je ook een probleem.
Die winkels hebben natuurlijk ook brandbeveiliging, net zoals de vuurwerk opslag.
Dit bericht is gewoon de burgers bang maken, die er niet zoveel verstand van hebben.

Back
Bovenaan